A mobilitás hatására az üzleti tevékenység napjainkban nagy horderejű változáson megy keresztül. Az előrelátó IT-vezetők ma már ugyanolyan fontos platformnak tekintik a mobil eszközöket, mint az internetet, a PC-ket, az adatközpontban működő rendszereket és a vállalati hálózatot. Immár nem taktikai, hanem stratégiai szemlélettel közelítenek a mobilitás előmozdításához szükséges infrastruktúra, folyamatok és alkalmazások létrehozásához, figyelmük az alkalmazottak saját tulajdonú mobileszközeinek puszta támogatásán túlra is kiterjed, már nem csupán követik az igényeket, hanem igyekeznek elébe menni azoknak – mutat rá testvérlapunk, a CIO magazin Moving Beyon BYOD to Mobile First: A Three-Step Strategic Approach for CIOs című fehér könyvében.
A vállalati mobilitás ma már kétségtelenül elért a fejlettségnek arra a szintjére, amelyen mérhető üzleti értéket képes adni a szervezeteknek, ha azok mobil infrastruktúrájukat is ugyanolyan biztonsági, megfelelési és optimalizációs szempontok szerint menedzselik, mint informatikai környezetük minden más, kulcsfontosságú elemét – állapította meg az Aberdeen Group is Enterprise Mobility Management 2012 című tanulmányában.
A mobilitás támogatását első számú prioritássá téve, és az ehhez szükséges infrastruktúrát kialakítva az IT-vezetők szinte minden téren nagyban hozzájárulhatnak az üzleti tevékenység előmozdításához, ami új tartalommal gazdagítja szerepkörüket is. A CIO magazin felmérésében (2013 State of the CIO Survey), amely több mint félezer vállalati informatikai vezető véleményét ölelte fel, a válaszadók 63 százaléka jelentette ki, hogy ma már sokkal gyakrabban folytat megbeszéléseket az üzleti oldal meghatározó képviselőivel, mint korábban. A megkérdezettek 20 százaléka azt is tapasztalja, hogy kollégái az üzleti oldalon nem csupán az üzleti stratégia támogatását várják tőle, hanem társnak tekintik annak formálásában is – ez az arány tavaly még 15 százalék volt.
A mobil stratégia megalkotása szempontjából az üzleti és az informatikai oldal szoros együttműködése különösen fontos. Az IT-vezetők, akik odafigyelnek felhasználóikra, megértik elvárásaikat és visszajelzéseiket, jó eséllyel alakíthatják ki a mobilitást előtérbe helyező környezetet, amely eredménnyel fogja kiszolgálni az üzleti oldal igényeit. Kollégái így a stratégiai partnert fogják látni benne, és egyúttal az IT-vezető is világosan megérti, hogy az üzletnek egy BYOD (bring your own device) programnál sokkal többre van szüksége – a jó mobil stratégia, amely az üzletet képes közelebb juttatni a kitűzött célokhoz, a tevékenység minden területét áthatja.
A következő üzleti platform
A mobilitásnak ugyanolyan megbízható és rugalmas, teljesítmény és biztonság tekintetében egyaránt nagyvállalati szintű platformmá kell válnia, mint az üzleti tevékenységet, a szervezet működését támogató informatikai környezet minden más elemének – a PC-ktől kezdve az adatközponton át a belső és a külső hálózatokig.
Az ehhez szükséges, a mobilitást előtérbe helyező stratégia kialakítását mind több szervezet üzletileg kritikus fontosságúnak tartja. A CIO magazin említett felmérésében a válaszadó IT-vezetők több mint fele számolt be arról, hogy a következő egy év folyamán egy vagy több, a mobilitás támogatására irányuló nagy projekt megvalósítására készül. A válaszadók egyben arra is számítanak, hogy szervezetük ebben az időszakban többet fog költeni a mobil stratégiák gyakorlatba ültetéséhez szükséges eszközökre és szolgáltatásokra.
Döntő jelentőségű, hogy a beruházások eredményeként a szervezet olyan nagyvállalati szintű, mobil platformot vezessen be, amely a BYOD kezdeményezéseken túl hosszú távon is jól fogja szolgálni az üzlet igényeit. Az IT-vezető ezért helyesen teszi, ha két fő területnek különösen nagy figyelmet szentel: a többféle eszközt és operációs rendszert támogató, a biztonsági és a megfelelőségi követelmények szerint szabályozott, robusztus, a szolgáltatások menedzselésére alkalmas, nagyvállalati szintű fejlesztőkörnyezetet és alkalmazásboltot is tartalmazó mobil infrastruktúra, valamint a kiterjedt alkalmazástámogatás, a külső forrásból származó vagy házon belül fejlesztett mobil alkalmazások elérhetősége nélkülözhetetlen a sikerhez.
Mindez szép feladatokat és kihívásokat tartogat az IT-vezető számára, akinek nemcsak azzal kell tisztában lennie, hogy milyen technológiai elemekből építkezik, hanem azzal is, hogy milyen céllal teszi ezt. A mobil platformnak lehetővé kell tennie, hogy a felhasználók interakcióba léphessenek az információkkal és egymással, és így hatékonyabban végezhessék munkájukat. Sokan úgy vélik, hogy ehhez csupán a mobil eszközök és a rajtuk kezelt információk védelméről kell gondoskodni. A biztonság kétségtelenül fontos a mobil stratégia vonatkozásában is, annak azonban sokkal több területre, például az alkalmazásokra, a folyamatokra, sőt a vállalaton kívülre, a partnerekre és az ügyfelekre is ki kell terjednie, a mobil világ sokszínűségének támogatásáról nem is szólva.
Szakaszonként előrehaladva
A mobil stratégiának végső soron az alkalmazottaknak, a partnereknek, a meglévő és a megcélzott ügyfeleknek adott üzleti szolgáltatások mobilizálására kell irányulnia az üzleti érték növelése érdekében. Az IT-vezetőnek kell eldöntenie, hogy az adott szervezeten belül ezt a célt miként érheti el, azonban a mobil platform kiépítésekor érdemes három, egymásra épülő szakaszra bontani a megvalósítást.
Az első ütem a mobil infrastruktúra alkotóelemeinek – közöttük egy nagyvállalati szintű menedzsmentplatform – bevezetésére, a működtetésükhöz szükséges szakértelem megszerzésére és az alapvető szabályozás kialakítására irányul. Az IT-vezetőnek ebben a szakaszban világos képet kell alkotnia arról, hogy a mobilitás mit adhat a szervezet számára. Az okostelefonok és tabletek beszerzésével, illetve az alkalmazottak által hozott eszközök támogatásával, az együttműködést segítő alkalmazások mobil elérésével az IT-osztály mellett a felhasználók is ekkor tesznek szert az első tapasztalatokra, amelyekre azután a szervezet a következő szakaszban építhet.
A mobil platform ebben az ütemben kezd igazán felnőni szerepéhez. Az IT-szervezet ugyanis hozzáláthat az üzleti területek és az egyes szerepkörökben dolgozó alkalmazottak igényei szerint testre szabott mobil alkalmazások bevezetéséhez, legyenek azok a piacon elérhető, iparág-specifikus megoldások vagy házon belül fejlesztett szoftverek. Érdemes alaposan feltérképezni a piacot az üzleti alkalmazások szállítóitól vagy harmadik féltől származó, biztonságos mobil alkalmazások után kutatva, amelyekkel gyorsabban kiszolgálhatók az igények, mint házon belüli fejlesztésekkel. Ebben a szakaszban kerül sor a meglévő üzleti alkalmazások mobilizálására és a mobil szolgáltatások vállalati szintű kiterjesztésére, egy olyan app-portfólió kialakítására és bevezetésére, amely időtől és helytől függetleníti a munkavégzést. Minél több felhasználó kap mobil támogatást, annál fontosabbá válik az infrastruktúra méretezése és a felügyelet hatékonyságának biztosítása is.
Ezt követően a harmadik szakaszban a szervezet hozzáláthat a működés mobil szellemben történő átalakításához az emberek és az információk, az alkalmazások, a munkafolyamatok és a helyszínek közötti integráció által. A mobilitást előtérbe helyező vállalat értékesítői például munkaidejüket teljes egészében a terepen tölthetik, így több ügyfelet kereshetnek fel, több szerződést köthetnek és megrendelést adhatnak fel, mivel táblagépükről és okostelefonjukról is elérik mindazokat az alkalmazásokat, amelyeket azelőtt az irodában, íróasztaluk mellett használtak. Ebben az ütemben a szervezet a mobil platformra épülő, új üzleti modelleket is kipróbálhat.
A támogatott munkafolyamatok növekvő számával arányosan a mobil platform egyre meghatározóbbá válik a működés szempontjából. Az IT-vezetőnek ezért biztosítania kell a mobil eszközökön elérhető szolgáltatások monitorozását, támogatását és katasztrófa-tűrő képességük erősítését is, éppúgy, mint bármely más, üzletileg kritikus rendszer esetében.