A NEC ezért arra vállalkozott, hogy egy fehér könyvben (Mythbusting DaaS: Debunking the Top 10 Cloud-Hosted Virtual Desktop Myths) összegyűjti a legtöbb félreértést okozó DaaS-mítoszokat, és egyúttal eloszlatja a költségekkel, felhasználói élménnyel, adatbiztonsággal és menedzsmenttel kapcsolatos aggodalmakat.
Többen jósolták például az elmúlt időszakban a DaaS piaci bukását, mondván a Microsoft licencpolitikája rendkívül megnehezíti, vagy éppen ellehetetleníti a szolgáltatás technikailag és üzletileg is működőképes bevezetését. A gyakorlat azonban alaposan rácáfolt erre, nemcsak a szolgáltatók mozdultak rá a DaaS adta lehetőségre, hanem a felhasználói oldal is, a szolgáltatást már egyre több szervezet használja megelégedéssel.
A DaaS-szolgáltató ugyanis teljes értékű, dedikált Windows-kliens desktopokat tud adni. Ehhez dedikált szervert futtat minden ügyfele számára, amelyeket az adott szervezet végfelhasználói Windows-desktopokhoz vásárolt Microsoft VDA (virtual desktop access) licencek birtokában érnek el. A nagyvállalati licenckonstrukció részeként a klienseszközökhöz vásárolható Software Assurance eleve tartalmazza a VDA-t, és lehetővé teszi a virtuális desktopok használatát. A közös vagy dedikált szerverhasználathoz a Windows Server SPLA (service provider license agreement) licence teremt alapot, amelynek értelmében a szolgáltató bérbe adhatja az operációs rendszert ügyfelének. A többlakós (multi-tenant) DaaS platform gondoskodik a Windows Servert használó ügyfelek biztonságos elkülönítéséről, például külön adattárolók és VLAN-ok által. Mindez lehetővé teszi az erőforrások maximális hasznosítását és a DaaS-szolgáltatás üzletileg eredményes működtetését.
Élmény-költség arány
Sokan hiszik úgy, hogy DaaS csak olyan, megosztott munkameneten alapuló technológiára építhető, mint a terminálszolgáltatás. Hagyományos VDI környezetben, melyben eltérő időpontban több felhasználó is csatlakozhat ugyanahhoz a desktop-operációs rendszert futtató virtuális géphez, ez igaz lehet. A többlakós felhőkörnyezetben azonban minden felhasználó dedikált desktop-környezetet kap, amely a terminálszolgáltatásnál jóval többet ad, méghozzá az egyidejű felhasználók számától függetlenül. A DaaS-szolgáltatás dedikált desktopját a munkavállaló ugyanúgy használhatja, mint a hagyományos, fizikai PC-t – testre szabhatja és alkalmazásokat telepíthet rá. Ez utóbbi különösen fontos, mivel az olyan online szolgáltatások használatát is lehetővé teszi, mint a Skype és a Dropbox.
Rácáfol mindez arra a tévhitre is, mely szerint a DaaS költséghatékonysága a felhasználói élmény rovására megy. Valójában a szolgáltatásként adott virtuális desktop legalább olyan jó, ha nem jobb felhasználói élményt ad, mint a vastagkliens – a helyben kialakított, megosztott munkamenetre, terminálszolgáltatásra épülő VDI környezetnél mindenesetre lényegesen jobbat.
Hagyományos VDI környezetben az egyik legnagyobb kihívást például a földrajzilag távol dolgozó felhasználók kiszolgálása jelenti. A felhőben futó DaaS esetében ez nem okoz problémát, az élvonalbeli felhőszolgáltatók globális adatközpontjai és fejlett infrastruktúrája a világ bármely pontján 20 milliszekundum alatti válaszidőket ad.
Egyik fő akadálya a hagyományos VDI szélesebb körű elterjedésének az volt, hogy igen drágának bizonyulhat, mivel kialakítása nagyobb beruházással jár. Tévedés azonban ennek alapján feltételezni, hogy a DaaS ugyanolyan költséges lehet, mint a VDI. Lényeges különbség a kettő között, hogy míg a VDI szerverek, hálózati eszközök, tárolók és vékonykliensek beszerzését is feltételezheti, addig a DaaS esetében a szervezet a szolgáltató infrastruktúráját használja, amelyért a használat arányában fizet szolgáltatási díjat. Elmaradnak a beruházással járó, egyszeri kiadások, a használatból fakadó költségek tervezhetővé és összességükben alacsonyabbá válnak, mert a nagy szolgáltatók a méretgazdaságosságból adódóan olcsóbban tudják beszerezni a DaaS-hoz szükséges komponenseket.
További megtakarítást ér el a szervezet a beszerzés, a bevezetés, a felügyelet és a támogatás költségein is. A DaaS ugyanis rendkívül rugalmasan méretezhető, az ügyfélportálon keresztül pár kattintással konfigurálhatók, hozzárendelhetők vagy visszavehetők a virtuális desktopok, és javításuk is ugyanilyen egyszerű, így nincs meghibásodásból eredő leállás sem.
Egy felhőszolgáltatás középtávon általában már ugyanannyiba vagy többe kerülhet, mint a házon belül bevezetett és működtetett rendszer, de mindezeket a költségelőnyöket mérlegelni kell a TCO kiszámításakor, és érdemes azt is szem előtt tartani, hogy a DaaS előnyei nem kizárólag a költségek terén mutatkoznak meg.
Biztonság a felhőben
Több szervezet aggódik amiatt, hogy a DaaS-szolgáltatás veszélyeztetné az érzékeny adatok biztonságát. A félelmek azonban túlzottak. Kikezdhetetlenül biztonságos rendszer a felhőben sem létezik, de ezzel együtt a DaaS biztonságosabb lehet, mint az adatokat a vastagkliensek merevlemezein tároló, hagyományos PC-környezet.
A DaaS-szolgáltatás ugyanis az adatokat a szervezet házon belül működő adatközpontjában, a felhőben vagy mindkét helyen tárolja, így azok még akkor is biztonságban lesznek, ha a klienseszköz elveszik, vagy tolvajok kezébe kerül. Az adatvagyon szigorú védelméről biztonsági megoldások és szabályok gondoskodnak, amelyek szerveroldalon maradéktalanul érvényre juttathatók.
Felesleges attól tartani, hogy a DaaS nem fog együttműködni a házon belüli rendszerekkel. A szolgáltatás által a felhőbe helyezett desktopokról is biztonságosan elérhető szinte bármilyen informatikai erőforrás, működjék házon belül vagy a szolgáltató adatközpontjában – beleértve a tárolókat, az alkalmazásokat, és a harmadik fél által kínált felhőszolgáltatásokat is.
Mindezek után kissé meglepő, mégis előforduló feltételezés, miszerint a DaaS nem támogatja a vállalati munkakörnyezet konzumerizációját, a saját tulajdonú digitális eszközök munkacélú használatát. A DaaS ugyanis lényegesen egyszerűbbé és könnyebbé teszi a BYOD-programok támogatását, mivel a szolgáltatás által az alkalmazottak tetszőleges digitális eszközön elérhetik Windows-desktopjukat – az Android, az iOS és Mac OS-alapú okostelefonokat, tableteket és laptopokat is ide sorolva.
A munkavállalók szempontjából fontos előny, hogy a DaaS virtuális desktoppal könnyen elhatárolhatják munkakörnyezetüket a személyes tartalomtól, így nem kell két külön okostelefont vagy laptopot magukkal cipelniük. Nyer az IT-osztály is, mert a virtuális desktop-környezetben könnyebben betartathatja a vállalati hálózat biztonságos elérését szolgáló szabályokat, miközben nagyobb szabadságot adhat a felhasználóknak az eszközválasztás tekintetében.
Migráció és kapcsolat
Mások a DaaS-migráció nehézségétől tartanak, pedig az sokkal könnyebb, mint például a hagyományos klienskörnyezet hardverfrissítése. A szolgáltatást használó szervezetnél az IT-osztály szerveroldalon végzi a telepítéseket és a frissítéseket, és azt is meghatározhatja, hogy a felhasználók milyen alkalmazások közül választhatnak munkakörnyezetük testre szabásához. Ezt azután már önállóan is elvégezhetik, miként fizikai gépükön tárolt adataikat és állományaikat is maguk tölthetik fel virtuális desktopjukra, a perifériákat – monitorokat, nyomtatókat – pedig ugyanúgy használhatják, mint azelőtt. Az átálláshoz általában nincs szükség külön oktatás megszervezésére sem.
Létezik egy olyan tévhit is, amely a DaaS-szolgáltatást különösen nagy sávszélességű interneteléréshez köti, mert feltételezi, hogy a felhasználók minden kattintással a teljes desktopot újra letöltik. Ez persze nincs így, a szolgáltatáshoz egy átlagos sávszélességű DSL-kapcsolat is bőven elegendő.
A teljes képernyő letöltésére ugyanis akkor kerül sor, amikor a felhasználó belép a DaaS-szolgáltatásba, azt követően csak a változásokat megjelenítő pixelek kerülnek átrajzolásra a klienseszköz kijelzőjén. Ennek megfelelően az adatforgalom is zömmel lefelé, a virtuális desktop felől a klienseszközre irányul, letöltés jellegű. Egy munkamenet átlagos adatforgalma 100 kilobájt körüli, amihez az olcsóbb internet-előfizetések is kellően nagy sávszélességet adnak.
De mi van akkor, ha megszakad a hálózati kapcsolat? Csakúgy, mint a hagyományos VDI környezetek esetében, a felhőben hosztolt desktopok használatához is élő internetkapcsolat szükséges. A vállalatok számára azonban ez ma már aligha jelenthet problémát. A wifi és a 3G/4g mobilinternet elterjedtsége folytán nehezen adódhat olyan helyzet, amelyben egy alkalmazott hálózati elérés nélkül maradna, amikor dolgoznia kell.
A DaaS-szolgáltatás komoly előnyöket kínál a hagyományos VDI környezettel, a terminálszolgáltatással és a vastagkliensekkel szemben – rugalmas, biztonságos, jól menedzselhető, nagy teljesítményű és olcsó. Ezzel együtt persze mítosznak bizonyulna az is, hogy a DaaS varázsszer, amely minden problémát egyaránt megold, de a desktop felhőbe költöztetése a legtöbb munkahely számára előnyös választás lehet.