Több európai adatvédelmi kampánycsoport csütörtökön jogi panaszt nyújtott be a Clearview AI ellen, azt állítva, hogy a cég arcfelismerő technológiája több mint 3 milliárd ember biometrikus adatait halmozta fel a tudtuk és beleegyezésük nélkül - jelentette az Associated Press.
Az Európai Unióban szigorú adatvédelmi szabályok vannak érvényben, amelyeket francia, osztrák, görög, olasz és brit csoportok szerint megsértettek. A panaszok szerint a Clearview-nak nem volt jogalapja az adatok gyűjtésére és feldolgozására az Európai Unió általános adatvédelmi rendelete alapján. Nagy-Britannia az uniós adatvédelmi szabályok hasonló változatát fogadta el, miután kilépett a blokkból.
A Clearview-t már korábban is globális ellenőrzésnek vetették alá, miután márciusban egy amerikai bírósági perben azt kérték, hogy a Clearview ne gyűjtsön biometrikus adatokat Kaliforniában, és kötelezze a vállalatot az adatok törlésére. "A Clearview AI-nak soha nem volt szerződése egyetlen uniós ügyféllel sem, és jelenleg sem áll az uniós ügyfelek rendelkezésére" - mondta Hoan Ton-That vezérigazgató nyilatkozatában.
A Clearview adathalmozásáról szóló hírek, amelyekről először a The New York Times számolt be, aggodalmakat keltettek, hogy a Kínában tapasztalt típusú megfigyelés a nyugati demokráciákban is megtörténhet. A Privacy International szerint az európai adatvédelmi törvények világosan körvonalazzák, hogy a vállalatok milyen célokra használhatják fel a személyes adatokat. "Egyedi arcvonásaink kivonása vagy akár a rendőrséggel és más cégekkel való megosztása messze túlmutat azon, amire online felhasználóként valaha is számíthattunk" - mondta Ioannis Kouvakas, a Privacy International londoni székhelyű jogi képviselője.
Az olasz Hermes Center for Transparency and Digital Human Rights, a görög Homo Digitalis és az osztrák Noyb is részt vett a kihívásban. A panaszok részben az egyének által benyújtható kérelmeken alapulnak, amelyekben azt kérhetik, hogy egy vállalat milyen adatokat tárol róluk. Ton-That elmondta, hogy a Clearview "önkéntesen dolgozta fel" a kéréseket, amelyek "csak nyilvánosan elérhető információkat tartalmaznak, akárcsak az általunk feldolgozott több ezer másik kérés". Eközben Nagy-Britanniában, Ausztráliában és Kanadában az adatvédelmi hatóságok vizsgálatot indítottak a vállalat ellen.