Logisztikai központok, gyárak és kikötők területén válhat csendesebbé, hatékonyabbá és környezetkímélővé az áruszállítás a Vera önvezérlő elektromos kamionnal, amely egy távoli irányítóközpont felügyelete mellett viszonylag kis távokon, de nagyon pontosan és fáradhatatlanul hozza-viszi a konténereket. Az okoskamion - vezetőfülke nélküli, rendkívül áramvonalas megjelenésű robot-nyergesvontató -, amelyet a Volvo Trucks tavaly mutatott be, a komphajókat működtető dán DFDS vállalattal kötött megállapodás nyomán elsőként a göteborgi kikötőben állt munkába idén júniusban.
A Vera a DFDS logisztikai központja és a kikötői terminál között mozgatja a hajózási társaság áruval rakott konténereit legfeljebb 40 kilométer/óra sebességgel. A két cég egyébként több más partner közreműködésével teljes körű integrált logisztikai rendszert épít ki a két helyszín között, amelyhez az okoskamionokat átengedő automata kapukat is telepítenek. Eszményi, éles környezetben vizsgázhat így a Vera, alkalmat adva a kamion képességeinek továbbfejlesztésére, újabb alkalmazási területek megcélzására is, mondta Mikael Karlsson, a Volvo Trucks önvezérlő megoldásokért felelő alelnöke.
Robotvontatók a dokknál
Három nagy technológiai terület: az automatizálás, a dolgok internete és az elektromobilitás vívmányait ötvözve a Vera gördülékennyé teszi a logisztikai és szállítmányozói műveletek végrehajtását. A hálózatba kapcsolt haszonjármű kifinomult érzékelőknek és fejlett szoftvereknek köszönheti autonóm képességeit, amelyekkel nemcsak saját pozícióját tudja folyamatosan bemérni és követni centiméterre pontosan, hanem közben azt is észleli és elemzi, mi történik körülötte az utat használó személyekkel és járművekkel, és minderre azonnal, precízen reagál.
Még tovább növeli a Vera biztonságosságát, hogy sebessége nem lépi túl az alacsonyan meghúzott felső határt. Meghajtása tisztán elektromos, ugyanazt az akkumulátorkészletet használja, amellyvel a Volvo Trucks többi elektromos teherautója is működik, így megújuló energiával is tölthető, és zajjal sem szennyezi környezetét.
Mindegyik e-kamion vezeték nélküli hálózati kapcsolatot tart egy irányítóközponttal, amely folyamatosan monitorozza a szállítás folyamatát, beleértve a járművek elhelyezkedését és mozgását, az akkumulátorok töltöttségi szintjét, a rakomány összetételét, a szolgáltatási követelmények teljesülését és számos más paraméter alakulását. Az adatok valós idejű gyűjtésével és elemzésével az irányítóközpont finomhangolja a járművek sebességét, de az azonos útvonalon közlekedő okoskamionok egymással is kommunikálnak, így elkerülhető a torlódás és a szükségtelen várakozás, egyúttal jelentősen nő a szállítás pontossága. A logisztikai szolgáltatásokat megrendelő vállalatok ezzel költségcsökkenést érhetnek el, mivel raktáraikban nem kell nagyobb pufferkészletet felhalmozniuk.
Volvo FH: a sofőr nélküli teherautót a kerekes rakodó kezelője távolról felügyeli
Az okoskamionokkal a DFDS hajótársaság is az áruk zökkenőmentes áramlását érné el, ami rugalmasan és hatékonyan illeszkedik a megbízók változó igényeihez. A cég logisztikai központja és a göteborgi kikötő ipari területe között a Verák a meglévő közutakon előre meghatározott útvonalakon közlekednek. Technológiájukat, infrastruktúrájukat és felügyeletüket a Volvo Trucks a tapasztalatok alapján fejleszti tovább, mielőtt a logisztikai rendszer teljesen kiépül, és a közlekedésbiztonsági előírásoknak, társadalmi elvárásoknak is mindenben megfelel. Az okoskamionok így más hasonló területeken is alkalmazásra találhatnak.
- Mind fontosabb szerephez jutnak majd a jövőben a Verához hasonló önvezérlő és környezetkímélő logisztikai-szállítmányozási megoldások, mivel az üzletet és a társadalmat egyaránt fontos előnyökhöz juttatják - mondta Mikael Karlsson. - A DFDS-szel megkezdett együttműködéssel elstartoltunk az úton, amelyen gyorsan akarunk előrehaladni. A Verával ellentétben bennünket nem köt sebességkorlát.
Önvezérlő teherautók a bányában
A Volvo FH típusú önvezérlő kamionjai például még a Veránál is korábban munkába álltak a norvégiai Brønnøy Kalk bányában, ahonnét vadregényes környezetben - nagyrészt egy hosszabb és egy rövidebb alagútban - kígyózó földúton, öt kilométeren át szállítják a kitermelt mészkövet a tengerparti Velfjord zúzótelepére.
Hasonlóan a DFDS hajótársasághoz, a Brønnøy Kalk bánya sem pusztán az önvezérlő teherautókat szerezte be a Volvo Truckstól, hanem a mészkő két helyszín közötti szállítására kért egyedi, teljes körű megoldást, amellyel nagyban javíthatja a folyamat hatékonyságát és biztonságát. A két cég tavaly kötött megállapodást, és olyan rendszert alakított ki, amelyben az automatizált kamionokat a kerekes rakodó kezelője irányítja - azaz indítja útjukra és monitorozza őket a távolból - a telephely-felügyeleti rendszer segítségével.
Norvégiában magasak a költségek, ezért a Brønnøy Kalk a működés továbbfejlesztésével aktívan keresi a hatékonyságnövelés lehetőségeit, és ez a program vezette el az önvezérlő kamionok alkalmazásához is. A bánya sokat vár a projekttől, mivel alkalmazottai két műszakban dolgoznak mind a kitermelésen, mind a karbantartáson, a mészkövet Velfjordból tovább szállító hajók berakodása azonban a nap 24 órájában folyamatos a kikötőben. Automatizált teherautókkal a Brønnøy Kalk is három műszakban szállíthatja majd a kitermelt követ a zúzótelepre, ami sokat fog lendíteni hatékonyságán.
A sofőr nélkül közlekedő Volvo FM kamionok emellett a munkahelyi biztonságot is növelhetik. Tavaly augusztusban a bánya egyik teherautója lerakodás közben kigyulladt a zúzótelepen. A nyílt terepen szerencsére senki sem sérült meg, de egy hasonló baleset a két telephelyet összekötő hosszú - 3,5 kilométeres és 800 méteres - alagutak valamelyikében végzetes kimenetelű lehet a kormánykeréknél ülő vezetőre nézve. Az önvezérlő kamionok jelenleg tesztüzemben róják útjukat a bánya és a zúzótelep között, a Brønnøy Kalk és a Volvo Trucks augusztusra tervezi a teljes logisztikai rendszer átadását.
Kukásautók tanulják az utat
Városi környezetben is vizsgálja a svéd gyártó a hálózatba kapcsolt okoskamionok további lehetséges alkalmazásait. A hulladékszállító teherautók például különösen balesetveszélyessé válnak, amikor lakóövezetben járva a kukákhoz tolatnak. A hulladék újrahasznosításával foglalkozó svéd Renova céggel közös projektjében a Volvo Trucks olyan kamionokat vet be, amelyek GPS és szenzorok segítségével térképezik fel az utat első bejáráskor, így megtanulják azt is, hogy a lakók hová helyezik ki a kukákat. Ezt követően már önállóan is végig tudnak menni az úton, kikerülik az akadályokat - például a parkoló autókat -, betolatnak a felhajtókra, és azonnal megállnak, ha gyalogos vagy akár egy udvarból kiguruló labda kerül eléjük. Mivel nem kell folyton ki-be szállnia, a sofőr az okoskamion mellett gyalogolhat, így hatékonyabban, egyben biztonságosabban végezheti munkáját.
Egyelőre kísérleti projektről van szó, de a Volvo Trucks szerint a különböző mértékben automatizált kamionokkal a közeljövőben mind gyakrabban találkozunk majd a mindennapokban.