SAP HANA alapú Üzleti Intelligencia megoldásra váltja korábbi szigetmegoldásait az Euronics Műszaki Áruházlánc. Fajcsi Róbert kereskedelmi ügyvezető igazgató a váltáshoz vezető útról és a remélt eredményekről beszél.
Computerworld: Miért érezték szükségesnek egy teljesen új riporting rendszer bevezetését?
Fajcsi Róbert: Az elmúlt évek során nagyon megemelkedett a használatban lévő riportjaink száma és hatalmasra nőtt az adatmennyiség, amit riportozni szándékoztunk. Ráadásul a riportjaink egy része Excelben készült - az ERP rendszerből kinyert adatok további feldolgozásával - így nálunk is megjelentek az Excel alapú riportozás tipikus problémái. Átláthatatlan adathalmaz táblák, tele függvényekkel, makrókkal; követhetetlen verziók, frissítések, javítások. Azzal szembesültünk, hogy a riportjaink előállítása egyre bonyolultabb és egyre több időt vesz igénybe, a megbízhatóságuk és a pontosságuk ezzel szemben egyre csökkent. A tranzakcionális rendszerben is elérte néhány riportunk azt a határt, hogy több óráig futottak vagy nem tudtak lefutni.
CW: Önök a legújabb technológiájú, SAP alapú Üzleti Intelligencia megoldást választották. Mit várnak ettől az új rendszertől?
FR: Az Excel riportok fokozatos kiváltása után azonnal rendelkezésre álló naprakész, pontos adatokat, a riportok futási idejének radikális csökkenését és olyan elemzői képességeket, amelyeknek eddig nem voltunk birtokában. Bizonyos riportoknál korábban probléma volt a historikus adatok elemzése, összehasonlítása. Voltak olyan riportok, amelyek mindig csak az aktuális állapotot tudták mutatni, például a két nappal korábbi állapotot nem lehetett megnézni, mert túlságosan nagy mennyiségű adat tárolására lett volna ehhez szükség a rendszerben. Az új, HANA alapú megoldás bevezetésével ez az akadály is elhárul, mivel az Üzleti Intelligencia rendszer régebbi adatokat is képes tárolni korlátlanul, így bármely időbeli riportok könnyen összehasonlíthatóak lesznek egymással, sőt visszamenőleg, az éles indulást megelőző időszakra is lehetővé válik a korábbi adatok historikus elemzése.
CW: Miért döntöttek a HANA technológia mellett?
FR: A felmérési fázisban a bevezetést végző cég, a HostLogic Zrt. nagyon alaposan megvizsgálta a riportigényeket és az adatmennyiséget. A riportigények bonyolultsága és az adatmennyiség nagysága miatt a HANA alapú megoldást javasolták, mivel hosszútávon ez garantálja maximálisan a riportok sebességét, a biztonságot és a hatékonyságot. A rendszert úgy terveztük, hogy akár több mint száz felhasználó tudja egyszerre használni, riportozni, elemezni. A cég működésére jellemző, hogy a felhasználók általában egyszerre terhelik le a rendszert: reggel mindenki lehívja a maga számára fontos riportokat, és az alapján végzi a tevékenységét a nap hátralevő részében. Ezt a fajta átmeneti intenzív terhelést a HANA nagyon jól tűri, kifejezetten alkalmas a hirtelen változó, kiugró terhelések zökkenőmentes kezelésére.
CW: Hogyan zajlik és hol tart a projekt?
FR: Fázisokra bontottuk a bevezetést, mindegyikben megoldunk egy-egy kulcsfontosságú problémát, kiváltunk egy-egy riportcsomagot. Első a pilot fázis, ennek keretében a tanácsadó céggel közösen kiválasztottunk egy nagy adatmennyiséggel rendelkező, sok felhasználót érintő, de viszonylag egyszerűen előállítható riportot, valamint egy másik riportot, amely kiemelten fontos a mindennapi működéshez, de a futásidejének kezelése napjainkra nehézkessé vált. Elsőnek ezeket váltja ki az új megoldás, és ha ezek elkészültek, akkor indul a következő fázis. Most tartunk a pilot fázis végén, és a következő fázisokban egyre komplexebb riportokat fogunk kiváltani. A sebesség mellett az új megoldás előnye lesz, hogy online módon, web-portálon keresztül is elérhetik a kollégák, nem kell sem Excel-táblákat, sem egyéb formátumú riportokat küldeniük különböző csatornákon egymásnak. Megfelelő jogosultsággal be tudnak lépni a webes felületre, ott tudnak hatékonyan elemezni, az adatokban lefúrni, különböző időintervallumokat vizsgálni, összehasonlítani.
CW: A közvélekedés szerint a HANA technológia nagyon jó, nagyon innovatív, viszont drága a licenc és nagyon sokba kerül hozzá a hardver is, így elérhetetlen a magyar kkv-k számára. Az Euronics projektje erre cáfol rá?
FR: Az SAP Hungary Kft. kínál olyan licenckonstrukciókat, amelyek nem csak a legnagyobb vállalatok számára teszik elérhetővé ezt a forradalmian új technológiát. A magas hardver-beruházási igényre pedig a HostLogic adott megoldást: hosting-szolgáltatás keretében biztosítják számunkra a HANA Cloud szolgáltatást, így költséges hardvervásárlásra sem volt szükség.