Jelentős ígéreteket tartogat 2022 az informatika számára, különösen a közelmúltban a területen végigsöprő felfordulást figyelembe véve: a vállalatok a világjárvány okozta változásokra igyekeztek válaszolni, míg a szállítók és szolgáltatók az ez által generált igények kielégítésére fókuszáltak. A Computerworld lapigazgatója és kiemelt szakértői megosztották előrejelzéseiket a várható technológiákkal és trendekkel kapcsolatban, amelyek nemcsak a tech-ipart, hanem általában az üzleti életet is uralni fogják az előttünk álló évben.
Bozsoki Dániel
lapigazgató
Computerworld
Kihívásokkal teli év volt az idei. A pandémia nem csak a mindennapi életünkben hozott változást, de a közvetett hatásai a munkánkban is új kihívásokat hozott. A személyes kapcsolatok leépülése, a kollégákkal és üzletfelekkel folytatott találkozások csökkenése és megszűnése nem csak a produktivitásunkat tette próbára, hanem a mentális egyensúlyunkat is.
Személyes tapasztalataim alapján sok szakértő, cégvezető, munkavállaló, bár a kezdeti home office iránti lelkesedés ellenére, érezhetően elfáradt. Lényegesen kevesebb motivációs tényező érte a szakmabelieket, mint egy olyan évben, ahol nem a pandémia árnyékában kellett helytállni. A digitális transzformáció nem csupán a "good to have" hanem a "must have" kategóriába került. Aki nem tartotta a lépést, nem fejlesztette folyamatait, vállalati kultúráját, az elvérzett.
Ellenben azok a vállalati szereplők, akik meg tudták tenni ezt a lépést, legtöbb esetben megerősödve, jobban átgondolt és megtervezett folyamatokkal, új és hatékonyabb működési modellel néznek az új év elébe.
Nálunk, a Computerworld magazinnál is tartanunk kellett a lépést. A nyomtatott lapot elérhetővé tettük online lapozó formában, a Computerworld Café által lehetőséget biztosítottunk, hogy cégvezetőket és szakértőket ismerjenek meg olvasóink, valamint a konferenciáink nagy részét is az online térben kellett megtartanunk. Úgy gondoljuk, hogy ezek az eszközök, módszerek erősebbé és relevánsabbá tettek minket.
A piacon látható új munkamodellek, digitalizált folyamatok, újragondolt működések reményre adnak okot. Reményre, hogy a digitalizáció normává válása, hatékonyabb munkaszervezés által egy új korszakba léphetünk, mely gazdasági és társadalmi fellendüléshez vezethet.
Lengré Tamás
ügyvezető igazgató
ASC Vezetői és Informatikai Tanácsadó Kft.
A Covid-19 kapcsán gyakorlatilag mindegyik, információbiztonsággal foglalkozó vállalat az elemzéseiben, publikációiban a cégek, és a magánszemélyek elleni támadások ugrásszerű megnövekedését jelezte. Ez a tendencia a közeljövőben, 2022-ben is minden bizonnyal tartani fogja magát. Épp ezért fontos az információbiztonsági incidensek lehetséges megelőzése, a proaktív védelem kialakításával, ideértve a felhasználói magatartások, reakciók tudatos kezelését is. A technikai megoldások bevezetése és üzemeltetési mellett a felhasználói tudatosság fokozását célzó oktatások fontosságára szeretném felhívni a figyelmet, ez nem csak az üzleti oldalon, hanem a magánéletünkben is egyre fontosabb lesz.
Kulcsár Alexandra
vezető ERP tanácsadó
Norex ERP
Az elmúlt másfél év az informatikai megoldások térnyerése szempontjából igazi aranykornak tekinthető. Digitalizációs szakemberként azt is mondhatnám, hogy legalább 3-4 évet lépett előre az ágazat az ügyfelek igényeinek hirtelen megnövekedése miatt.
Ugyanakkor vezetőként, nőként és anyaként azt is látom, hogy emberileg szinte mindenkit megviselt ez az időszak. Újfajta bizonytalanságok, a fizikai távolságtartás, a home office és a home schooling olyan régóta tart, hogy várhatóan ezek tartósan nyomot hagynak az életünkön. Mindannyian szembesülünk azzal, hogy az online térbe kényszerített kapcsolattartás, a végtelen Teams megbeszélések vagy a kikapcsolt kamerával kommunikáló partnerek kimerítenek minket fizikailag, érzelmileg. A tavaly téli időszak után idén is sok vállalat lemondja még a karácsonyi partikat is. Lassan nem ismerik meg egymást a kollégák, az új munkatársak integrációja egyre nehezebb. Emiatt is fontos, hogy a digitalizációs projektekben kiemelten figyeljünk a humánus szempontokra: az emberarcú projektmenedzsment és kommunikáció fontosabb, mint valaha. A munkatársak és az ügyfelek is igénylik, hogy ne csak erőforrásként, hanem érző emberként kezeljük őket, hallgassuk meg az igényeiket, problémáikat az új alkalmazások bevezetése kapcsán. Csak akkor válhatnak valódi értékteremtő eszközzé az informatikai megoldások, ha azokat képesek vagyunk a szervezetben dolgozókkal elfogadtatni. Számos vállalati felmérésnél derül ki, hogy az erővel végig vitt projektekben elkészült rendszerek használatát a felhasználók gyakran szabotálják. Tartsuk szem előtt: az informatika van az emberekért, és nem fordítva.