Aki webes kereskedelemre adja a fejét, két út közül választhat: vagy saját maga keres egy ingyenes webbolt-alaprendszert az induláshoz, amit aztán házon belül fejlesztget, vagy felfogad egy fejlesztőgárdát, amelyik akár már igen kevés pénzből (50-100 ezer forintból is) felhúz egy alapáruházat.
Persze a minden részletre kiterjedő webáruházi beruházás akár tízmilliós nagyságrendig is elmehet. A kettő közötti skála minden pontján létrehozható működőképes rendszer. Persze, hogy ezek képesek-e ellátni a nekik szánt feladatot, az a környezettől függ, amelybe beágyazzák őket – állítja Bognár Ákos. A milliárdos forgalmú Játéknet.hu online játékkereskedés ügyvezető igazgatója volt segítségünkre annak bemutatásában, hogy miként jöhet létre, és hogyan működik egy hatékony webáruház.
Prognosztizálható nehézségek
Biztosra vehető azonban, hogy a fejlesztés nem pontosan az eredeti elképzeléseknek és a megrendelő szájíze szerint fog haladni – jelentette ki Bognár Ákos. A fejlesztők ugyan a megbeszélt módon fogják a rendszert kialakítani, testre szabni, de a hiányzó webáruházas tapasztalat miatt az általános piaci ismeretek alapján hoznak létre valamit, amiről aztán hamar bebizonyosodik majd, hogy nem felel meg tökéletesen az adott vállalkozás igényeinek. Idővel aztán kiderül, hogy milyen megoldásokra van szükség az adott területen, árucsoportban, ami versenyelőnyt jelenthet, vagy könnyebbé teszi a működést.
Nyilvánvaló, hogy például a műanyagzsákban forgalmazott kutyatápszerrel való kereskedés teljesen más logika szerinti szervezést kíván, mint a letölthető szoftverek eladása. Egészen más értékű, szállíthatóságú, forgási sebességű, más (az átlagos vásárlás értékét mutató) kosárértékű termékekhez másféle speciális megoldások kellenek a készletezéstől a termékek bemutatásán és ajánlásán át a számlázásig és logisztikáig vagy a garanciális ügyintézésig, ügyfélszolgálatig. Egyszerűen másképpen kell kiszolgálni az ügyfeleket, ami megjelenik a rendszer vásárlói és eladói oldalán is – fejtette ki az ügyvezető igazgató.
A Játéknet.hu is egy ingyenes áruházi program továbbfejlesztésével kezdte, de aztán az első pár év után létrehozták a saját szoftverüket, amely akkor teljesen megfelelt az igényeiknek, és ezt fejlesztették tovább az üzleti igények változásának megfelelően.
A webáruház-szoftver tulajdonképpen csak a termékek vagy szolgáltatások konkrét értékesítését segíti. De ettől a vállalkozás még nem működik, ahhoz még nagyon sok mindenre szükség van: ügyviteli megoldásokra, számlázási rendszerre, döntést segítő alkalmazásokra, statisztikák, lekérdezések, ügyféladatbázisok kezelésére, raktárkészlet-menedzsmentre stb. Ezeket a vállalkozások vagy saját maguk építik fel, vagy a webes funkciókat egy átjárón keresztül összekötik egy ügyviteli rendszerrel.
A webáruház teljes adminisztrációs rendszere elég jelentősen eltér egy szimpla kereskedői felülettől – állítja Bognár Ákos. Hogy miben és mennyiben, azt esete válogatja. Klasszikusan a webáruházakban az ügyfélkezelés jelentős része automatizálható, hiszen a vásárlói profilok segítségével akár testreszabott hírleveleket, értesítéseket is ki lehet küldeni emberi beavatkozás nélkül. Ha egy szoftverkereskedő például rendszeresen frissítéseket kell, hogy kiküldjön, és szolgáltatásként telepítést és hálózat karbantartást is végez cégeknek, akkor az már elég messzire kanyarodhat az egyszerű kereskedéstől.
Az egyes esetek között az ügyvitelben is igen nagy különbség lehet, ezért itt is testre kell szabni a rendszert a vállalkozás igényeinek megfelelően. Nagyon színes lehet a paletta, azaz nem uniformizálhatók ezek a rendszerek.
Ezen a területen én nem hiszek a dobozos szoftverek sikerében – szögezi le az ügyvezető, aki másra is figyelmeztet. Ennek az iparágnak nincs komoly múltja, most épül ki, s útközben kell kitalálni (persze mások tapasztalataira is figyelemmel), hogy mi volna a leghasznosabb fejlesztési út. Akik itt tevékenykednek, előbb utóbb rájönnek, hogy ők maguk a legjobb fejlesztők – állítja.
Fejlesztési stációk
Ha a vállalkozás fejlődik, gyorsan kiderül, hogy sem a bérelt szerver, sem az ingyenes szoftverek – amelyek minősége a megfelelő koncepció és összedolgozottság hiánya, illetve az optimalizálatlanság miatt nem elég jó – nem bírják a terhelést. A zavarokhoz már elég napi 4-500 látogató, de abban a webes kereskedelemben tevékenykedők zöme egyetért, hogy napi párezer látogató esetén már mindenképpen újra kell írni a rendszert – mondja Bognár Ákos. Az olyan (kiegészítő tevékenységként, hobbiból üzemeltetett) boltoknak, amelyeknél eleve nem tervezik, hogy nagyra nőjön, elég az ingyenes rendszer.
Ezekhez csak kisebb modulokat érdemes íratni, például a kereskedelmi forgalom jellemzőinek lekérdezéséhez, amivel a működtetés könnyebbé tehető. De aki komolyan gondolja, legalább 10 milliós tőkével kell belevágnia, mert annyi mindenre fog elmenni a pénz. Például fejlesztésre is.
A Játéknetnél egy idő után azzal szembesültek, hogy ha tartani akarják a gyors fejlődési ütemet, jelentősebb fejlesztésekre van szükségük. Az ügyvezető ezt a következőkkel magyarázta: Amíg kevés pénzed van és kevesebb alkalmazottat tudsz foglalkoztatni, és magadnak is sokat kell dolgoznod a cégedben, akkor a fejlesztésekkel időt tudsz megtakarítani, hogy ne kelljen annyit vacakolnod az adminisztrációval, a forgalmi adatok elemzésével, a raktárkészleted figyelésével, vagy olyan megoldásokat tudsz fejleszteni, amitől könnyebbé, hatékonyabbá válik az életed. És ilyesmit nem lehet megkapni egy dobozos, kulcsrakész szoftvertől, egyszerűen azért, mert az igényed a vállalkozásod életéből származik. Mi az első három évben szinte csak olyan fejlesztésekkel foglalkoztunk, amelyek hatékonyabbá tették a munkánkat – tekintett vissza.
Egy webáruházban az egyszerűnek tűnő kereskedelmi felület mögött rengeteg dolog működik a háttérben a jó vásárlói élmény kialakítása érdekében: az árak frissítése, a termékek ki-be kapcsolása, a termékajánlók állandó frissülése stb, ami a dinamikus kereskedelmi oldalakat eredményezi, amelyben a termékkategóriák, a vásárlói profilok, az árengedményrendszerek, a hírlevelek kezelése és egy sor másik dolog össze van kötve, hat egymásra, s végül létrehozza a szolgáltatást, amely a vásárlót arra az elhatározásra ösztönzi, hogy eljöjjön az oldalra, s addig tart, amíg a vásárlását meg nem köszönik, a terméket meg nem kapja, illetve ha ezzel kapcsolatban kérése van, azt kezelik, s információkat szereznek tőle az elégedettségének szintjéről. Ez már egy nagyon bonyolult rendszer. Azaz a növekedés sokba kerül, hiszen mindig azon a szinten kell maradni, amikor a működés teljesen biztonságban van, de nincsenek az aggodalom miatt szükségtelen kiadások.
Kézben tartani a gyeplőt
A fejlődés következő állomása az volt, hogy elkezdtek optimalizálni: a hatékonyságot, a futás sebességét, a minél több felhasználó kiszolgálásának a lehetőségét helyezték előtérbe. Kulcskérdés volt, hogy a számlázást összehozzák a back office és a felhasználói oldal igényeivel. Csakhogy a számlázás és az áruszállítás folyamatait jogszabályok, előírások határozzák meg. Nem elég csak eljuttatni a vásárlóhoz a megrendelt árut, hanem a csomagba bele kell tenni egy árlistát a vásárolt termékekről, bele kell tenni egy elállási jogról szóló tájékoztatást, jótállási papírokat, számlát stb. Ez napi több ezer rendelés esetén már igen sok gondot okozhat.
Egy korábbi fejlődési szinten a logisztikai folyamatot az elkészített számla indította el, s annak alapján szedték össze a kiküldendő csomag tartalmát. De ez a megoldás túlságosan lassú volt, mert a megrendelésenkénti számlázás nagyon szűk keresztmetszetet jelentett. Így automatizálták a számlázást is. A raktár már nem szembesül azzal, hogy kinek a csomagját rakja össze a belső eljárások szerint, egy ponton gombnyomásra kijön a rendszerből az adott vevő számlája és tétellistája, ami belekerül a már előkészített csomagba.
Minden olyan dolog, ami gyorsan változik és nem a befolyásunk alatt áll (könyvelés, számlázás stb.), azt külsős szakcégekre bízzuk. De azokat a dolgokat, amelyekre hatással lehetünk, azokat magunk is csináljuk a kontroll fenntartása érdekében – mutatott rá az ügyvezető igazgató. Ha nem jó a folyamat logikája, akkor az gátolja a növekedést, nem engedi meg, hogy a rendszeren egy határon túl több áru, megrendelés folyjék át. Ilyenkor újra kell gondolni mindent az elejétől a végéig. Van néhány nagy online kereskedőcég, amelyeknél látszik, hogy a fejlesztések elmaradása megakasztotta a forgalmuk további növekedését. Ez számunkra intő példaként szolgál – hangoztatta Bognár Ákos.