Amióta felnőttként önállóan dönthetek, mindenki máshoz hasonlóan én is a mobilommal élek együtt. Nem ismerek olyan embert, akinek ne lenne mobilszáma, a kommunikáció alapvetően okostelefonokon zajlik, mely teljesen meghódította az életünket. Ma már ezt használjuk internetezésre, hírolvasásra, időjárás-előrejelzésre, levelezésre, csetelésre, fényképezésre, szkennelésre, jegyzetírásra, könyvolvasásra, rejtvényfejtésre, különféle mérésekre, aztán számológépnek, zenelejátszónak, videólejátszónak, tévének, FM rádiónak, GPS-nek, zseblámpának, iránytűnek is, és a sort még lehetne folytatni.
És természetesen ezt használjuk fizetésre is. Vagy mégsem?
A Magyar Nemzeti Bank legfrissebb, 2021. II. negyedévi adatai szerint 25 138 026 bankkártyaalapú vásárlást bonyolítottak le mobiltelefonnal, , összesen 149 526 millió forint értékben. Ez elsőre nem hangzik rosszul, ám ha összevetjük a fizikai bankkártyás forgalommal, akkor látszik igazán a különbség: a mobilvásárlások a fizikai kártyás fizetésekhez képest darabszámban 8,2 százaléknál tartanak, értékben pedig 5,8 százaléknál.
Mi szükséges ahhoz, hogy a vásárlók mobillal fizessenek bankkártya helyett?
Egyrészt elfogadóhelyi hálózat. Ez megvan, hiszen ugyanúgy és ugyanott lehet fizetni mobillal, ahol bankkártyával, érintéssel, azaz Magyarországon szinte mindenhol, ahol online pénztárgép üzemel.
Másrészt egy NFC-képes mobiltelefon, amely teljesen kompatibilis a fizikai bankkártyában lévő chippel. Ma már erre sem lehet panasz: a legolcsóbb árkategória kivételével gyakorlatilag mindegyik mobiltelefonba be van építve az NFC chip.
Harmadrészt olyan bankkártyák, amelyek mobiltelefonba digitalizálhatók. Hazánkban már mindegyik hazai nagybank kínál valamilyen megoldást érintéses mobilfizetésre.
Márpedig több feltétel nincs.
A készpénzfelvétel sem lehet teljesíthetetlen kifogás, hiszen az UniCredit Banknál már évek óta elérhető a bankkártya nélküli, mobiltelefonos készpénzfelvétel.
De akkor mégis, mi hiányzik ahhoz, hogy a fent felsorolt funkciókban teljesen elterjedt mobiltelefont vegyék elő a vásárlók a bankkártya helyett, amikor még a pénztári sorban állás közben is a mobiljukat nyomogatják?
A fizetési piac szakemberei világszerte meg voltak győződve arról, hogy az áttérés a plasztik kártyás érintéses fizetésre sokkal nehezebb edukációs feladatnak tűnik, mint az érintéses plasztik kártyás fizetésről áttérni az érintéses mobiltelefonos fizetésre.
A számokat látva azonban nagyon melléfogtak. Úgy tűnik, egy dologhoz az emberek valamiért nagyon ragaszkodnak a mobiltelefon mellett, amikor elindulnak otthonról, ez pedig a pénztárcájuk. Halad ugyan a mobilfizetés terjedése idehaza, de ólomlábakon.
Pedig még biztonsági aggályok sem merülhetnek fel, mert az elvesztett, ellopott plasztikkal szemben az elvesztett, ellopott mobiltelefonnal nem lehet fizetni egy fillért sem, ha a készülék tulajdonosa beállítja ezt. Android készülékeken az NFC-áramkör ráadásul ki is kapcsolható, ekkor pedig a mobilos bankkártya nem látszik a kártyaolvasók előtt.
Most viszont megérkezett egy új kihívó, ami megtolhatja ezt a folyamatot. A már 2019 óta velünk lévő Apple Pay mellett idén szeptemberben megjelent a Google Pay is, vagyis a jóval nagyobb androidos tábor is talált valami izgalmas újdonságot, ami eddig nem volt elérhető a számukra, ha a bankkártyájukkal akartak fizetni a boltban, érintéssel. A Google Pay-hez folyamatosan csatlakoznak a magyar bankok, szinte minden hónapra esik 1-2 ilyen bejelentés. Már négy hazai bank is kínál Google Pay-es fizetési lehetőséget, és még több fog.
Vagyis most már tényleg minden meglesz ahhoz, hogy a vásárlók mobiltelefonnal fizessenek érintéssel.
Az az egy kérdés azonban változatlanul nyitva marad, hogy ezt vajon meg is fogják-e tenni?