Hirdetés
. Hirdetés

Egyenlő esélyek nélkül nincs hatékony hibrid munka

|

A COVID-19 megmutatta, hogy miért kell gyorsan alkalmazkodniuk a vállalatoknak a nem várt helyzetekhez. Szinte biztosan nem ez lesz az utolsó rendkívüli esemény, amellyel szembesülni fogunk, ezért fontos, hogy az elmúlt évek tapasztalataiból a megfelelő tanulságot vonjuk le.

Hirdetés

Az irodai és otthoni munka egymáshoz viszonyított arányában tartós és jelentős változást hozott a járvány: világszerte általánosan elterjedt a két munkavégzési formát valamilyen arányban egyesítő hibrid modell. A járvány első évében, 2020-ban világszerte a munkaerő csaknem 40%-a szinte egyik napról a másikra kénytelen volt távoli munkavégzésre váltani - derül ki a Unisys felkérésére az IDC által tavaly publikált tanulmányból. A COVID utáni visszarendeződés dacára egyetlen iparágban sem tért vissza az otthoni munka 2020 előtt tapasztalt elhanyagolható - pár százalékos - aránya, hanem 20-30% körül stabilizálódott, a legmagasabb szinten az informatikában és a pénzügyi szférában.

Ám könnyen lehet, hogy máris küszöbön áll a következő nagy változás: egyre több cikk születik arról, hogy az energiaköltségek növekedése megint felborítja az egyensúlyt, és ismét sok munkavállaló térhet vissza az irodába, de még ezzel együtt sem valószínű, hogy drasztikus lesz a home office arányának csökkenése hosszú távon.

A világszerte több mint ezer vállalatvezető és alkalmazott megkérdezésével készült felmérés legnagyobb tanulsága azonban az, hogy a hibrid munkavégzés sikerének kulcsa első pillantásra meglepő fogalom lehet: a paritás, vagyis egyenlőség. A "digitális paritás" azt jelenti, hogy minden dolgozónak egyforma hozzáférése van a munkája elvégzéséhez szükséges erőforrásokhoz, függetlenül attól, hogy milyen eszközről dolgozik és, hogy az irodában, otthon vagy éppen a terepen tartózkodik. Vagyis könnyedén, extra erőfeszítés nélkül, de biztonságosan hozzáfér a munkavégzéséhez szükséges infrastruktúrához, szoftverekhez, adatokhoz. Eléri a kollégákat, valamint azokat az alkalmazásokat vagy mappákat, amelyeket az irodai gépéről is elérne, és eközben azonos színvonalú informatikai háttértámogatást kap otthoni laptopja beállításához, mint ha az irodában kérne segítséget.

Hirdetés

Azért, hogy a munkaadó megfeleljen ennek az elvárásnak, kritikus lehet egy olyan saját megoldás vagy szolgáltatás, amely biztosítani tudja a modern eszközkezelést, a munkatársak közötti zökkenőmentes együttműködést,. Jó példa erre a "munkahely mint szolgáltatás" (Workplace-as-a-Service) konstrukció. Ennek lényege, hogy az ügyfél a felhőben hozza létre alkalmazottai számára a digitális munkakörnyezetet, magába foglalva az összes szükséges szoftver telepítését, beállítását, üzemeltetését és támogatását. Nem véletlen, hogy az IDC felmérésében a válaszadók harmada azt mondta, hogy azért gyorsítja fel a felhő használatát, mert a felhő egyik fő előnye a jobb alkalmazotti élmény.

A legsikeresebb szervezetek egy lépéssel még tovább mennek, és nem csupán az informatikai területen biztosítják, hogy az irodában és otthon dolgozó munkatársak azonos szintű munkavállalói élményben részesüljenek. Ezt nevezik a szakemberek "élményparitásnak". Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy az otthonról dolgozó kolléga nem csak hogy könnyedén hozzá fér a munkájához szükséges eszközökhöz, hanem azt is érzi, hogy ugyanúgy meghallgatják javaslatait és elismerik munkáját, mintha bentről dolgozna. Az irodai munkavégzés során pedig biztosítani kell azokat a feltételeket, amelyek az otthoni munka előnyeit nyújtják, így például a megfelelő higiéniát és rugalmasságot.

Hogy mit jelent mindez a gyakorlatban? Olyan apróságokat, mint a rendszeres virtuális-szociális meetingek, amely biztosítja a csapatok kohézióját, a vezetők és beosztottak közötti rendszeres és nyílt kommunikációt. Vagy éppen erősítik a bizalmat, hogy a munkáltató ne érezhesse, hogy az otthon végzett munka kevésbé elismert. Ha viszont bemennek az irodába, a dolgozók elvárják, hogy ugyanolyan biztonságban legyenek az esetleges fertőzésektől, mintha otthonról dolgoznának - ehhez pedig elvárják, hogy a munkaadó biztosítsa a távolságtartás és fertőtlenítés lehetőségét. Mivel az otthoni munkabeosztás gyakran kötetlenebb, az dolgozók az irodában is elvárják a rugalmasságot. Az elvégzendő feladatok figyelembevételével ezt a munkaadó olyan megoldásokkal tudja biztosítani, mint például merev munkaidő helyett a törzsidő (core working hours) intézményének bevezetése.

Különösen fontos mindez a fiatal munkavállalók szervezethez vonzása és megtartása szempontjából. A felmérés alapján a Y és Z generáció tagjai elsődlegesnek tartják a vállalat által biztosított informatikai hátteret és munkájuk megbecsültségét, míg a korábbi generációk kevésbé. Az egyenlő feltételek biztosítása nemcsak azért fontos, hogy a "nyugodt" időkben is elégedettek legyenek az alkalmazottak a hibrid munkavégzési modellben, hanem ahhoz is alapot ad, hogy a következő nagy megrázkódtatás idején a cégek zökkenőmentesen tudjanak alkalmazkodni az új helyzethez, akár az otthoni, akár az irodai munkavégzés szerepe nő a változások miatt.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.