Mivel hétről hétre újabb és újabb címlapok jelennek meg a Boeing repülőgépek nonstop problémáiról, könnyű megijedni a repüléstől - de a statisztikák alapján még mindig ez az egyik legkevésbé veszélyes módja az utazásnak.
Az Alaska Airlines gépéről januárban lerobbanó vészkijáratot lezáró elem ügye óta egyre több a negatív szalagcím a repülőgépgyártó óriásról, beleértve a Boeing két szivárogtatójának halálát, akik közül az első rejtélyes körülmények között halt meg. A helyzetet tovább rontja, hogy a Boeing repülőgépeiből folyamatosan darabok szakadnak le, amelyeket más mechanikai problémák tovább súlyosbítanak.
A repülésbiztonsággal általában és különösen a Boeing problémájával kapcsolatos, a közelmúltban kirobbant híradások rossz hangulata nem éppen bizalomgerjesztő. De statisztikailag még mindig sokkal biztonságosabb repülni, mint autózni - állítják a szakértők.
"A Boeingnek bizonyára voltak gyártási problémái, amelyeken azóta is folyamatosan dolgoznak, ez tényleg nem túl jó hír" - mondta Geoffrey Thomas repülésbiztonsági szakértő a CNN-nek az év elején. "De a lényeg az, hogy most már annyi ellenőrzés van érvényben, hogy nem hiszem, hogy bárkinek is aggódnia kellene".
Még 2017-ben a Harvard végzett egy hátborzongató statisztikai elemzést, és megállapította, hogy a kockázata annak, hogy egyáltalán bekövetkezik egy súlyos repülőgép-szerencsétlenség, nagyjából egy a 2,56 millió repülésből. De itt van egy sokkal részletesebb táblázat is:
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) globális jelentése szerint percenként több mint két haláleset történik az utakon, amely naponta 3200 halálos áldozatot jelent.
Ilyen gigantikus különbség mellett a repülésnek nem kéne aggályosnak lennie. De akkor mégis mi a helyzet?
Úgy tűnik, hogy egyfajta megerősítési torzítás van érvényben, ami miatt az emberek jobban félnek a repüléstől, mint valaha, mivel egyre több történet terjed a repülőgépek baleseteiről. Ezekre a félelmekre reagálva a média még többet foglalkozik a repülőgépekkel kapcsolatos kérdésekkel.
Vegyünk egy történetet egy új-zélandi Boeing 737-esről, amelynek hajtóművének kigyulladása kényszerleszálláshoz vezetett. A New Zealand Herald idézte az utasokat a pánikról, amely akkor tört ki, amikor a gépük hajtóműve kigyulladt - de mint kiderült, ez nem azért történt, mert a Boeing gyártmányú utasszállítóval valami kirívóan rossz történt, hanem mert egy szerencsétlen madár látszólag beléjük repült. És végül, a modern repülőgépek rendkívüli biztonsági intézkedéseinek bizonyságaként, a gép biztonságosan landolt, és mindenki jól van.
Valójában talán az a legmegdöbbentőbb adat, hogy 2023-ban az egész világon nulla halálos áldozat volt a kereskedelmi utasszállító repülőgépeken (a kisgépek azonban továbbra is gondot okoznak; nemrég halt meg a 90 éves William Anders NASA-asztronauta, aki az űrutazás aranykorát meghatározó, lenyűgöző "Földfelkelte" című fotót készítette, amikor Seattle partjainál lezuhant egy kisgéppel, illetve áprilisban egy kisgép csapódott teljes sebességgel a szántóföldbe Martonvásárnál).
Aki odafigyel, annak nem férhet kétsége ahhoz, hogy a Boeinggel mint vállalattal valami komoly baj van, különösen, hogy egyre több vizsgálatot indítanak a gyártási folyamatokkal és az állítólagos költségcsökkentő intézkedésekkel kapcsolatban, amelyekre a bejelentők már régóta figyelmeztetnek.