Hatalmas összegeket költöttek az évek során digitális technológiák fejlesztésére a vállalatok informatikai vezetői, most pedig egyre erősebb nyomás nehezedik rájuk, hogy elszámoljanak a beruházásokkal. Mindezt tetézi, hogy a pandémia miatt szűkösebbek lettek a keretek, füstbe mentek egyes üzletek, és a felpörgő digitális átalakulás miatt sok vezető szemében csak üres szóvirág az egész digitalizáció, ha nincs kézzel fogható üzleti haszna. Cikkünk a Computerworld magazin 2021. február 10-ei lapszámában (LII. évfolyam 3. szám) jelent meg.
Az élvonal tudja a dolgát
Minden jel arra mutat, állapította meg az EY és az Oxford Economics globális felmérése, hogy a koronavírus-járvány miatt a vállalatvezetők világszerte újragondolják hosszú távú terveiket. Biztosan építenének például a dolgok internetére (67 százalék), a mesterséges intelligenciára (64 százalék) és a felhőalapú számítástechnikára (61 százalék), ám a döntéshozóknak gondot okoz a beruházások méretének meghatározása és a rövid távon várható haszon kiszámítása.
Egyes élvonalba tartozó vállalatoknál ugyan sikerült a legjobb gyakorlatokat a valóságba átültetve magasabb hozamot elérni, ám összességében csak a megkérdezett vállalatok tizedénél javultak a teljesítménymutatók, és a válaszadóknak csupán 7 százaléka számolt be arról, hogy teljes mértékben ki tudta használni a mesterséges intelligencia és a dolgok internetének előnyeit.
A sikercsoportból megkérdezett vezetők közel háromnegyede cégegyesítés és felvásárlás vagy partnerség útján érné el stratégiai céljait ahelyett, hogy házon belül keresne megoldást a problémáira. Közel kétharmaduk véli úgy, hogy a következő két évben gyökeres változás következik be működésükben, ezért keresniük kell az újgenerációs technológiákban rejlő lehetőségeket. Mindössze a megkérdezettek 15 százaléka vallotta azonban azt, hogy a felhős beruházásai teljes mértékben megtérültek, márpedig ez minden újgenerációs megoldás előszobája, és csak 7 százalék mondta ugyanezt a mesterséges intelligenciáról és a dolgok internetéről.
Veszteglők másodsorban
Seregnyi vállalatnál fejlesztési fázisban van a digitalizálás; többségüknél a szakértelem hiányzik, másoknál a pénz vagy a tisztított adat. Az adatsilók lebontása nem megy könnyen, meg kell fizetni az analitika árát, és még jövőálló infrastruktúrát is kell építeni.
Míg a vezetők több mint háromnegyede szerint a digitális kezdeményezések állnak az elmúlt két év sikerei mögött, a cégek alig negyede mérte aktívan a digitális befektetések megtérülését (Return On Digital Investment, RODI), ennél sokkal gyakoribb a pénzügyi teljesítmény (57 százalék) vagy a működési hatékonyság (46 százalék) mutatóinak vizsgálata. Pedig a digitális megtérülést elemző társaságok nagyobb valószínűséggel értek el több mint 5 százalékos javulást a területen, ráadásul megalapozottabb stratégiai döntéseket tudtak hozni. A válaszadók több mint fele szerint a RODI bevezetéséhez ugyanakkor vállalatuknál nincs meg a szükséges világos irányelv, összehangolt vezetés, illetve a készségek, eszközök és adatok hatékony kombinációja.
Összegzés és tanulságok
Végeredményben, foglalják össze a felmérés eredményeit a kutatók, a digitális átalakulás nem állhat le, de a megtérülést mérni kell. Az első lépés a tervek kidolgozása a kiadások, a műszaki követelmények, a koherens végrehajtás részletezésével. Nem elég az egyértelmű stratégia, fel kell készülni a menet közben érkező módosítási igényekre is. Integrált megközelítés kell a digitális kezdeményezések felgyorsításához és a stratégiai célok eléréséhez. Amennyiben szűkösek a belső fejlesztés feltételei, megoldás lehet a partnerség vagy a felvásárlás.
A szakértelem kulcsfontosságú: szerezzük meg és tartsuk meg a kiemelkedő tehetségeket, eközben tanuljunk a legjobb gyakorlatokból, fejlesszük üzleti modelljeinket és hozzuk ki a legtöbbet a digitális működésből! A pandémia miatt előnyben kell részesíteni a gyors hasznot hozó kezdeményezéseket, amelyek új termékekkel alapozhatják meg a későbbi fejlődést.
- Lehet, hogy egy vállalat nem érzékeli például a webáruház bevezetésének jelentőségét, online értékesítés nélkül azonban hosszú távon biztosan romlana a piaci pozíciója. A technológiai fejlesztések tehát ahhoz szükségesek, hogy a cégek versenyben tudjanak maradni, kommentálta a tanulmányt Demeter Ákos, az EY üzleti tanácsadással foglalkozó területének partnere.