Egészen egyedülálló a tabletpiac egyenletes, szezonális ingadozásoktól mentes teljesítménye – mondta Bagi Bence, az International Data Corporation (IDC) Hungary elemzője. – Az első negyedévben 101 ezer gép kelt el az országban, amit a második negyedévben 97, a harmadikban 96 ezer darab követett. Egyetlen más termékkategóriánál sem tapasztaltuk még, hogy az eladások egy éven belüli megkétszereződését követően fenn tudta volna tartani ezt a növekedési ütemet (tavalyelőtt összesen 225 ezer tabletet értékesítettek a hazai piacon – a szerk.).
Két gyártó, két sztori
Tavaly láttuk, hogy a tableteket elsősorban a lakosság vásárolja – az eladások 90 százalékára ebben a szegmensben került sor –, és a fogyasztók az olcsóbb, 20-30 ezer forintos áron kapható termékeket részesítik előnyben. Ennek következtében az elmúlt évben 300 dolláros átlagáron találtak gazdára a tabletek, és ehhez képest az idei, első három negyedévben sem történt elmozdulás, az árak stagnálnak. A legnépszerűbb gyártók élmezőnyében is változatlan a felállás, a listát továbbra is a Samsung vezeti, amelyet a Myaudio, a Concorde, az Apple, az Asus és a Wayteq követ. Az első helyezett piaci részesedése nem éri el a 30 százalékot, ez jól érzékelteti a tapletpiac felaprózottságát Magyarországon.
– Figyelemre méltó, hogy az Asus nagyon stabil pozíciót tudott kivívni magának, ami elsősorban az alacsonyabb árfekvésű modellek népszerűségével és a gyárilag felújított termékek iránti kereslettel magyarázható – mondta Bagi Bence. – A második negyedévben például nem kevesebb, mint 2 ezer használt Asus tablet érkezett az országba. Arra számítunk, hogy a következő években az Asus lesz az a gyártó, amely jelentősen növelni tudja részesedését a hazai tabletpiacon.
Változatlanul az Android-alapú tabletek a legkelendőbbek, a mobilplatform több mint 80 százalékkal részesedik a hazai piacból, míg az iOS szelete 10 százalék körüli. Miután az Apple nem tudja növelni részesedését, ezen a felálláson a Windows-alapú tabletek változtathatnak, tegyük hozzá, a jövőben. A Microsoft részesedése ugyanis egyelőre elenyésző. A Windows RT-alapú Surface tabletek esélyeit rontja, hogy jóformán csak a Microsoft szállít ilyen eszközöket, és egyelőre az sem világos, hogy a Nokia Lumia tabletek megjelenését követően milyen irányt vesz a stratégia. Másfelől a Windows 8-alapú tabletek jelenleg túl drágák, amíg nem csökken az áruk, addig aligha tudnak fogyasztókat elhódítani a trendi, ráadásul olcsóbb Apple és Samsung tabletektől.
– A tabletpiac vállalati szegmense azonban tartogat még babérokat a Microsoftnak – mutatott rá az elemző. – A Windows 8- és 8.1-alapú, billentyűzettel kiegészíthető tabletek teljes értékű munkaeszközként beválhatnak, és különösen a szigorúbb szabályozás alá eső szektorokban, amelyekben továbbra is a munkáltató fogja ellátni mobileszközökkel az alkalmazottakat, nagyobb felhasználói táborra lelhetnek. Erről a vonatról a Microsoft még nem maradt le. De ahhoz, hogy a gyártó táblagépeinek története kedvező fordulatot vehessen, jelentős árcsökkenésre és arra is szükség lesz, hogy a szervezetek megtalálják a tabletek helyét a munkahelyi környezetben.
Formák és formátumok
A lakossági piacon a kisebb formátumú, 7-8 colos kijelzőjű tabletek aránya meghaladja az 50 százalékot. Ezek a gépek előnyösen ötvözik a használhatóságot a hordozhatósággal, esetenként az okostelefonok funkcionalitásával, ahogyan azt a phabletek is példázzák. Az egymáshoz közelítő méretek és funkciók közötti átfedések miatt azonban ezek az eszközök bizonyos mértékig versenyeznek egymással mind a lakossági, mind a vállalati piacon.
– Idén tovább nőtt az okostelefonok részesedése a mobileladásokból, a szeptember végén zárult, harmadik negyedév alapján arányuk meghaladta a 60 százalékot – mondta Bagi Bence. – A tavalyi 53 százalék után ez még mindig szép, de már lassuló ütemű növekedést mutat, amely a világpiacot is jellemzi. A gyártók ezért már keresik a kitörési pontokat, az elmúlt hónapokban újabb okoskaróra-kiegészítőkkel, nevükben hajlékony, de valójában hajlított kijelzőjű telefonokkal léptek piacra. A fogadtatás azonban vegyes volt. Ezek a készülékek egyelőre nem tudnak olyan többletet kínálni funkcionalitásukban, amely indokolná borsos árukat. Az új formák és formátumok, a hűha-érzést kiváltó, új funkciók keresése ezért a következő időszakban még inkább felgyorsulhat.
Az IDC arra számít, hogy a negyedik negyedévben további 100-120 ezer tablet kelhet el, ami azt jelentené, hogy a hazai piac 2013-ban is közel kétszeresére, 400-430 ezer darabra bővül. Érezhető lassulást leghamarabb 2014 második felétől tapasztalhatunk majd (lásd az ábrát). A okostelefonok piaca idén ennél jóval visszafogottabb mértékben, 6-8 százalékkal nőhet, amit jövőre és az azt követő évben is 10 százalék körüli bővülés követhet. Várható, hogy az okostelefonok mobilpiaci részesedése 2015 végén, 70 százalék körül fog tetőzni Magyarországon. A Microsoft itt már valamivel előrébb tart, mint a tabletpiacon: a Windows Phone-alapú okostelefonok részesedése a tavalyi 5 százalék után idén őszre 7 százalék fölé kúszott.