A médiának kiszivárgott Uber-dokumentumok tárháza betekintést nyújt a fuvarmegosztó óriáscég belső működésébe, amely - a dokumentumok szerint - olykor brutális és aljas módon igyekezett a világméretű óriáscéggé válás felé törni. Íme, mit tudunk az úgynevezett Uber-aktákról.
Lelepleződött a gig-óriás - Az Uber-aktákat a The Guardian című brit lap szerezte és osztotta meg más kiadványokkal, hogy a kiszivárogtatás alapján riportsorozatot készítsenek. Fő partnere az amerikai székhelyű International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ). Az akták több mint 124 ezer dokumentumot tartalmaznak, köztük 83 ezer e-mailt és szöveges üzenetet 2013 és 2017 között. Ez volt a gyors globális terjeszkedés időszaka az amerikai óriáscégnél, amelyet akkoriban Travis Kalanick társalapító vezetett. Ő 2017-ben lemondott vezérigazgatói tisztségéről, mivel a befektetők aggályosnak tartották az Uber vállalati kultúráját.
Az Uber úttörő szerepet játszott a gig-gazdaság üzleti modelljében, ám számos ország nem volt felkészülve rá, szabályozási szempontból. Miközben a vállalat különböző ösztönzőkkel csábította a sofőröket, és az adók minimalizálásával csökkentette a költségeket, a hagyományos taxisok tiltakoztak az általuk tisztességtelen versenynek tekintett dolog ellen.
A fuvarmegosztás kalózai - Az Uber vezetői tisztában voltak kétes jogi státuszukkal, és az e-mailekből kiderült, hogy igyekeztek viccelődve elhárítani a szabályozást. "Hivatalosan is kalózokká váltunk" - írta egy személy a vállalat "a végrehajtás elkerülésére" irányuló taktikáiról szóló beszélgetésben. A könnyelmű megközelítés, amely azon a felfogáson alapult, hogy jobb bocsánatot kérni, mint engedélyt, egy, a vállalat által "sz*rpiramisnak" nevezett dolgot eredményezett, beleértve a sofőrök pereit, a közigazgatási eljárásokat, a szabályozó hatóságok vizsgálatait és a közvetlen pereskedést.
Kill switch - A vizsgálatok látszólagos akadályozásának egyik módja az volt, hogy a regionális irodákból elvágták a hozzáférést a vállalat amerikai szervereihez, amit az Uber kommunikációjában "kill switch"-ként emlegetnek. Ezt olyan országokban, mint Belgium, Franciaország, Hollandia, India, Magyarország és Románia, a rendőrségi razziák során alkalmazták. Az adóellenőrök több százszor vizsgálták az Uber-sofőröket a cég budapesti irodájában tartott NAV-razzia során.
Egy 2015-ös párizsi razzia során küldött sms-ben Thibaud Simphal, az Uber France akkori vezetője azt mondta Mark MacGann-nak, a cég akkori európai vezető lobbistájának, hogy olyan sokszor alkalmazta már a technikát, hogy "mostanra a legnehezebb rész az, hogy továbbra is meglepettnek tűnjön".
Más technikai trükkök olyan hatósági személyek ellen irányultak, akik fuvart rendeltek csapdának szánt próbavásárláshoz. Egyes országokban az alkalmazás fantomautókat "küldött", amelyek soha nem érkeztek meg. Dániában az Uber arról tárgyalt, hogy egy olyan zónát hoz létre bizonyos területek körül, ami azt jelenti, hogy csak az előre jóváhagyott ügyfelek hívhattak fuvart ezekről a helyekről.
Az erőszak garantálja a sikert - Az Uber vezetői attól sem riadtak vissza, hogy a saját hasznukra fordítsák a sofőrök elleni erőszak lehetőségét, a köz szimpátiájának megszerzésével. 2015-ben a cég belgiumi vezérigazgatója "jó sztorinak" nevezte azt az esetet, amikor egy tüntető liszteszsákot dobott az Uber sofőrjére és utasaira.
Egy 2016-os eszmecserében Kalanick elhárította az Uber franciaországi sofőrjeinek biztonságával kapcsolatos aggodalmakat, miközben ellentüntetésre szólított fel az aktivista taxisokkal való szembeszegülésre. Amikor MacGann figyelmeztette, hogy az ultrajobboldali aktivisták beszivárogtak a tüntetésre, és erőszakossá válhatnak, azt mondta: "Szerintem megéri. Az erőszak garantálja a sikert".
Forgóajtó-effektus - Miközben alantas terjeszkedési terveit végrehajtotta, az Uber nem sajnálta a pénzt a lobbizásra. Csak 2016-ban az erre elkülönített globális költségvetése 90 millió dollár volt a kiszivárgott információk szerint. A vállalat az ICIJ által "zászlóaljnak" nevezett emberek "hadát" bérelte fel, hogy érdekképviseletet folytassanak az érdekükben, köztük számos korábbi tisztviselőt a Barack Obama-kormányzatból.
Neelie Kroes, az Európai Bizottság volt alelnöke megpróbált még felmentést is kiharcolni az EU végrehajtó szervekre vonatkozó szabályai alól az Ubernek, hogy a lobbistája lehessen, mielőtt lejárt volna a 18 hónapos türelmi idő. Bár ezt ezt nem sikerült elérnie, ez idő alatt végig úgy tűnt, hogy a vállalat nevében jár el - közölte az ICIJ.
"Az NK-val való kapcsolatunk szigorúan bizalmas" - mondta MacGann a kollégáinak, négy hónappal azután, hogy Kroes lemondott a bizottsági tagságról. Az Uber vezetői aggódtak amiatt, hogy az EU-s politikus a "forgóajtó-effektus" ékes példájává válhat, hiszen szabály, hogy a köztisztviselő a pozíciójától való megválás után nem élhet vissza az abból származó előnyökkel, ezért is kapja az úgynevezett levezető járadékot.
Barátok magas pozíciókban - A vállalatnak sikerült sok befolyásos embert megcsípnie szerte a világon. A dokumentumok szerint Franciaországban a gyorsan felemelkedő, üzletorientált technokrata Emmanuel Macron jó szövetségesévé vált a kormányban. Olyannyira, hogy szerepet játszhatott a 2015-ös marseille-i válság megoldásában, ahol a rendőrség tömeges tüntetések miatt felfüggesztette az Uber szolgáltatását egyes kerületekben. Kiszivárgott információk szerint Macron, aki akkoriban gazdasági miniszter volt, megígérte MacGann-nak, hogy "személyesen néz utána ennek". A tilalmat "az Uber intenzív nyomására" felülvizsgálták - állt később egy belső vállalati frissítésben.
Az ilyen kapcsolatépítés egyik példájaként 2016-ban Kalanick a davosi Világgazdasági Fórumon erősen odadörgölőzött a tömeghez, amelyben ott volt az akkori izraeli miniszterelnök, Benjamin Netanjahu és George Osborne, az akkori brit kancellár is.
Többek között találkozott Joe Biden akkori amerikai alelnökkel, aki nem érkezett meg időben. Kalanick egy kollégájának üzent, hogy azt mondta az alelnök embereinek, hogy "minden egyes perc késés, amit ő késik, egy perccel kevesebbet jelent, amit velem fog tölteni". A közlekedési ágazat digitális átalakítását célzó dobása, amelyet a vezérigazgató tartott, annyira lenyűgözte Bident, hogy beszédét úgy módosította, hogy az Uber vezetőjét dicsérje.
És amit az Uber mond - A vállalat hamar feláldozta Kalanickot, kijelentve, hogy "nem volt és nem lesz mentség a múltbeli viselkedésért, amely egyértelműen nincs összhangban a jelenlegi értékeinkkel".
A volt vezérigazgató képviselője tagadta a vádakat. A közlemény szerint Kalanick "soha nem engedélyezett olyan akciókat vagy programokat, amelyek akadályozták az igazságszolgáltatást", és "soha nem javasolta, hogy az Uber a sofőrök biztonságának rovására előnyére fordítsa az erőszakot".