Az NPD csoport 600 amerikai netbook-tulajdonos felnőttet kérdezett meg arról, hogy mennyire elégedett azzal, amit vásárolt. Mindössze 58 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy nagyon elégedett. Tízből hatan gondolták, hogy a netbookok ugyanazt a funkcionalitást nyújtják, mint a noteszgépek. Mint tudjuk, nem ez a helyzet, de a legtöbb vásárló ezzel nincs tisztában, és ezért gyakran a marketing áldozatául esik.
Meglepő módon a 18-24 év közti korosztály volt a legkevésbé elégedett, ami azért is különös, mert pont őket gondolnánk az elektronikai eszközök terén a legtájékozottabbaknak. A megkérdezettek nagyon magas hányada, 65 százaléka várt jobb teljesítményt, és mindössze négyből egy, 27 százalék mondta, hogy a netbookja jobb teljesítményt nyújt annál, mint amire számított.
A megkérdezettek 60 százalékának a legfontosabb szempont a gépválasztásnál a hordozhatóság volt. Szemlátomást azonban egy dolgot mondanak, és egy másikat cselekszenek, mert pont ugyanennyien mondták, hogy mióta megvették a gépüket, az nem került ki a lakásból. Persze az is lehet, hogy hordozhatóságnak számít az egyik szobából a másikba való átköltözés is.
A második legfontosabb döntési faktor az operációs rendszer volt, ami akár aggaszthatná is a Microsoftot, hiszen a legtöbb netbook manapság Windows XP-vel kerül forgalomba.
A marketing tehet róla
Érdemes megjegyezni, hogy az Intel a kezdetek kezdetétől úgy tekintett a netbookokra, mint másodlagos eszközökre (második, harmadik gépre a családban), és nagyon igyekezett meggyőzni a netbookgyártókat is, hogy ne úgy marketingeljék az apróságokat, ami aztán megtéveszti a vevőt. A chipgyártó szemlátomást kevés sikerrel járt.
- A kereskedőknek és a gyártóknak nem kéne túl nagy hangsúlyt fektetni a PC-szerű képességekre, amivel tévesen arról győzik meg a vásárlókat, hogy a netbook helyettesíthet egy noteszgépet. Ehelyett a mobilitást (értsd: vezeték nélküli kommunikációs képességek), hordozhatóságot és egy második PC szükségességét kellene marketingelniük, hogy a vásárlók tudják, mit vásárolnak, és elégedettebbek legyenek azzal, amit megvesznek - írja Stephen Baker, az NPD elemzője.
Az első generációs ASUS EEE PC reklámja. "Easy to Work, Easy to Learn, Easy to Play"