A nagy adat az üzleti intelligenciával karöltve óriási hasznot hajthat a vállalkozásoknak. Rengeteg cég ismerte fel ezt, és kínál BI megoldásokat, többek között a Microsoft is. De ahogy a Big Data folyamatosan növekszik, úgy emelkedik a tárolási és a kezelési költség, ami komoly anyagi terhet ró a vállalatokra, akik igyekszenek kompenzálni a kiadásokat.
A szakértő szerint a közeljövőben a cégek mintegy 30 százaléka próbálja majd értékesíteni felhalmozott információit. Ugyanakkor a Big Data kezelésében és az információs termékek fejlesztésében ezeknél a cégeknél komoly “tapasztalathiány” van, ami olyan speciális közvetítők megjelenésével jár majd, akiket egyszerűen “információbrókereknek és továbbértékesítőknek” nevezhetünk - véli a Gartner.
Doug Laney elemző szerint, annak érdekében, hogy igazolják a hatalmas mennyiségű adat összegyűjtésének és kezelésének költségeit, sok szervezet gondolkozott el azon, hogy tovább értékesítse információs vagyonát.
Ezekre a jelentős költségekre mutat rá az IDC elemzése, ami szerint a globális Big Data technológiai és szolgáltatási piac éves szinten 31,7 százalékkal nő majd, azaz hétszer gyorsabban, mint az IKT piac általánosságban.
Az IDC "Worldwide Big Data Technology and Services 2012-2016 Forecast" jelentésből megtudhatjuk, hogy a Big Data bevételek 2016-ra elérik a 23,8 milliárd dollárt. A jelentés kitér arra is, hogy a közeljövőben a cégeknél hiány lesz megfelelő Big Data képesítésű kollégákból.
Laney szerint néhány cég már most igyekszik a legtöbbet kihozni az információs vagyonból. Mint elmondta: “néhány kiskereskedő jelenleg dollármilliókra rúgó, járulékos bevételt termel azzal, hogy a POS és más adatokat online elérhetővé teszi az üzleti partnereknek”. Hozzátette, más szervezetek újraértékesítik a nyilvánosan elérhető adatokat vagy új, információ-alapú termékeket indítanak a biztosítási és pénzügyi piacokon.
Mivel sok vállalat nincs felkészülve az ilyen termékek fejlesztésére és bevezetésére “információ továbbértékesítők” jelennek majd meg, hogy segítség a cégeket az információs vagyon pénzzé tételének stratégiai kidolgozásában és végrehajtásában.
A Gartner szerint ezek a lehetőségek olyan felhő-alapú termékek megjelenését hozzák el, amik összegyűjtik a lehető legtöbb felhasználási, lokális és rendszeradatot, amiket tovább lehet értékesíteni.
Laney szerint a vásárlóknak és a vállalatoknak fel kell ismerniük, hogy személyes adataiknak milyen jelentős piaci értéke van. Ezeket az adatokat meg kell védeniük, és biztosnak kell lenniük abban, hogy ha megosztják azokat, akkor cserébe megfelelő szolgáltatást, terméket vagy pénzt kapnak.
Laney ugyanakkor figyelmeztet, hogy az ilyen gyakorlatokat általában nem szeretik az emberek és idővel szigorúbb szabályozásokat hozhat magával. Nem is olyan régen az USA Szövetségi Kereskedelmi Bizottsága felszólította a nagyobb információbrókereket, hogy hozzák nyilvánosságra, miképpen gyűjtik össze, használják fel és védik meg a személyes adatokat.