A Microsoft új, nagyszabású felmérése azt mutatja, hogy a főnökök és a munkavállalók alapvetően nem értenek egyet az otthoni munkavégzés termelékenységével kapcsolatban. A vezetők igencsak kételkednek abban, hogy az otthoni munkavégzés ugyanolyan produktív-e, mint az irodai munka. Míg a munkavállalók 87%-a úgy érezte, hogy otthonról ugyanolyan hatékonyan, vagy még hatékonyabban dolgozik, a vezetők 80%-a nem értett ezzel egyet.
A felmérés során 11 országban több mint 20 000 alkalmazottat kérdeztek meg.
Satya Nadella, a Microsoft vezérigazgatója a BBC-nek elmondta, hogy ezt a feszültséget fel kell oldani, mivel a munkahelyekre valószínűleg soha nem térnek vissza a járvány előtti munkaszokások. "Túl kell lépnünk azon, amit mi termelékenységi paranoiának nevezünk, mert minden adatunk azt mutatja, hogy míg az emberek nagy többsége úgy érzi, hogy nagyon produktív, addig a vezetőségük szerint korántsem azok. Ez pedig azt jelenti, hogy az elvárások és aközött amit a dolgozók éreznek, valódi szakadék van."
A távmunka elérte a csúcspontját?
Nadella és Ryan Roslansky, a Microsoft tulajdonában lévő LinkedIn vezetője egyetért abban, hogy a munkaadók a történelem talán legnagyobb változásával küzdenek a munkamódszerek tekintetében.
A LinkedIn-en meghirdetett, teljesen távmunkára irányuló állások száma a világjárvány idején ugrásszerűen megnőtt, de Roslansky szerint az adatok arra utalnak, hogy ez a típusú munkakör mára elérte a csúcspontját: a LinkedIn-en a mintegy 14-15 millió álláshirdetésből a világjárvány előtt körülbelül 2%-ban volt szó távmunkáról. Néhány hónappal ezelőtt ez az arány 20% volt, és azóta 15%-ra csökkent.
Az akut munkaerőhiány miatt a munkáltatóknak egyre keményebben kell dolgozniuk a munkaerő toborzásáért, lelkesítéséért és megtartásáért. Nadella szerint ez még a Microsoftot is érinti, még úgy is, hogy a vállalat alkalmazottai alapesetben az idő 50%-ában otthonról dolgozhatnak. Ennél többhöz a vezetőség jóváhagyása vagy a részmunkaidős munkavégzésre való áttérés szükséges.
Nem könnyű a visszaterelés
Néhány vállalatnál kifejezetten nehézséget okozott az új munkarend és elvárások bevezetése. Az Apple-nél komoly ellenállásba ütközött az a felhívás, hogy szeptembertől ismét heti három napot dolgozzanak az irodában, míg a Tesla vezére, Elon Musk heti 40 órát követelt egy e-mailben: "Ha nem jelenik meg, azt fogjuk feltételezni, hogy felmondott".
A járvány kezdete óta példátlanul sokan váltottak munkahelyet is. A Microsoft által "The Great Reshuffle nevű nemzetközi trendnek" nevezett jelenség szerint az 1997 után született munkavállalók (az úgynevezett Z generáció tagjai) közel kétszer nagyobb valószínűséggel váltanak munkahelyet.
"Ennek a folyamatnak a csúcspontján a LinkedIn tagjainak 50%-os növekedését láttuk évről évre munkahelyet váltani. A Z generáció 90%-os volt" - áll a jelentésben. 2030-ra a Z generáció a teljes munkaerő mintegy 30%-át fogja kitenni, ezért a LinkedIn főnöke szerint a vezetőknek meg kell tanulniuk megérteni és kezelni őket.
Ahogy az várható volt, az új megfigyelések mellett a Microsoft új termékekkel is rendelkezik, amelyek pont az a célja, hogy enyhítsék ezt az összetett eltérést az egyes elvárások között. Azt hivatottak kezelni ezek a megoldások, hogy a vállalatok fiatalabb munkavállalói is érezzék a szervezethez való tartozás érzését és a szervezetben való tanulási képességet. Az új Viva szoftver például lehetővé teszi a közvetlen kapcsolatot a felsővezetőkkel és az online oktatást, de még a személyes fényképek megosztásának is biztosít csatornát. Kicsit olyan, mint egy céges intranetes oldal, ám a munka új világában különösen a munkáltatóknak nehéz eligazodniuk.