A receptek egyszerűek és működőképesek. Akár holnap elkezdhetjük felépíteni a saját cégünk virtuális arculatát, rajongó táborát. Persze mielőtt bárki azt gondolná, hogy néhány kattintásról van szó el kell mondanunk, hogy a közösségi oldalakon való arculatépítés kitartó és folyamatos munkát, némi marketing készséget és komoly szakmai hozzáértést igényel.
A blog, ma gyakorlatilag a legegyszerűbb eszköze annak, hogy hírt adjunk magunkról, ennek hatására milliónyi új blog születik naponta mindenféle témában. Ne képzeljük, hogy mindenki ránk lesz kíváncsi azonnal. Ezért elindulásunk után érdemes gondos kapcsolatépítéssel és barátok, olvasók gyűjtögetésével megalapozni a naponta visszajárók táborát. Nem elég egy szakmai blogot létrehozni, azt minden lehetséges fórumon hirdetnünk is kell, hiszen ha még a témánk iránt érdeklődők sem tudnak a létezéséről, látogatókra sem igazán számíthatunk.
Nézzünk körbe a szakmában mások mit és hogy csinálnak. Ha a szakterületünkön belül elérhető blogok száma minimális, nyert ügyünk van, hiszen egyedi és hasznos tartalommal bombázhatjuk az olvasókat. Ezzel szemben ha láthatóan túlkínálat van a témában, érdemes más módon becserkészni a felhasználókat.
Jó stratégia, ha bloggerünk a téma szakértőjeként időnként a kommentekre is reagálva olyan témákat dolgoz fel, amely láthatóan érdekli az olvasókat. A kommentek amúgy általában csak a jéghegy csúcsát mutatják az olvasóink többsége sosem szól majd hozzá az írásainkhoz, s csak a látogatási számok mutatják majd meg egyáltalán a jelenlétüket is.
Nem a méret a lényeg, hanem a stratégia
A közösségi gondolkodás filozófia, stratégia és a mindennapi működésünk is egyben. - állítja Kiss Attila, a Balabit marketing vezetője. ?Filozófia abban az értelemben, hogy a cégünk igyekszik értéket visszaadni a tágabb értelemben vett közösségeinek, ahonnét mi is sokat kapunk. Támogatjuk az oktatást, fejlesztjük Magyarország jó hírét, terjesztjük az európai értékeket és kivesszük a részünk a Föld védelméből. Stratégia, hiszen a nyílt forrású termékeinket olcsó marketing eszközként használjuk egy globális terjeszkedésben. És a mindennapi működésünk is, hiszen a felhasználói közösségeinkkel való szoros kapcsolat jelenti számunk a piaci információt és a hatékony kommunikációt. Nálunk az ügyfél és a közösségek közötti kommunikációba nem ékelődik be a marketing osztály. A BalaBitben mindenki potenciális blogger, fórumozó és wikipédia szerkesztő, vagyis tagja a közösségnek."
A Balabit annyira komoly marketing eszköznek gondolja a közösség erejét, hogy nem is olyan régen elindította az Open IT Survey 2010 projektet, amely nem kínál se többet, se kevesebbet mint egy olyan online piackutatást, amit az érintettek töltenek ki, és az eredmények szabadon felhasználhatók. Vagyis a résztvevők egy pár perces anonim kérdőív kitöltését követően hozzáférnek egy globális kutatás adataihoz az informatikai piaci trendekkel kapcsolatban.
A cégek egy része már jól látja, hogy normális weboldal, Facebook-, Twitter-jelenlét nélkül nem lehet ebben az új kommunikációs elveket valló világban működni. A hagyományos kommunikációt favorizálók pedig nem értik, hogy cégüknél miért tart még mindig a válság, miért csökken a vásárlók, megrendelők száma. A rugalmasan kommunikálók előnyét egyre erősíti az is, hogy a legnagyobb közösségi oldalakon már nem csak a saját nyelvi korlátainkon léphetünk könnyedén túl, hanem akár országok és földrészek közötti hidak is könnyedén felépíthetők.
(A cikk testvéroldalunkon, a Nonstopuzlet.hu oldalon is megjelent.)