Miközben a gazdaság még mindig csak próbál talpra állni, és az üzlet világát botrányok sora rengeti meg, úgy tűnhet, az élet csupa küzdelem - az emberek meglehetősen bizalmatlan hangulatban vannak. Ilyen körülmények között egyáltalán nem meglepő, hogy a lakosság érezhetően kevésbé hisz akár a kormányzatoknak, akár a vállalatoknak.
A nagy adat témája ugyanígy bizalmi kérdéseket vet fel a vállalatok körében. A bigdata-megoldások esetében nem is bevezetésük elérése, az első projekt elindítása jelenti a legnagyobb nehézséget, hanem az emberek ráhangolása, a bizalom megnyerése - nem csupán az adatok, hanem az iránt is, amit az adatokkal kezdhetnek. Egyetlen adat önmagában nem sok értéket hordoz. A vállalatoknak az adatok összehasonlításával nyert betekintés adja a legnagyobb értéket, amely az egyes adatokat perspektívába helyezi és értelmet kölcsönöz nekik. Ennek ellenére tapasztaljuk, hogy az embereket mégsem könnyű meggyőzni a nagy adatra épülő modellekkel nyert betekintés megbízhatóságáról.
Naponta szembesülünk a kérdéssel - megérzésünknek, tapasztalatunknak vagy az adatoknak higgyünk? Az adatok összevetése mutathatja ugyan az értékesítés vagy a hatékonyság növekedését, mégsem biztos, hogy az üzletágvezetők el fogják hinni, amit látnak - első pillantásra legalábbis. Ezért olyan fontos, hogy erősítsük a nagy adatba vetett bizalmat. Az emberek nem fognak felhagyni a megérzésre és tapasztalatra épülő döntéshozatallal, ha nem győzzük meg őket minden kétségen felül arról, hogy a nagy adat működik. A big data értékének bizonyításához éppen ezért egy sikeres projektnél valószínűleg többre lesz szükség a vállalatnál.
A bizalom ugyanis nem szerezhető meg egyik napról a másikra. Meg kell érte dolgozni, ami hosszabb folyamatot feltételez - az üzleti vezetőkkel, akiknek a felségterületére lépünk, csak a legnagyobb tapintattal alakítható ki eredményes együttműködés. Az Intelnél az utóbbi három évben sikeres bigdata-kezdeményezéseket valósítottunk meg. De nagyon sok próbálkozással és melléfogással járt, amíg eljutottunk ide. A munka oroszlánrészét éppen azon érintett üzleti vezetők bizalmának megnyerése adta, akiknek a problémáit igyekeztünk megoldani projektjeinkkel.Tapasztalataink alapján hat lépést azonosítottunk, amelyeken keresztül az üzleti felhasználók bizalomra hangolhatók a nagyadat-kezdeményezések iránt:
1. Mindenekelőtt ismerje és értse meg az üzletet és az adatot is. Ez kézenfekvőnek tűnik, de ahhoz, hogy egy üzletágat sikerrel vigyünk a komplex analitika mélyvizébe, le kell ülnünk az adott terület kulcsembereivel, pontosan értenünk kell, mivel foglalkoznak, miként működnek együtt a vállalat más szervezeti egységeivel, és milyen kihívásokkal szembesülnek. Miért nem tudnak előrelépni? Mi akadályozza őket a hatékonyabb munkavégzésben? Ehhez a beszélgetéshez olyan szakemberre lesz szükség, aki folyamatokban gondolkodik - aki a megfelelő kérdéseket teszi fel és értelmezni tudja a rendelkezésre álló adatokat.
2. Határozza meg az üzleti problémát és azt is, hogy az adatok miként segíthetnek megoldásában. Kezdje összekötni a pontokat. Hasznosak lesznek a rendelkezésre álló adatok? Kiderülhet, hogy nincs birtokában a szükséges adatoknak. Hozzájuk tud férni? De csak óvatosan! A big data hallatán az emberek hajlamosak a közösségi médiára és az ipari internetre gondolni, úgy érzik, a vállalaton kívül kell keresniük az ilyen típusú adatokat - és esetenként ez valóban így is van. De a külső forrásból nyert adatok növelik a komplexitást, és egyébként is valószínű, hogy a szervezeten belül elérhető adatok még jelentős, feltáratlan értéket hordoznak. Dolgozzon a házon belül elérhető adatokkal, és ha szükséges, később vonjon be külső forrásokat.
3. Legyenek ésszerű elvárásai - ha jobbnak látja, ejtsen projekteket. Tegye világossá az üzleti felhasználók számára, hogy minden megoldott problémára három-négy megoldatlan juthat. Mi hónapokat áldoztunk olyan projektekre, amelyek végül csekély eredménnyel jártak. Ha úgy látja, hogy a munka, amelyen dolgozik, nem hozza a várt eredményt, hagyjon fel vele és keresse a következő lehetőséget.
4. A nagyadat-projekteket az üzleti felhasználók számára ismerős környezetben, a hagyományos működéssel párhuzamosan indítsa. A vezetők nem fognak elfordulni megszokott folyamataiktól és technológiáiktól, mondván, hogy rendben, mostantól a nagy adatnak hisznek. A big data megbízhatóságát a döntéshozatali folyamat meglévő paraméterei között kell bizonyítani számukra.
5. Legyen rugalmas. A nagy adat elemzése olyan, mint egy felfedezőút, a legváratlanabb helyeken találhat valódi értékre. Ezért mind a módszertant, mind az eszközöket tekintve rugalmasságot kell mutatnia. A nagy adat elemzésére szolgáló eszközök fejlődésük korai szakaszában tartanak, tartsa szem előtt, hogy egy éven belül már valószínűleg más eszközökkel fog dolgozni. Ruházzon be, vezesse be a szükséges technológiákat, frissítse az eszközöket, és kérjen szakértői tanácsot a különböző típusú elemzések elsajátításához.
6. Összpontosítson az eredményre, a folyamatot ugyanis gyakran terhesnek fogja érezni. A nagy adat elemzésére szolgáló módszerek és eszközök még kiforratlanok. Az Intelnél ennek ellenére sikerült 25 százalékkal csökkentenünk segítségükkel a processzortervek kiértékeléséhez szükséges időt, így lapkáink gyorsabban kerülhetnek piacra. Az ilyen eredmények minden big data körüli fáradalmat megérnek.