Hirdetés
. Hirdetés

Terítéken a tabletek

|

A tabletek és okostelefonok hazai piaca egyaránt erőtől duzzad. Mobilitás terén lépést tartunk a világgal, bár a felhasználók árérzékenysége miatt az alacsony árkategóriában fogy a legtöbb eszköz, és ez a szállítói erőviszonyokat is hosszú időre meghatározhatja.

Hirdetés

Magyarországon az International Data Corporation (IDC) 2011 első negyedévétől kezdve méri a tablet-piacot, amely azóta látványos, mintegy 4-szeres növekedésen ment keresztül - az idei harmadik negyedév végére az eddig eladott tabletek száma megközelítette a 200 ezer darabot.

- Míg tavaly az első negyedévben 11 ezer darab tablet, idén az első negyedévben már ennek háromszorosa, a harmadik negyedévben közel négyszerese talált gazdára - mondta Bagi Bence, az IDC Hungary elemzője. - A tabletpiacot két operációs rendszer, az iOS és az Android uralja hazánkban is, a felhasználók árérzékenysége miatt azonban a gyártók rangsora nálunk másképp alakul, mint a világpiacon. Az Apple iPad eladásai valamelyest visszaestek, míg a Samsung az utóbbi két negyedévben továbbnövelte piaci részesedését Magyarországon. A két legnagyobb szállítót a ConCorde és a WayteQ követi a listán - a két cég együttes részesedése kb. 10 százalék, ami egy rendkívül szegmentált piacon kifejezetten nagynak számít.

diagramm
diagramm

A magyar felhasználók a csúcskategóriás, 130 ezer forintnál drágább, valamint a nagyon olcsó, 30-60 ezer forintért kapható tableteket keresik. Utóbbi csoportba tartoznak a ConCorde és a WayteQ termékei, miként a rangsor ötödik helyén szereplő Huawei eszközei is. Míg idehaza a Samsung, világszinten az Apple vezeti a tabletgyártók listáját. A két céget a világranglistán az Amazon, az Asus és a Lenovo követi. Ők nálunk nem jutottak az első öt közé: az Amazon Kindle Magyarországon hivatalosan nincs forgalomban, az Asus és a Lenovo elsősorban üzleti felhasználóknak szánt tabletjei pedig drágák. Világszinten a gyártók közel 28 millió tabletet szállítottak a harmadik negyedévben, ami 50 százalékos növekedésnek felel meg - a hazai piac 30-40 százalékos bővülése ezzel jól összemérhető.

Búcsú a netbooktól

A hazai tabletpiac másfél éven belüli négyszeres növekedése természetesnek is vehető, mivel új termékkategóriáról van szó, de a tempó arra is utal, hogy a tablet - különösen a lakosság körében, az elsősorban tartalomfogyasztó felhasználók számára - a PC vonzó alternatíváját kínálja.

- A tabletek mára szinte teljesen kiszorították a netbookokat a piacról - mutatott rá Bagi Bence. - Az idei harmadik negyedévében a netbookok forgalma az egy évvel korábbi, azonos időszakhoz képest a negyedére esett vissza, ezért a jövő évtől már nem fogjuk mérni ezt a termékkategóriát. A felhasználók átpártolása egyáltalán nem meglepő. Egy netbook áráért sokkal jobb műszaki paraméterekkel rendelkező és korszerűbb, vonzóbb funkcionalitást kínáló tabletet vásárolhatnak. A táblagépek hasonló módon az olcsó notebookoktól is elhódítanak vásárlókat.

Várhatóan az év végén megérkezik a hazai piacra a Microsoft Surface táblagépe, aminek 2013-tól elsősorban a vállalati piacon lehet hatása.

- Az iOS és Android-alapú tabletekkel szemben a Windows RT operációs rendszert futtató Surface előnye, hogy vállalati IT-környezetben a meglévő felügyeleti eszközökkel ugyanúgy menedzselhető, mint a Windows-alapú PC-k és szerverek - mondta az elemző. - A két vezető mobilplatform esetében a dolog nem ilyen egyszerű. Bár a hazai vállalatok is érdeklődnek az alkalmazottak által vásárolt tabletek és okostelefonok támogatása iránt, a gyakorlatban ezzel viszonylag kevés cégnél találkozunk. Ahol él a gyakorlat, ott jellemzően iOS-alapú eszközöket, illetve BlackBerry okostelefonokat támogat az IT osztály. Lakossági piacon élvezett népszerűségét az Android egyelőre nem tudta megismételni vállalati környezetben. A saját tulajdonban levő eszközök támogatása a továbbiakban minden bizonnyal elterjed, és majd eldől, hogy a későn piacra lépő, de könnyebben menedzselhető tabletet kínáló Microsoft mekkora részesedést tud szerezni.

Okostelefon-áradat

Világszinten az eladott mobiltelefonok 80 százaléka okostelefon - és ez az arány az IDC szerint Magyarországon is hasonló, 70 százalék körüli.

- Idén, az első három negyedévben összesen 220 ezer okostelefont vásároltunk - mondta Bagi Bence. - Ez drasztikus növekedésnek számít, amelyet az Android-alapú eszközök hozzáférhetősége hajt. Az Apple drága iPhone modelljei a távközlési cégeken keresztül találnak vásárlókra. Piaci részesedést tekintve az Android 70-30 százalék arányban vezet, és a nyílt forráskódú platform fölénye tovább fog nőni, mivel a rá építő gyártók egyre alacsonyabb árkategóriákban tudnak megjelenni okostelefonjaikkal.

A piaci szereplők listáját itt is a Samsung vezeti, elsősorban Galaxy S sorozatának köszönhetően, amely az iPhone-éhoz hasonló felhasználói élményt 30-40 százalékkal olcsóbban kínálja. Az okostelefonok piacán is a 130-150 ezer forintnál drágább, prémium kategóriás eszközök, és az olcsó, 20-40 ezer forintért kapható ZTE, Huawei és más modellek népszerűek Magyarországon.

- A harmadik mobilplatform, a Windows Phone nálunk eddig csekély, mintegy 1,5 százalékos részesedést ért el - tette hozzá az elemző. - A Windows Phone és a Windows 8 azonban már egységes platformot képvisel, amelyet a vállalatok jól menedzselhetnek IT-környezetükben. Terveikből ítélve ez a lehetőség a hazai cégek figyelmét sem kerüli el. Az új verzióra épülő készülékek megjelenésével a Microsoft részesedése 2016-ig közel a négyszeresére, 5-6 százalékra nőhet az okostelefonok piacán.

Az IDC előrejelzése szerint 2013-ban a tabletpiac 30-40 százalékkal, az okostelefonoké 10-15 százalékkal bővülhet Magyarországon.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.