Az egyes megoldások használati gyakorisága alapján jelentősek az eltérések regionális szempontból, és a megkérdezettek iskolai végzettsége alapján is. A KKV-k egyrészt megértek az infokommunikációs környezetre, másrészt vannak még tovább fejlődési pontok is, például a magáncélú alkalmazások vállalati alkalmazását illetően.
A kanapéból az irodai székbe
A kis- és középvállalkozások vezetőinek jelentős része előbb magánemberként használ modern infokommunikációs megoldásokat, és csak később alkalmazza azokat az üzleti működés során is - állapította meg az a felmérés, amelyet a BellResearch és a Magyar Telekom közösen készített. Ez annak ellenére van így, hogy a magyar kkv-k többsége tisztában van azzal, hogy az informatikai fejlesztések üzletfejlesztési és költséghatékonysági szempontból is segíthetik a vállalkozás működését. Érettek tehát abból a szempontból, mit lehetne használni, más kérdés, hogy mennyit használnak valójában az infokommunikációs megoldásokból otthon, vagy a vállalkozásukban.
Nem az életkor a döntő faktor
A magáncélú és a cégszerű használat közötti eltéréseket jól mutatja, hogy közel másfélszer annyi kkv-vezető használ okostelefont vagy tabletet otthon a levelezéséhez, mint a munkahelyén. Az e-mailt, mint kommunikációs formát pedig magánemberként szinte minden, felsőfokú végzettségű cégvezető alkalmazza mindennapi élete során, ám a vállalkozásánál még nem feltétlenül van így. A felmérés szerint viszont sokat számít az is, hogy a cégvezető milyen képzettséggel rendelkezik: minél magasabb ugyanis az adott vezető iskolai végzettsége, annál nagyobb a valószínűsége a fejlett infokommunikációs eszközök használatának - magán- és vállalati célra egyaránt. Szintén komoly eltéréseket mutatott ki a felmérés a vállalkozások földrajzi elhelyezkedése alapján - minél fejlettebb egy régió, annál intenzívebben használják a modern megoldásokat a cégek -, ugyanakkor az életkornak már jóval kevesebb a szerepe a digitalizációhoz való viszonyban.
"A felmérés eredményei alapján egyértelműen látszik, hogy a hazai kis- és középvállalkozások vezetői amellett, hogy tisztában vannak a digitalizáció nyújtotta lehetőségekkel, és nagy arányban képesek használni a modern infokommunikációs megoldásokat, még nem minden esetben jutottak el odáig, hogy ezeket a vállalkozásuknál is alkalmazzák. Az is látszik, hogy amilyen informatikai megoldásról a döntéshozó nem tud, azt nem fogja a vállalkozás életébe bevezetni, ezért a szolgáltatóknak nemcsak felelősségük, hanem üzleti érdekük is a kis cégek digitális edukációja" - hangsúlyozta Lakatos Péter, a Magyar Telekom a Magyar Telekom kis- és középvállalati szolgáltatások vezérigazgató-helyettese.