Meglehetősen régen volt már, amikor utoljára mondhattuk tiszta szívből, hogy "business as usual" - minden a szokott kerékvágásban halad. Koronavírus-járvány néven ütött be a krach, amely megrengette a világot. Nagyjából tizenkét hónap múltán is korai volna még a veszteségeket számszerűsíteni. Annyi biztos, hogy a túlélés esélyeseit a digitális átalakulás vette a tenyerére, ám akiknek a virtuális térben nem volt helyük, azok homokszemekként hullottak át az ujjak között, ilyen-olyan segélyek mentőövei után kapkodnak, új szerepekkel próbálkoznak, ha még nem húzták le a redőnyt.
A pandémiás válság témájának, pontosabban a válságra adott üzleti és informatikai válaszoknak szentelt idei első lapszámunkkal a tavaly indított Computerworld Exchange (CWeX) kezdeményezés útján haladunk tovább. Olyan évet hagytunk magunk mögött, amelyben minden megváltozott, amelynek során - ahogy egyik cikkünkben fogalmazunk - a legsikeresebb IT-vezetők vállalkozók, látnokok és megvalósítók lettek egy személyben, s amelyben csak egy dolog volt biztos: az állandó bizonytalanság.
Csakis gyors reakciókkal, innovációval lehet felelni a körülmények, a vevői igények, fogyasztói szándékok és elvárások változásaira, ami az újgenerációs technológiában rejlő lehetőségek kihasználása nélkül egyszerűen lehetetlen. A hosszú távú terveket, megfontolt stratégiákat sutba vágva kell és kellett rugalmas üzletmenetre, gyors akciótervekre váltaniuk a vezetőknek, s ez a tapasztalat a felmérések szerint mély nyomokat hagyott a döntéshozókban.
A home office-ról kiderült, hogy nem csupán a működési költségek csökkenésével, de gyakran a produktivitás növelésével is együtt jár, s persze nagyobb figyelmet kapott a munkaerő kiszolgálása, a megfelelő munkakörülmények megteremtése: a távmunka biztonságának, védvonalainak erősítése. A Covid-járvány hullámai közepette világossá vált, hogy a vállalatok egyik legfontosabb tőkéje a beléjük vetett bizalom, ennek elvesztését nem kockáztathatják digitális sérülékenységek miatt. Ugyanakkor a távmunkáról lassan lekopik a "táv", mert a felhőben minden fontos eszközt és erőforrást ugyanúgy érnek el az alkalmazottak, mintha bent ülnének az irodában.
Apropó, iroda: új funkciót kell találni a kihasználatlan irodai tereknek, és már erre is vannak ötletek: két legyet ütnek egy csapásra, ha gyermekmegőrzőket, óvodákat alakítanak ki a felesleges termekben a cégek, így ugyanis a hibrid iroda vonzóbb lesz a családosok számára, a nőknek pedig újabb munka- és karrierlehetőséget ad.
Bárhogy rettegnek tőle a laposföld-hívők, az automatizálás, robotizálás hátán rövidesen belovagol a kapukon az 5G, és egyre mindennaposabbá válik - például a kibervédelemben, a vállalati adatvagyon elemzésében és az ügyfélmenedzsmentben - a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás. A merev, a legkevésbé sem szolgáltatásközpontú informatikai rendszereket rugalmasabbakká alakítják a vállalatok, magas rendelkezésre állású, méretezhető, párhuzamos szolgáltatásokon alapuló architektúrákat hozván létre.
Feljebb lép a belső rendszerek ranglétráján az üzleti intelligencia, amellyel gyorsan elemezhetők és rendszerezhetők a keletkező adatok, automatizálhatóak és magalapozottabbakká tehetők a döntési folyamatok.
Hosszan sorolhatnánk még azokat az eszközöket és technológiákat, amelyek új távlatokat nyitottak vagy nyitnak majd az iparban, a mezőgazdaságban vagy a szolgáltatók működésében.
A jó ötleteknek, elhatározásoknak csak a fantázia szab határt. Ilyen ötletek, megoldások gyűjtőhelyeként indítottuk el a cwex.hu linken található Computerworld Exchange mozgalmat, melynek tudástárában a nyomtatott lap írásain túl a digitális világban született tartalmak, videóinterjúk is sorakoznak már, számos nézőt, olvasót és követőt toborozva a platformnak. Nos... ez az év nálunk így kezdődik.