Rózsai Rezső szerint egészséges és fair verseny van a hazai piacon a Big Four között: a tanácsadói kompetenciák területén bizonyos mértékig specializálódás figyelhető meg. A KPMG-nél a legdinamikusabban fejlődő divízió a globális piacra dolgozó üzleti szolgáltató központ (KPMG Global Services Hungary), itt keletkezik a cég exportbevételének jelentős része is. Az outsourcing és a szolgáltató központok (SOC) fejlesztéseit támogató tevékenység az üzleti tanácsadási részlegen belül is kiemelkedő területnek számított a most zárt pénzügyi évben. Ebben a szektorban a legnagyobb kihívások jelenleg, amelyben az ügyfelek a KPMG támogatást igénylik: a működési folyamatok standardizálása, a hatékonyság növelése, illetve az alacsonyabb szintű feladatok automatizálása és kiváltása szoftverrobotokkal.
Robert Stöllinger értékelése szerint az üzletmenet számára a másik hajtóerőt a szabályozói változásoknak megfelelés jelentette. - Az egyre összetettebb helyi és EU-s jogszabályok jelentős mennyiségű feladatot rónak a magyar vállalatokra, és azon belül is elsősorban a pénzügyi intézményekre. Az elmúlt évben a PSD2, a MIFID II, az azonnali fizetések rendszere és az IFRS17 meghonosítása voltak kiemelt témakörök az auditorok, illetve a tanácsadók számára.
Együttműködés és növekedés
Rózsai Rezső szerint a világ legnagyobb vállalatvezetői által megnevezett top üzleti kockázatok közül a klímaváltozásra és a geopolitikai kockázatokra a vállalatoknak nincs közvetlen ráhatásuk, sőt a harmadik leggyakrabban említett kockázatot, a technológiai változásokat is gyakran külső hatásként szenvedik el. A hosszú távú célok kijelölése ugyanakkor továbbra is kritikusan fontos, de a célra tartás közben folyamatosan alkalmazkodni kell előre nem látható, bizonytalan körülményekhez is.
Beer Gábor, a KPMG tanácsadó részlegének új vezetője szerint a vállalatok ma már nemcsak szűk értelemben vett projektekre keresnek külső segítséget, hanem tolmácsként is tekintenek a tanácsadókra. A KPMG ily módon kettős hídszerepet tölt be a szabályozók, hatóságok, technológiai szállítók, illetve a piaci szereplők között.
Ehhez egyszerre van szükség a szabályozások mély ismeretére és a szervezeti folyamatok átszervezésének képességére is, illetve nem ritka, hogy a szabályozó felé kell közvetíteni és képviselni a piaci szereplők visszajelzéseit. A másik hídfunkció a technológiai megoldásszállítók és a piac közötti. A fejlett digitális megoldások ugyan csábítóak és ígéretesek, de tradicionális üzletmenetbe nehezen illeszthetők be.
Rózsai Rezső vezérigazgató, KPMG Magyarország
Valós idejű, digitális audit
- Ahogyan a tanácsadásban, úgy a könyvvizsgálatban is forradalmi változások zajlottak le. Tíz évvel ezelőtt ügyfeleink nem is mertek volna kérni olyan dolgokat, amelyek ma már a napi rutin részét képezik. Például a szúrópróbaszerű mintavétel helyett tudunk akár valós időben, digitálisan, milliónyi adatot egyidejűleg elemezni, lefedve a teljes értékláncot. Az utólagos ellenőrzésen túl pedig jövőre vonatkozó következtetéseket, riasztásokat is képesek vagyunk adni ügyfeleinknek. Így az ügyféloldalon elkövetett bármilyen hiba nemcsak kimutatható, de akár elkerülhetővé vagy gyorsan korrigálhatóvá is válik, mutatott rá Rózsai Rezső.
A közvélekedéshez képest gyökeresen megváltozott az adótanácsadás is. - Tíz évvel ezelőtt a NAV két-három évente végzett adóellenőrzést ügyfeleinknél, és három-négy hónap vizsgálat után többnyire valamilyen mértékű adóhiányt állapított meg. Az adóhatóság ma már valós időben és digitálisan kéri be az anyagokat az adózóktól. A begyűjtött adatok alapján a hatóság kockázatszűrési módszerekkel tud reagálni az adózók hibáira, amelyek jelentős része ugyan vétlen tévedés, de könnyen kiszűrhető akár a bűnözési szándék is. Az igény a transzparenciára globális, a gazdaságok közvetlen érdeke, mondta Beer Gábor.
Ami a globális szereplőket illeti, paradigmaváltás előtt állunk. A nemzetközi adózás alapjait a 60-as, 70-es években alkották meg; ekkor születtek a kettős adóztatás elkerüléséről szóló egyezmények. Csakhogy a nyomtatott sajtó aranykorában nem gondolhattak a törvényalkotók a mai online óriások határokon átnyúló üzleti modelljére, pedig ma a hirdetési piac jelentős részét ezek a vállalatok adják és alakítják. A közeljövő kihívása, hogy e változásokat a nemzetközi adószabályozásban is sikerül-e utolérni.