Az amerikai Boeing repülőgépgyártó leállította 777X típusú kéthajtóműves utasszállító repülőgépének tesztrepüléseit, miután a repülés utáni ellenőrzések során négy tesztgépből háromnál kulcsfontosságú alkatrészek meghibásodását állapították meg - jelentette az Air Current című iparági lap forrásokra hivatkozva.
A légiközlekedési hírszolgálat szerint az egyik gépen a Hawaii-szigeteken végrehajtott tesztrepülést követően az egyik titán hajtómű-támaszon - a hajtóművet a repülőgéphez rögzítő szerkezeten - repedéseket találták. A további vizsgálatok további két repülőgépen is hasonló hibát jeleztek - idézte az Air Current két, az ügyet ismerő személyt.
"Csapatunk kicseréli az alkatrészt, rögzíti az esetből származó tanulságokat, és amint készen áll, folytatja a repülési teszteket" - erősítette meg a Boeing az Air Currentnek küldött, e-mailben küldött közleményében.
Leállították a 777X típus berepülési programot
Egyelőre nem világos, hogy a repülési tilalom hatással lesz-e az új nagysebességű utasszállító repülőgépek engedélyeztetésére és leszállítására, amelyet jelenleg 2025 végére terveznek.
"A tervezett karbantartás során azonosítottunk egy olyan alkatrészt, amely nem a tervezettnek megfelelően működött. Csapatunk kicseréli az alkatrészt, rögzíti az alkatrészből származó tanulságokat, és amint készen áll, folytatja a repülési teszteket" - áll a Boeing 2024. augusztus 19-én kiadott közleményében.
A gyártó közölte, hogy már tájékoztatta a Szövetségi Légügyi Hatóságot (FAA) és az ügyfeleket a sérülésről és a tesztek késéséről. A Boeingnek jelenleg 481 777X repülőgépre van megrendelése a cég honlapja szerint.
A 777X hajtóművei a valaha épített legnagyobb és legerősebbek, közel 3,5 méter átmérőjűek és egyenként 11 tonnát nyomnak.
Hibára hibát
Szintén hétfőn az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal elrendelte a Boeing egy másik repülőgépének, a 787 Dreamlinernek az ellenőrzését. Egy márciusi incidens során egy 787-es repülőgép hirtelen zuhanórepülésbe kezdett a levegőben, és több mint 50 utas megsérült.
Az elmúlt hónapokban számos hibát fedeztek fel a Boeing repülőgépein, ami biztonsági aggályokhoz és vizsgálatokhoz vezetett.
Júliusban a vállalat beleegyezett, hogy 243,6 millió dolláros bírságot fizet és bűnösnek vallja magát csalásban, amiért megpróbálta eltitkolni a 2018-as és 2019-es, közel 350 ember halálát okozó balesetekért felelős stabilitási rendszer hibáit.
A vádalku értelmében a gyártó vállalta, hogy a következő három évben legalább 455 millió dollárt fektet be biztonsági és megfelelőségi programjainak javítására, és aláveti magát az amerikai kormány által kijelölt folyamatosan felügyelet alatt álló hároméves próbaidőnek.
A 777X flotta
A 777X a Boeing nagy hatótávolságú, széles törzsű, kéthajtóműves repülőgépeinek legújabb szériája, a 777-es család legújabb változata. A 777X-nek két változata van: a 777-8 és a 777-9.
A 777-9X első tesztjére 2020 januárjában került sor. Míg eredetileg 2020-ra várták a repülőgép szolgálatba állítását, ez már öt év késésben van a tervezetthez képest.
Bár a repülőgép eredetileg 2020-ban állt volna szolgálatba, a programot egy sor technikai probléma hátráltatta.
A szűzrepülésre a tervek szerint 2019 márciusában került volna sor, de a General Electric GE9X hajtóművével kapcsolatos problémák miatt késett. 2019 szeptemberében a 777X statikus tesztrepülőgép egyik ajtaja a végső terhelési tesztek során kiszakadt és szétrobbant. A forgalomba állítást végül 2025-re halasztották.
A Boeing 2024 júliusában kezdte meg a 777-9-es típus tanúsítási repülési próbáit. Az első repülésre 2024. július 12-én került sor, miután a gyártó megkapta a típusellenőrzési engedélyt (TIA) az FAA-tól.