Napjainkban minden eszköz adott ahhoz, hogy a vállalatok a mobilitást, a legkülönbözőbb mobilalkalmazásokat a munkavégzés, az üzlet szolgálatába állítsák. A 4G hálózati lefedettség mindhárom hazai szolgáltatónál kültéren meghaladja a 90 százalékot, és beltéren is 80-90 százalék között mozog. Új készülék vásárlása esetén hatból öten okostelefont választanak. Ez - az IDC adatai szerint - évente mintegy 2,5 millió új okostelefon-tulajdonost jelent. Nem meglepő, hogy az okostelefonnal ellátottság a fiatalok körében a legnagyobb arányú, a munkaerőpiacra most vagy a közeljövőben belépők zsebében szinte biztos, hogy ott lapul egy vagy akár több okoseszköz.
A mobilitás előnyeinek kihasználásához tehát az infrastruktúra minden eleme adott. Az, hogy valóban él-e egy cég ezekkel a lehetőségekkel, alapvetően a cégvezetés hozzáállásán múlik - mutat rá Lévai Richárd közösségimarketing-specialista. A startupok minden bizonnyal élen járnak a különféle mobilapplikációk használatában, magától értetődő, hogy egy innovatív, feltörekvő cég a mobilappokat is beveti az üzleti siker érdekében. - Legyünk azonban óvatosak a kifejezésekkel! A mobilapp önmagában kicsit félrevezető lehet, hiszen rengeteg olyan, a munkavégzést támogató szoftver létezik, amelynek erős a mobilos jelenléte, miközben asztali verziója is van, sőt jellemzően már régóta használják. Általában az a cél, hogy ezek a rendszerek mobilon és asztali környezetben egyaránt elérhetőek legyenek, azaz a kétféle verzió kiegészítse egymást - fogalmaz a szakértő.
Ötlet és vállalkozó szellem
A kép meglehetősen vegyes abból a szempontból, hogy mikor érik meg a helyzet a mobilmegoldások bevetésére, elterjedésére. Vannak olyan területek, ahol a munkatársak már sok-sok éve mobileszközzel (jóllehet eleinte céleszközökkel) a kezükben dolgoznak. Úgy tíz évvel ezelőtt jelentek meg például azok az éttermi megoldások, amelyek feleslegessé tették a rendelések rögzítését papíron. Az étlapon vonalkóddal látták el az ételeket és italokat, a pincérek vonalkód-leolvasóval járták az asztalokat. Az eszköz továbbította a rendelést a konyhára, így egyszerűsödött és rövidült a folyamat, ráadásul a tévedések lehetőségét is kiküszöbölték.
A boltokat áruval ellátó nagykereskedelmi cégeknél sem új keletű a mobilalkalmazások lehetőségeinek kihasználása. A termékeket terítő képviselők
jellemzően már jó ideje nem papíron vezetik, hogy melyik üzletbe melyik termékből hány csomaggal kell kivinniük. Mindezeket az adatokat és teendőket mobileszközön tudják követni. Ezek az alkalmazások jellemzően a teljes céges menedzsmentrendszer mobilleképezései.
- Általánosságban elmondható, hogy egyre több helyen használnak majd a munkatársak mobilmegoldásokat. Ennek fő oka, hogy bővül azon munkák köre, amelyek mozgással járnak. Ilyenkor elengedhetetlen a folyamatos kommunikáció lehetősége, illetve előfordul az is, hogy bizonyos célfeladatokat távolból, akár mozgás közben kell elvégezni. Egyre többször találkozhatunk például olyan igénnyel, hogy a projektmenedzsment-rendszert vagy akár a belső céges információs rendszert érhessék el a kollégák mobileszközükkel, természetesen csak megfelelő jogosultság birtokában. De említhetem az értékesítőket, akik a CRM-rendszer mobilfelületén kapnak információt a soron következő feladatról, majd ugyanezen a felületen keresztül tudják visszaigazolni a feladat elvégzését. Ezek mellett az általános feladatmenedzsment-rendszerek is jó ütemben terjednek, hiszen a papíralapú jegyzetelés kiváltására sok helyen nagy az igény. Gyakorlatilag minden munkaterületen hasznosak ezek a megoldások. Más kérdés, mennyire vannak ennek tudatában akár a cégvezetők, akár az alkalmazottak - veti fel Lévai Richárd.
- Jóllehet nem ismerek olyan felmérést, amely a cégvezetők mobilalkalmazások iránti fogékonyságát, tudatos magatartását vizsgálná, az biztos, hogy egyre több az ilyen megoldás, szépen terjed a mobillehetőségek kihasználása. Iparági megközelítésekről nem tudok, sokkal inkább az egyes cégvezetők felkészültségét, igényességét látom meghatározónak. Cégünknek, a pécsi RG Stúdió Kft.-nek például volt olyan, a szállítmányozás területén működő ügyfele, amely már úgy nyolc éve, saját erőből bevezette a flottakövetést. Nem tett mást, mint kihasználta a Google Maps adta lehetőségeket, így folyamatosan és ingyenesen hozzájutott a járműveivel kapcsolatos fontos információkhoz. Nem használt semmiféle speciális megoldást, csupán a Google eszközeit kapcsolta össze. Mindehhez természetesen némi ötletességre, vállalkozó szellemre, kreativitásra és tanulásra volt szükség a cégvezetés részéről. A szóban forgó vállalkozás ezzel komoly versenyelőnyre tett szert, hiszen akkoriban a konkurenciája még nem alkalmazott ilyen megoldást.
Biztonság és céges felelősség
Ha távolról, mobileszközről is hozzáférhetnek a munkatársak a cég különféle rendszereihez, adataihoz, kiemelt helyen kezelendőek a biztonsági kérdések. Erősen elgondolkoztatóak azok a rendszerfeltörések, adatszivárgások, amelyekről az utóbbi időben lehetett hallani, és amelyek nyomán a legnagyobb cégektől sok százmilliónyi felhasználói adatot loptak el. Nem könnyű azonban megteremteni az egyensúlyt a biztonság és a használhatóság között. Időről időre felmerül a kérdés: vajon meddig kell, szabad, célszerű a biztonsági szintet növelni, akár a használhatóság rovására is.
- A biztonság nem feltétlenül azokon a szállítókon múlik, amelyeknek az eszközeit használjuk, bár a termékek minősége, megbízhatósága nyilván alapvető fontosságú. Sokszor azonban a biztonság kulcsa maga a felhasználó, a legnagyobb kockázatot maga a cég rejtheti magában. A biztonsági megoldás kiválasztásakor feltétlenül el kell olvasni, hogy pontosan milyen biztonsági elemeket tartalmaz a rendszer, illetve volt-e adatszivárgás a korábbi felhasználóinál. Természetesen a szállítók nem engednek bepillantást minden részletbe, továbbá a legtöbb vevő nem rendelkezik mély szakértelemmel a témában, néhány alapvető dologra azonban célszerű
odafigyelni. Általában megtudható, hogy alkalmaz-e a rendszer kétfaktoros biztonsági azonosítást, milyen megosztási megoldásokkal dolgozik, titkosított csatornákon védi-e az adatokat. Szintén fontos, hogy a vállalat biztonsági rendszerében alkalmazott jelszavakat és felhasználóneveket másutt ne használják, illetve védjék a lehető legtöbb szinten. Így, ha esetleg egy másik céges rendszer sérül, és illetéktelen kezekbe kerülnek a belépési kódok, a biztonsági rendszert nem olyan könnyű feltörni. Mindemellett természetesen igyekezni kell olyan biztonsági előírásokat foganatosítani, amelyek nem teszik különösen kényelmetlenné a munkatársak életét, ha mobileszközzel akarnak valamilyen céges belső rendszerbe belépni - emeli ki Lévai Richárd.
Mi gátolhatja a terjedést?
A tapasztalat azt mutatja, hogy a használattal járó kisebb-nagyobb kényelmetlenségek általában nem akadályozzák a mobilalkalmazások terjedését. Sokkal inkább gátat jelent, hogy egyes cégvezetők a céges adatokat nem merik "kiadni", azaz a nyilvános felhőkbe, például a Google Docsba vagy a Dropboxba feltölteni. - Kétségtelen, hogy ennek megvannak a kockázatai, de ma már léteznek olyan alternatívák, amelyek a korábbi, általánosnak tekinthető megoldásoknál sokkal erősebb biztonságot szavatolnak - mutat rá a szakértő.
Problémát okozhatnak a cég életében azok a szoftverek, amelyeknél a verziófrissítés nem automatikus. A manuális frissítés egyaránt érintheti a mobilalkalmazásokat és az asztali gépeken futó szoftvereket. Ha elmarad a frissítés, a cég jellemzően nagyobb kockázatnak teszi ki magát, hiszen a korábbi verziók általában könnyebben támadhatók, mint az újak. Előfordulhat ugyanakkor, hogy a frissített verzió bizonyos tulajdonságai nem felelnek meg a cég szokásainak. Erre számítva érdemes azt is figyelembe venni egy-egy szoftver kiválasztásakor, hogy adott esetben hogyan lehet az adatokat megfelelő mélységben új rendszerbe exportálni.
ANDROID ÉS/VAGY IOS
A legtöbb általános céges megoldásnak Androidra és iOS-re is megvan a mobiltámogatása. Ha a cég maga fejleszt célalkalmazást, a platformot a saját cégkultúrájához igazítva kell megválasztani. Amennyiben vegyes a készülékpaletta, két út áll rendelkezésre: vagy mindkét operációs rendszerre kifejleszteni az alkalmazást, vagy mobileszközről elérhető, webes, tehát operációs rendszertől független alapmegoldást választani.