Richard Branson, a Virgin Group alapítója és űrvállalkozó meglátogatta az ukrajnai Antonov repülőteret, ahol a világ legnagyobb teherszállító repülőgépe, a Mriya megsemmisült. Helyi politikusok szerint Branson segítséget ajánlott fel a teherszállító repülőgép újjáépítéséhez - számolt be a Business Insider.
Az An-225-ös volt a világ legnagyobb teherszállító repülőgépe, amelyet az ukrán repülőgépgyártó cég, az Antonov épített. Amikor 1988-ban debütált, a repülőgép mintegy 50 százalékkal nagyobb volt, mint bármelyik repülőeszköz a világon. A gépet a szovjet Buran űrrepülőgép szállítására tervezték, de amikor az a program leállt, a gépet az Antonov ukrán repülőgépgyár vásárolta meg és Mriya (Álom) névre keresztelte.
A repülőgépet 2001 óta kereskedelmi teherszállítóként használták, és szolgálati évei alatt számos rekordot állított fel, például egy 2009-es repülés során 187,6 tonnát szállított a hasában, ami körülbelül két teljesen megrakott A320-as súlyának felel meg.
A repülőgép, amely a világjárvány idején gyorssegélyt szállított, és amely a tervek szerint az évtized végéig működött volna, javíthatatlanul megrongálódott, amikor az orosz erők megtámadták az ukrajnai Hosztomelben található Antonov repülőtéren lévő bázisát.
A Szovjetunió bukása előtt egy újabb An-225-ös repülőgép építése volt tervben, de a költségvetési korlátok miatt ezt félre kellett tenni. Az Antonovnak állítólag még mindig birtokában van a félretett repülőgép törzse, és most felhasználhatja a Mriya újjáépítéséhez.
Volodimir Zelenszkij ukrán elnök azt is elmondta, hogy kormánya már a konfliktus előtt is fontolgatta egy Mriya-szerű repülőgép megépítését, de nem talált rá pénzt. Mivel az eredeti repülőgép megsemmisült, Ukrajna a konfliktusban életüket áldozó pilóták tiszteletére szeretné újjáépíteni a gépet, és a pénz már nem kérdéses.
Maga Branson nem nyilatkozott nyilvánosan arról, hogy milyen szerepet szeretne játszani a teherszállító repülőgép rekonstrukciójában. A Business Insider beszámolója szerint a Virgin szintén nem tett semmilyen bejelentést arról, hogy a cég részt venne-e a repülőgép helyreállításában vagy az ukrajnai repülési infrastruktúrában.