Tudjuk, vagy sem, a mobileszközök nyomokat (lokációbélyegeket) hagynak hátra, amelyek alapján meghatározható egy-egy készülék mozgása térben és időben. Ily módon kiszámolható az adott lokáció forgalma és annak változása az idő múlásával. Mert nem csupán az rajzolódik ki, hogy jártunk, mondjuk, Normafán, hanem az is, hogy megálltunk-e a lángossütőnél vagy megfordultunk-e egy bizonyos dohányboltban. Mérhető ily módon a plázák látogatottsága, akár üzletre lebontva, mégpedig valós időben, és össze is hasonlíthatóak az adatok.
Az információ nem önkéntes bevalláson alapul, hanem a lokáció-, avagy folyamatos adatbélyegen. Ezek vagyunk mi, úton, út közben: big data. Mérések alanyai, tudtunkon kívül, objektíven, a klasszikus kvantitatív kutatásokhoz képest rendkívül nagy elemszámmal. Összehasonlító elemzések alanyai vagyunk, információk a versenytársnak, részei a lokációválasztáshoz kötődő döntések előkészítésének, utólagos kiértékelésének. Lángossütőt akarunk nyitni Normafán? Dohányboltot a lakótelepen? A bélyeg rólunk szól, és kiolvasható belőle, hogy nemrég kalóriabombát tízóraiztunk, cigiért mentünk, luxusparfümöt áruló boltban jártunk, megmásztuk Nagyvillámot és a többi. Léteznek olyan cégek, amelyek információt adnak a versenytársakról, a megszerzett és megszerezhető vonzáskörzetekről a mobiltelefonunkon rögzült lokációbélyegek elemzése alapján.
Kár, hogy nem lángossütőben vagy dohányboltban képzelem el a jövőmet, habár azt nem tudom, júniustól hol folytatom - mert ezeken a hasábokon búcsút intek olvasóimnak -, és a jövőt nem rajzolja ki a Google.
Alább elmesélem még, hogyan használják a lokációanalízist az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Szingapúrban és Indiában, valamint hogy mit gondolnak erről a Boston Consulting Groupnál és a műfaj meghatározó hazai vállalkozásánál, a Helix Consulting Kft.-nél. Az eredmény kontrasztos.
Mindkét cég azokra a gazdasági szegmensekre összpontosított, amelyekben az ilyen technológiák alkalmazása köztudottan jelentős haszonnal jár: a pénzügyi szolgáltatásokra, a kiskereskedelemre, az e-kereskedelemre, a logisztikára, az ingatlanforgalmazásra és a turizmusra. A Helix Consulting szerint a vállalatok előtt a lokációanalízis új felhasználási területek egész sorát, újabb rétegeket, változókat nyit meg, legyen szó a működés bármely területéről. A BCG a nemzetközi adatokat prezentálta.
Míg az utóbbi felmérésben a megkérdezettek átlag 95 százaléka vallotta, hogy a lokációadatok bármilyen értelemben fontosak az üzletmenet szempontjából, Magyarországon alig 27 százalékra tehető a pozitív válaszok aránya. Nagy a szórás az iparágak között is. Míg az amerikai felmérésben - meglepetésre - legkevésbé a pénzügyi szolgáltatók használták fel a helyrajzi adatokat (89 százalék), és az ingatlanágazat a leginkább (100 százalék), Magyarországon a logisztika jár az élen 80 százalékkal, bár ezt a mutatót az "húzta fel", hogy a válaszadók autóflottáinak túlnyomó többsége fel van szerelve GPS-jeladóval, és az adatokat elemzik is valamilyen mértékben. Ugyanakkor a kereskedelem és a pénzügyi tanácsadás területén a technológiát itthon gyakorlatilag nem használják, szemben az amerikai felmérésben kapott 98 és 89 százalékkal.
Magyarország tehát a térinformatika ezen alkalmazásában még csak az út elején jár: a cégek inkább a belső működésük során keletkezett lokációadatokat hasznosítják, illetve a hűségprogramok során begyűjtött irányítószámok rögzítése alapján próbálnak következtetéseket levonni. Külföldön viszont természetes, hogy a vevő online bevásárló listájára válaszul a kereskedőcég elküldi neki a legközelebbi olyan egység nevét, címét és az odavezető útvonalat, amelyikben minden megtalálható a listáról, és hogy a bolton belül hol keresse a termékeket.
A pandémia sok digitális okosításra alkalmat és időt adott, így például az online vásárlás egyes lépéseit ma már számos kiszállítónál, futárcégnél lépésről lépésre követni lehet a raktártól a csomagolón át a kézbesítés pillanatáig, így a csengő helyett a képernyőt kell lesnünk, ha tudni akarjuk, mikor érkeznek a csomagunkkal, és addig elvihetjük-e még sétálni a kutyát, vagy van-e időnk hajat mosni. Ezt hívják vevői elégedettségnek, ez vezet a vásárlói hűséghez, és itt kezdődik a raktár- és logisztikai költségek csökkentése. A szárnyalásé.
Ők repülnek, én lépek.
Hirdetés