Hirdetés
. Hirdetés

Üzletfejlesztés közösségi médiummal

|

A LinkedIn robbanásszerűen fejlődő közösségi hálózat, amely a legkülönfélébb munkahelyeken dolgozó vagy területeken tevékenykedő szakemberek számára kínál szolgáltatásokat. A vállalatoknak már Magyarországon sem közömbös, hogy milyen a megjelenésük ezen a platformon. Utánanéztük, hogy mire érdemes figyelni.

Hirdetés

„A világon már 200 millió regisztrált LinkedIn-felhasználó van, s a számuk Magyarországon is a 300 ezret közelíti. De nagyon sok esetben a cégeknek ma még gőzük sincs, hogy mit kezdhetnének ezzel a médiummal. A sok felhasználó ellenére ez a szolgáltatás nálunk még csak most kezd trendivé válni, és a vele kapcsolatos tudás megszerzésére is csak mostanában kezdenek el gondot fordítani a vállalatok” - hallottuk Bánki Tamástól.

A LinkedIn-szakértő arról is beszámolt, hogy nagyon sok felhasználó profilja felépítetlenül, tulajdonképpen kihasználatlanul áll. A legtöbben odáig sem jutnak el, hogy a foglalkozásukat vagy a munkahelyüket megadják. Ez nem feltétlenül a trehányságuk következménye, sokkal inkább arra vezethető vissza, hogy a magyarok a közösségi médiumokról szerzett tapasztalatai elsősorban az iwiwhez, de főleg a Facebookhoz kapcsolódnak. Az pedig az adatbegyűjtés, az információhalászat terepe, s annyit már mindenki megtanult, hogy jobb minél kevesebb adatot megadni.

A LinkedIn azonban más kávéház. Itt olyan adatokat ad meg a felhasználó (kizárólag önkéntes alapon), amelyek amúgy sem túl érzékenyek, illetve amelyeket csak az első szintű kapcsolatai látnak, csak azok, akiket elfogadott ismerősnek. Így nyugodtan megadhatók az elérhetőségek is. Akik viszont potenciális üzletfelek, szakmai partnerek, hát miért is ne láthatnák.

„Nekem hétezer felett vannak a kapcsolati hálómban, de még senki nem hívott fel értelmetlen dolgokkal” - mondja Bánki Tamás. A LinkedIn nem a személyes ügyek intézésére szolgál, hanem a professzionális dolgokéra: üzletre, együttműködésre, állásajánlatra és keresésre. Ezeket pedig az emberek azért kellőképpen komolyan is veszik, hiszen tudják, hogy mi áll az érdekükben. A spamelés, ostoba vagy meggondolatlan levelek küldözgetése, a hitelesség elvesztéshez vezető posztok kihelyezése nem tartozik ezek közé, így nem is teszik.

A szakértő szerint a LinkedIn végső soron a szükséges jelenlétet biztosítja az internet szakmai fertályán. Aki nincs benne, azt nehezebb megtalálni, aki meg benne van, azt könnyebb. Például azért is, mert a Google a LinkedIn oldaláról érkező találatokat igen magasan rangsorolja és az első helyeken dobja fel, sokkal előbb, mint egy saját domain alatti találatot - ha ott nem figyelnek kellőképpen a Google és más keresőrendszerek optimalizálására, valamint az új tartalom folyamatos megjelenítésére. Ez különösen a kisebb cégek számára jelenthet problémát. A LinkedIn sokat segíthet nekik ebben.

Ha a LinkedInt nemcsak cégtáblaként használják, hanem új tartalmak kibocsátására is, akkor ezeknek a tartalmaknak lesznek követői, akiknek a LinkedIn főoldalán, „home-oldalán” megjelenik minden újabb általuk kihelyezett bejegyzés, amit a követők összes kapcsolata is lát. Ha egy felhasználónak átlagosan párszáz kapcsolata van, akkor ezeken keresztül céges tartalmai újabb sok ezer embert tudnak elérni.

Stratégiák

Bánki Tamás felmérése szerint már a rendszerben megjelenő különféle tartalmak egyszerű átnézése is sok előnnyel jár. Van, aki a kezdőoldalát böngészi át először, hogy tudomást szerezzen róla, kapcsolati körében ki mit olvasott, ki mit osztott meg, mit kommentelt stb. Más a csoportjaival van elfoglalva, és vannak olyanok, akik a bejövő leveleikre helyezik a hangsúlyt. De ezek alapján nem lehet felállítani annak megfelelő skatulyákat, hogy éppen ki milyen magas beosztásban, szakterületen vagy régióban és életkorban van.

A hagyományos kapcsolati háló lehetőségeit a LinkedIn messze meghaladja, hiszen itt 200 milliós az elméleti határ. Ezt lehet szegmentálni szakmailag, területileg, témaválasztással stb. Egy szakmai LinkedIn-csoportban feltett kérdésre nyilvánvalóan előbb érkezik válasz, mint a Google kereséseken keresztül. Aki elég hitelesnek, elismertnek látszik, nagyobb eséllyel várhat különösen testre szabott választ. Ebből az következik, hogy ezt a szolgáltatást tudatosan kell használni a célnak megfelelően, hiszen aki itt van, mindenki ugyanazt akarja: üzletelni.

Ha egy vállalat komolyan ki akarja aknázni a LinkedInben lévő előnyöket, és az egész szervezete számára egységes ajánlásokkal és felhasználási körülményeket teremtve akar eljárni, akkor a legjobb, ha keres egy közösségi médiában jártas ügynökséget, amely ebben megfelelő támogatást nyújt. Például az elérni kívánt cél definiálásához, hiszen ezek nagyon különfélék lehetnek.

Elérhető például, hogy minden alkalmazott információkat osszon meg a szakmai kapcsolataival (ami a nagy cégeknél biztosan jogosultsági kérdéseket is felvet, a kicsiknél viszont bizalomerősítő eszközként funkcionálhat), de olyan üzleti felületté tehető a LinkedIn, amely a hálózatán jól beazonosítható, jól szegmentált ügyfelekre fókuszálva kínál szolgáltatásokat. Ezzel nagyon jól leszűkíthetők a potenciális vevők köre. „Nem tudni például, hogy a Tesco, amikor belép a magyar piacra új online árházával, javít-e a most még igen gyengén felépített LinkedIn-oldalán. De biztos, hogy ezzel a hálózattal könnyedén érhetne el egy sor céges vásárlót. Ezért sok esetben a social media használata a vállalatoknak elsősorban marketingkérdés” - vélekedik Bánki Tamás.  Ugyanakkor vannak jó hazai példák is a platformon való megfelelő megjelenésre. A szakértő a Mol, illetve az UCMS tanácsadócég oldalát említette közöttük. 

A jó magyar vállalati LinkedIn-oldalak jelenleg különösen nagy versenyelőnyt adhatnak működtetőiknek, hiszen kilógnak a szürke tömegből. Ahogy korábban erről szó volt - jelenleg a cégek még csak ismerkednek ezzel a 2003 óta létező médiummal. Ugyanakkor már olyan sok felhasználó van jelen nálunk is e felületen, hogy érdemes közöttük aktívan tevékenykedni.

Kerítésen belül

A vállalatok belső életét is segítheti a LinkedIn a céges csoportok működtetésével. Bármely csoportnak ugyanis lehet egy tulajdonosa, akárhány menedzsere és moderátora. A menedzserek és a tulajdonos hetente kiküldhetnek egy levelet az egész tagságnak, ami kvázi heti hírlevélként működhet. Ráadásul a csoport zárt, nem léphet be bárki, csak az, akit beengednek, illetve beállítható, hogy milyen e-mailről érkező belépési kérelmeknél nyíljon ki a kapu. Például ha egy adott cég e-mailjével jelentkezik be valaki, akkor automatikusan jöhet, különben kívül marad.

A LinkedIn-karrier utakat is megnyithat. A céges LinkedIn-menedzseri jogokat gyakorló alkalmazottak közül ha valamelyik régióért vagy szakterületért felelős szakember nagyon jól kommunikál, amit például az üzleti eredmények is visszaigazolnak, úgy ahelyett, hogy felvennének egy új embert, nagyobb feladatot, akár az egész céges LinkedIn vagy közösségi médiarendszer felügyeletét is rábízhatják, s talán a meglévő funkciójából sem kell ezért elmozdítani. Akárhogy is, ezzel nagyobb ismertségre, befolyásra tesz szert a szervezeten belül, azaz előrébb lép a karrierlétrán.

Fontosak az alumni-csoportok is. Nemcsak az egykori iskolatársakat, hanem egy vállalat korábbi alkalmazottait tömörítő csoportok is fontos szerepet játszanak az üzleti kapcsolatok ápolásában, s hasznot hoznak mind a csoportot alkotó szakembereknek, mind pedig a cégeknek. Az IBM hivatalos alumni-csoportjának például csaknem 79 ezer tagja van. Ez minden vállalkozás esetében hatalmas és egyre bővülő networking-lehetőség, amelyet bűn kihasználatlanul hagyni.

A friss tartalom hatalma

„Hogy van-e a cég internetes felületein naponta, de legalább hetente frissülő tartalom, az alapvezetően befolyásolja a láthatóságát a világban” - állítja Bánki Tamás. A pár éve sokak által feleslegesnek bélyegzett és leírt blogok ezért virágoztak fel ismét a céges környezetben, mert szavatolnak a releváns online jelenlétért. Az új tartalom azért fontos, mert a keresőrendszerek ezt szeretik, az üzenetek rajtuk keresztül jobban eljutnak a címzettekhez. Az internet alapja a tartalom, azaz friss, de legalábbis releváns tartalmat kell mindenáron előállítani.

A friss tartalom az, amit például mindig átnéz a Google, ezért ez növeli leginkább egy oldal értékét, s minden ez után következik. Így lehet az internetes kereséseknél a listákban minél előrébb kerülni. A LinkedIn ezek szerint hatásos keresőoptimalizálási (SEO) eszköz, de ennél sokkal több is, hiszen ugyanúgy lehet személyek esetén „én márka” vagy vállalkozásoknál brandépítő eszközként is alkalmazni. Sőt lehet szolgáltatásokat és termékeket kínáló üzleti platform is.

A LinkedIn hatékony működésének üzemanyaga a friss tartalom, de alapja a profil. A profilbeállítások alkotják a felhasználó professzionális énjének a vállalható felületét. Egy cégnek ezért nem csak arról kell gondoskodni, hogy a LinkedIn oldalának megjelenése milyen, hanem arról is, hogy az alkalmazottainak profilja is megfelelően karban legyen tartva. A céges oldal és a személyes profil között azonban különbséget kell tenni, hiszen a kettő nem ugyanazt a célt szolgálja, sőt a LinkedIn nem nézi jó szemmel (akár törölheti is), ha egy vállalat személyes profilt hoz létre, mert mesterkedésnek véli. Ez pedig elég súlyos büntetés lehet, hiszen odaveszik a felépített kapcsolati háló. (A szolgáltatás lehetőséget ad személyes profil és céges oldal létrehozására.)

Akár a céges oldal, akár a személyes profil hatékony működtetését a rendszer rengeteg statisztikával segíti hasonlóan, de egyszerűbben, áttekinthetőbben, mint a Google Analytics. Megtekinthető a kihelyezett tartalmak olvasottsága, a követők számának változása és összetétele a beosztás, szakterület vagy földrajzi elhelyezkedés szerint, a kapcsolati háló struktúrája, a céges oldalon elhelyezett termékek és szolgáltatások iránti érdeklődés, vagy a vállalat álláshirdetéseinek olvasottsága.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.