Erre hívja fel a cégvezetők figyelmét a vezeték nélküli hálózati eszközöket szállító Aruba Networks, amely a közelmúltban a fiatal munkavállalók felhasználói szokásait és preferenciáit vizsgálta a mobiltechnológiák tükrében. Az online felmérés, amelyet a Shape the Future nevű piackutató a múlt év végén készített a cég számára, 5 ezer ember válaszait gyűjtötte be Dél-Afrika, az Egyesült Államok, az Egyesült Arab Emirátusok, az Egyesült Királyság, Franciaország, Németország, Spanyolország, Svédország és Szaúd-Arábia területéről.
A kutatás (Are You Ready for #GenMobile?) a felnőtt lakosság minden korosztályát lefedte, de a mobilitás iránt legnagyobb preferenciát mutató válaszadók alapján az Aruba Networks a mobilnemzedék fiatalabb csoportját is azonosította, melynek tagjai 18-35 év közöttiek.
Kiderült a felmérésből az is, hogy a válaszadók 86 százaléka – életkortól függetlenül – kettő vagy annál több, internetelérésre alkalmas digitális eszközzel rendelkezik, 64 százalékuk három vagy több ilyen eszközt birtokol, míg 39 százalékuk már legalább négy ilyen eszközt használ. Ezek a számok is érzékeltetik, hogy a mobiltechnológiák már ma is milyen rendkívüli mértékben szövik át életünket, így a munkavégzéssel kapcsolatos elvárásainkat, döntéseinket is óhatatlanul befolyásolják – amit a munkaadók sem hagyhatnak figyelmen kívül.
Mindig munkában
Az okostelefonok és a mobilinternet elterjedése mára oda vezetett, hogy a legtöbb infómunkás gyakorlatilag folyamatosan a munkahelyén marad, függetlenül attól, hogy az irodában vagy annak falain kívül tartózkodik. A főnök, a kollégák és az ügyfelek csupán egy sms-re, posztra vagy emailre vannak, bárhol, bármikor elérhetik. Óriási lehetőség és kihívás is ez egyben.
Egyik legszembetűnőbb következménye ennek, hogy a hagyományos értelemben vett, 9-től 6-ig tartó munkaidő kezdi értelmét veszíteni. A mobileszközökkel felszerelt infómunkások akkor és ott dolgozhatnak, amikor ez szükséges, és hálózati kapcsolat – mobilinternet vagy wifi – elérhető. A rugalmas munkavégzés lehetőségből mindinkább elvárássá válik, a válaszadók 45 százaléka például azt mondta, hogy reggel 9 vagy este 6 óra után hatékonyabban tud dolgozni, mint napközben.
Összességében a megkérdezettek 70 százaléka részesítené előnyben a rugalmas munkavégzést a 9-től 6-ig tartó munkanappal szemben, beleértve a péntek délutáni, korai végzés lehetőségét. A munkáltatóknak ezért érdemes felülvizsgálniuk és a változó munkavállalói elvárásokkal összhangban megújítaniuk meglévő szabályzataikat, mert a nagyobb rugalmasság teljesítménynövekedést eredményezhet.
Annál is inkább, mert a rugalmas munkavégzést a munkavállalók többsége már nem extraként, hanem prioritásként kezeli. A megkérdezettek több mint fele mondta azt, hogy szívesen lemondana 10 százalékos béremelésről, ha cserébe heti 2-3 napon otthonról vagy távolról dolgozhatna. Ugyanennyien az üzemi étkeztetést is könnyű szívvel beáldoznák. Más szóval a rugalmas munkavégzést támogató vállalatok a teljesítmény növelésével párhuzamosan költségeiket is csökkenthetik.
A válaszadók 37 százaléka arra számít, hogy 2014-ben még több órát dolgozhat majd távolról, mint az előző évben, míg a mobilnemzedék tagjai körében ez a várakozás kifejezettebb, 49 százalékuk tervezi, hogy az eddiginél is több munkát végez majd az iroda falain kívül.
A rugalmas munkaórák iránt mutatkozó elvárás azonban nem az egyedüli igény, amely a munkáltató figyelmét követeli. A vállalati infrastruktúrában megjelenő, munkavállalói tulajdonban levő digitális eszközökkel és a hálózati eléréssel kapcsolatos preferenciák megfelelő IT-beruházásokat is szükségessé tesznek.
Tavaly is az okostelefonok bizonyultak a legnépszerűbb mobileszköznek, a fogyasztók 51 százaléka vásárolt ilyen eszközt, de ez az arány sokkal magasabb, 70 százalék volt a mobilnemzedék tagjai körében. A tabletek, bár kevésbé elterjedtek, szintén népszerűek. A megkérdezettek 45 százaléka mondta azt, hogy táblagépet is vásárolt a megelőző 12 hónapban. Talán nem meglepő, hogy többségük szintén a 18-35 éves korosztályba tartozik.
Figyelemre méltó, hogy a fogyasztók 35 százaléka az elmúlt egy évben wifi-képes szórakoztatóelektronikai eszközt (hangszórót, tévét, játékkonzolt) is vásárolt vagy kapott ajándékba. A – mondjuk így – kevéssé szokványos, hálózatba kapcsolt eszközök iránt is a mobilnemzedék mutatja a legnagyobb érdeklődést, 54 százalékuk az internetet elérő autókat, 17 százalékuk a viselhető technológiát emelte ki. Míg a hálózatba kapcsolt gépkocsik népszerűségére számítani lehetett, a fiatalok közel ötöde a viselhető technológiát is szívesen magára öltené – ami munkahelyi környezetben érzékeny kérdéssé válhat a közeljövőben, gondoljunk csak a Google Glass körül kirobbant vitákra.
Mozgásban a tehetség
A mobilstratégia kidolgozásakor vagy megújításakor a vállalatvezetőknek észben kell tartaniuk, hogy a friss tehetség a mobilnemzedék tagjai közül kerül ki. A tehetséges munkavállalókat azok a cégek tudják megtartani, amelyek megértik a fiatal nemzedék munkahelyi elvárásait, és válaszolnak azokra.
Legszembetűnőbb alighanem a korszerű mobileszközök, mindenekelőtt okostelefonok iránt mutatkozó igény. A mobilnemzedék tagjainak 17 százaléka a Facebook, 14 százaléka a Twitter mobilalkalmazását használja okostelefonján, 20 százaléka a munkahelyi emailekre is okostelefonról válaszol – ezek az arányok magasabbak, mint bármely más korosztályban.
A válaszadók 28,9 százaléka szerint a munkáltatónak kell okostelefont vagy tabletet adnia az alkalmazottaknak, míg 29,2 százalékuk inkább önállóan szerezné be a munkahelyen is nélkülözhetetlen mobileszközöket. Az Arab-félszigeten a megkérdezettek több mint fele (az Egyesült Arab Emirátusokban 54,9 százaléka, Szaúd-Arábiában 52,9 százaléka) volt azon a véleményen, hogy az eszközbeszerzés a munkáltató feladata. Európában ez az arány Spanyolországban volt a legmagasabb (46,1 százalék), amiben minden bizonnyal közrejátszik a fiatalok körében különösen magas munkanélküliség és a csökkent vásárlóerő is.
Egyértelműen kitűnt a felmérésből, hogy az internetelérés preferált módja vezeték nélküli – a válaszadók 80 százaléka részesíti előnyben a vezetékes kapcsolattal szemben. Ezen belül azonban a mobilinternetes technológiákra meglepően kevesen szavaztak, a 4G-re 5,2 százalék, a 3G-re 6,9 százalék. Összességében a megkérdezettek 58 százaléka a wifi mellett tette le a voksát, a 18-35 évesek körében pedig ennél is magasabb, 69 százalék volt az arány.
Fontos iránymutatás lehet mindez a szervezetek számára: fel kell mérniük, hogy alkalmazottaik saját eszközeikkel dolgoznának szívesebben, vagy az okostelefonok, tabletek és laptopok beszerzését inkább munkáltatójuktól várnák. A vállalati infrastruktúrába kerülő mobileszközök, az általuk elért háttérrendszerek és adatok megfelelő védelméről is gondoskodniuk kell, miként a biztonságos hálózatelérés megfelelő formájáról is.
Jóllehet a mobilnemzedék tagjai szakmai pályafutásuk elején járnak még, az új technológiák üzleti hasznosításához szükséges, friss tehetség nagyrészt közülük kerül ki. A vállalatnak érdekében áll, hogy odafigyeljen igényeikre, és kiszolgálja azokat, különben jobb hálózati kapcsolatot – vagy kapcsolati hálót – kínáló versenytársai elszipkázzák előle a jobban, hatékonyabban és olcsóbban dolgozó, mobilitásra született munkavállalókat.
Három dolog, amit nem tudott a mobilnemzedékről
1. A 18-35 évesek közel fele szívesebben dolgozik a hagyományos értelemben vett, reggel 9-től délután 6-ig tartó munkaidőn kívül. Mintegy harmaduk, 29,3 százalékuk kimondottan a késő esti órákat részesítené előnyben.
2. Közel kétharmaduk (63 százalékuk) gondolja úgy, hogy a mobileszközök segítségével jobban kézben tudja tartani a dolgokat az életben.
3. Ezzel együtt a mobilnemzedék tagjai szinte ugyanilyen arányban (64 százalék) az offline töltött időt is nagyra értékelik.