A vizsgálat tavaly indult, bár eddig a nyilvánosság számára ismeretlen maradt. Az ügyet ismerő személyek szerint a DOJ az Autopilot használatával kapcsolatos sorozatos Tesla autóbalesetek után kezdte meg a vizsgálatot. Ezek közül néhány baleset halálos kimenetelű volt. A National Highway Traffic Safety Administration (a közúti közlekedésbiztonsági hivatal) már vizsgálja a baleseteket, különösen azokat a tragédiákat, amelyek elkerülhetőek lettek volna, ha nem kapcsolják be az Autopilotot.
A DOJ állítólag arra a nyelvezetre összpontosít, amelyet a Tesla használ, amikor a mesterséges intelligencia rendszereiről van szó. A Teslának van "Teljes önvezető" üzemmódja, de egyik technológiája sem indokolná, hogy a sofőr megengedje az autónak, hogy önmagát vezesse. A Tesla a múltban azt mondta, hogy a sofőröknek mindig "mindig a kormánykeréken kell tartaniuk a kezüket", amikor az FSD, az Autopilot vagy az Enhanced Autopilot üzemmódot alkalmazzák, bár a nyelvezet ellentmondásosnak tűnhet.
Nem segít a helyzeten, hogy a Tesla alapítója és vezérigazgatója, Elon Musk néha a Twitteren dicséri az autóiban lévő szoftvert. Soha nem állította, hogy az autókat emberi beavatkozás nélkül kellene vezetni, de amikor azt mondja, hogy az olyan dolgok, mint az FSD hamarosan "biztonságosabbak lesznek, mint egy ember", néhány Tesla-tulajdonos talán egy kicsit túlságosan is bízik a technológiában. A vállalatot már eddig is beperelték a sofőrök az általuk félrevezetőnek tartott állítások miatt.
A kaliforniai gépjármű-felügyelet 2021-ben közölte, hogy vizsgálatot indított a Tesla marketingjével kapcsolatban, mivel aggódik amiatt, hogy a vállalat valóban félrevezeti a vásárlóit. A DMV szerint a szoftver hamis reklámozása veszélyezteti az emberek életét.
Az egyik halálos kimenetelű balesetben egy 35 éves kaliforniai férfi videókban azzal hencegett, hogy képes a keze és a lába használata nélkül vezetni. "A lehető legjobb telekocsizó haver, még az unalmas forgalmat is átveszi helyettem" - mondta. Lehet, hogy a Tesla figyelmeztetéseit nem olvasó sofőrök a hibásak, de felmerült, hogy a Teslának magát a terminológiát kellene megváltoztatnia, amit a rendszereire használ - írja a SiliconAngle.