Ezek a döntéshozók azonban alábecsülik az adatvesztés kockázatát, vagy egyszerűen nem fordítanak elég figyelmet és erőforrást az adatvédelmi stratégiájuk kidolgozására. Az OpenText szakértői szerint komoly problémákat és jelentős anyagi károkat előzhetnek meg a vállalatok azzal, ha külön backup-megoldással védik a SaaS-platformokon tárolt és használt adataikat.
"Ha egy olyan nagy cég felhőjében vannak az adataim, mint a Google, a Microsoft vagy a Salesforce, akkor nem veszhetnek el, mert a szolgáltató úgyis gondoskodik róla, hogy legyen róla biztonsági másolat." - Ez sajnos elég gyakori tévhit, amely komoly károkat okozott már. Európa vezető felhőszolgáltatója, az OVHcloud például 400 000 eurós kártérítés megfizetésére kényszerült, miután 2021 márciusában leégett egy adatközpontja, aminek következtében számos ügyfél fontos adatai vesztek el véglegesen, köztük egészségügyi információk és utazási foglalások is. Ráadásul nem csupán természeti katasztrófák vezethetnek komoly adatvesztéshez: emberi hibák is okozhatnak hasonló problémákat. A KPMG egy adminisztrátora néhány évvel ezelőtt hibásan alkalmazott egy szabályt, amellyel egy munkatárs Teams-üzeneteit szerette volna megsemmisíteni, de véletlenül összesen 145 000 alkalmazott összes privát csevegését törölte az alkalmazásban, amit később sem lehetett visszaállítani.
Érdemes tehát a szervezeteknek fontolóra venniük olyan megoldások használatát, mint az OpenText Carbonite portfóliójában megtalálható eszközök, amelyek segítségével a cégek egyszerűen és hatékonyan védhetik adataikat a felhőben is. Emellett nem csupán a fenti intő példák szólnak; az OpenText szakértői összegyűjtöttek 7 érvet, amely minden vállalatra érvényes:
1. A felhőszolgáltatók ajánlása
Minden nagy felhőszolgáltató szolgáltatási feltételei között megtalálható olyan záradék, amely javasolja egy harmadik féltől származó biztonsági mentési szolgáltatás használatát. Általában van lehetőség a SaaS-alkalmazásokon belül törölt adatok visszanyerésére, de csak néhány héten vagy hónapon belül. Hosszabb távon az adatok törlődnek, továbbá gyakran a sérült fájlok helyreállítása is lehetetlen.
2. Az adatvesztés kockázata
A SaaS-rendszerekben használt, üzleti szempontból kritikus fontosságú adatok sebezhetőbbek, mint azt a legtöbben gondolnák. Előfordulhatnak emberi hibák, szinkronizációs problémák vagy szolgáltatáskiesések, amelyek mind adatvesztéshez vezethetnek. A rosszindulatú károkozókról már ne is beszéljünk, beleértve a belsős támadókat vagy a kiberbűnözőket, akik különféle malware, ransomware, phishing vagy egyéb támadással próbálják megszerezni az információkat.
3. Az adatszivárgási problémákkal járó költségek
Egy adatszivárgási incidens átlagosan 4,88 millió dolláros kárt okoz a legfrissebb adatok szerint. Egy ilyen eset miatt a cég elveszítheti a jó hírnevét, illetve az ügyfelei és az üzleti lehetőségei egy részét.
4. Szabályozási kötelezettség
Adatvédelmi törvények (pl. GDPR, HIPAA) írják elő a világ különböző pontjain működő vállalatoknak, hogyan erősítsék meg érzékeny információik védelmét különféle módszerekkel, amelyek között megtalálható a megbízható biztonsági mentés is.
5. Szakértői ajánlások
A vezető IT-elemzők is azt javasolják a vállalatoknak, hogy készítsenek biztonsági mentést SaaS-megoldások esetében is. A Gartner figyelmeztetése szerint "veszélynek teszik ki a kritikus fontosságú adatokat azok a vállalatok, amelyek azt feltételezik, hogy a SaaS-alkalmazások nem igényelnek biztonsági mentést vagy, hogy a SaaS-szolgáltató megfelelő adatvédelmet biztosít". A Forrester pedig arra hívja fel a figyelmet, hogy "bár szinte minden SaaS-szolgáltató kifejezetten hangsúlyozza, hogy az adatok védelme az ügyfél felelőssége, az infrastruktúráért és üzemeltetésért (I&O) felelős vezetők általában úgy adják át a legféltettebb adatokat ezeknek a szolgáltatóknak, hogy nem készítenek tervet a védelmükre". Az elemző szerint amelyik vállalat nem rendelkezik biztonsági másolattal a SaaS-adatokról, az ügyfelei és partnerei elvesztését kockáztatja.
6. A beépített megoldások korlátai
A legtöbb felhőszolgáltatónál elérhető ugyan valamilyen natív "Lomtár" vagy "Kuka" funkció a törölt fájlok ideiglenes megőrzésére, ezek azonban nem alkalmasak valódi biztonsági mentésre és helyreállításra, ráadásul az adatvédelmi szabályozásoknak sem tesznek eleget.
7. Üzletmenet-folytonosság biztosítása
A gyors katasztrófa utáni helyreállítás kulcsfontosságú az üzleti működés fenntartásához. Az olyan fejlett backup megoldások pedig, mint például az OpenText Carbonite eszközei pontosan ezt teszik lehetővé. A termékek átfogó adatvédelmet, biztonsági mentést és katasztrófa utáni helyreállítást biztosítanak. Segítségükkel a vállalatok minimalizálhatják az állásidőt, és szükség esetén gyorsan helyreállíthatják szolgáltatásaikat fizikai, virtuális és felhőalapú környezetekben is.