A karácsony már szinte az ajtónkon kopogtat, ezért sok fogyasztó már most készen áll arra, hogy annyit költsön, amennyit csak tud, és eközben a lehető legtöbbet spóroljon. Ennek következtében rengeteg vásárló kész kockázatot vállalni egy jó vétel érdekében. A felmérésben részt vevők mindössze egynegyede (25%-a) tud arról, hogy a karácsonyi vásárlások és a nagy akciók időszakában gyakoribbak az átverések, és ők nem is hajlandók kockázatot vállalni egy nagy árengedmény reményében. A válaszadók alig ötöde (17%-a) mondta azt, hogy a biztonsági kockázatok elkerülése érdekében csak nagy márkáktól vásárol.
A Kaspersky megállapításaiból az is kiderül, hogy a fogyasztóknak csak egy kis hányada van tisztában azzal, milyen problémákkal járhat, ha nem elég óvatosak az online vásárlásokkor - főleg azt tekintetbe véve, hogy az ünnepi időszak igencsak hírhedt az adathalász átverésekről. A válaszadók mindössze egyharmada (33%-a) mondta például azt, hogy nem hajlandóak illegálisnak kinéző weboldalon vásárolni, és még ennél is kevesebben (29%) gondolják úgy, hogy tisztában vannak az ismeretlen márkák által ajánlott, később esetleg átverésnek bizonyuló hatalmas árengedmények jelentette potenciális biztonsági kockázatokkal.
"Az online vásárlás nagyon csábító, és igen jó módszer arra, hogy könnyen megszabaduljunk a nehezen megkeresett pénzünktől. Remek akciókat és kedvezményeket kínáló e-mailek landolnak a postafiókunkban, és mindössze néhány kattintás után az áruk már úton is vannak az otthonunk felé anélkül, hogy egyáltalán fel kellene állnunk a kanapéról. Ez azonban még a legjobb esetben is kockázatos vállalkozás lehet. Miközben a különféle márkák már hetekkel az online kereskedők számára az egyik legforgalmasabbnak jósolt Fekete Péntek és ünnepi vásárlási időszak előtt szezonális akciókat hirdetnek meg, a csalók a szokásosnál is erősebben készülnek a mit sem sejtő fogyasztók kihasználására. Tekintve, hogy milyen évünk volt, bármilyen akció vagy komolyabb árengedmény rendkívül csábító lehet, hiszen sokan szeretnék a lehető legtöbbet kihozni az ünnepekből. Mi azonban azt tanácsoljuk a vásárlóknak, hogy legyenek körültekintőek, és figyeljenek nagyon oda arra, hogy milyen adatokat adnak meg egy jó vétel reményében. Gondolják végig, hogy tényleg szükséges-e minden vásárlásnál megadni a személyes adataikat, és ha úgy látják, hogy nem, akkor biztosak lehetnek benne, hogy ez csak egy trükk a személyes adataik kicsalására. Ha a vásárlás előtt meggyőződnek az adott ajánlat hitelességéről, a fogyasztók nagyban csökkenthetik az esetleges csapdák kockázatát, és gond nélkül élvezhetik a karácsonyt" - fejtette ki David Emm, a Kaspersky vezető biztonsági kutatója.
Az akcióvadászok jól teszik, ha az online vásárlások során óvakodnak a fekete pénteki és az ünnepi átverésektől. Ha egy ajánlat túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, akkor az valószínűleg az is. Vásároljon magabiztosan online idén karácsonykor az átverések elkerülésére vonatkozó tanácsaink betartásával:
· Csak legális online áruházakban vásároljon. Mindig biztonságosabb, ha egy linkre kattintás helyett inkább maga gépeli be a címet vagy kiválasztja azt a könyvjelzői közül. A böngésző címsávjában ellenőrizze továbbá azt is, hogy az Ön által felkeresni kívánt weboldal hiteles és biztonságos-e.
· A vásárlásokat biztonságos fizetési módozatokat használva végezze. Az árukat hitelkártyával vagy megbízható pénzügyi szolgáltatásokon keresztül fizess ki, hogy a tranzakciók védelmet élvezzenek.
· Ellenőrizze a kedvezményeket. Ha e-mailben vagy SMS-ben kap árengedményt, ellenőrizze, hogy legitim-e a küldő vagy a webes hivatkozás, mielőtt rákattintana.
· Mindig tartsa naprakészen a készülék szoftverét és a rajta futó alkalmazásokat, és védje készülékeit egy jó hírnevű internetes biztonsági termékkel. A viselkedésalapú adathalászat-blokkoló technológiákkal rendelkező kiberbiztonsági megoldások - mint például a Kaspersky Total Security - értesítést küldenek Önnek, ha egy adathalász weboldalt kíván meglátogatni.
· Gondoskodjon a jelszavai kezeléséről. A jelszókezelők használatával több kereskedőnél is biztonságosan vásárolhat, ugyanis a jelszókezelő úgy tárolja biztonságosan a hitelesítési adatait, hogy azok minden online fiókjánál egyediek legyenek.
A Kasperskyről
A Kaspersky egy 1997-ben alapított globális kiberbiztonsági vállalat. A Kaspersky internetes fenyegetésekkel kapcsolatos tudását és biztonsági szakértelmét folyamatosan innovatív biztonsági megoldások és szolgáltatások fejlesztésére használja, hogy védelmet kínáljon vállalkozások, a kritikus infrastruktúra, a kormányok és a fogyasztók számára világszerte. A vállalat széleskörű biztonsági portfóliójába vezető végpontvédelmi és számos speciális biztonsági megoldás és szolgáltatás tartozik, az összetett és fejlődő digitális veszélyekkel elleni küzdelem érdekében. Több mint 400 millió felhasználót védenek a Kaspersky technológiái, valamint 250.000 vállalati ügyfélnek segítenek megóvni azt, ami a legfontosabb számukra. További információ: www.kaspersky.com