Bemutatták Magyarországon az eBlokkot, amelynek lényege, hogy a vásárlások bizonylatait már nem papíralapon tárolják, hanem egy elektronikus számlakezelő fiókban, ahonnan bármikor hozzáférhetnek, előkereshetik, összegezhetik. Ez segíti a tudatos vásárlástervezést, minden felhasználó nyomon követheti, mire mennyit költött. A felhasználó létrehozhat egy családi kasszát is a fiókjában, ahol rendszerben látja a blokkok tartalmát, összesített kimutatást készíthet. Így képet kaphat arról, hogyan ésszerűsítheti vásárlásaikat.
A megoldás lényege, hogy a rendszerbe regisztrált vásárló a boltban kéri, hogy a fizetését igazoló blokkot töltsék fel az elektronikus tárhelyre, ahonnan továbbítódik a személyes fiókjába, onnan pedig bármikor előkeresheti, ellenőrizheti. Ehhez csak egy applikációra van szükség, amelyen keresztül mindenki megkapja az egyedi azonosítóját. A távlati cél az, hogy az elektronikus blokk kiváltsa a papírhasználatot az üzletekben - mondja a Laurel Cégcsoport tulajdonos-ügyvezetője. Ehhez természetesen az is szükséges, hogy a kereskedő is csatlakozzon a rendszerhez, ami minimális informatikai ráfordítással, egy kiegészítő modullal megoldható.
Az eBlokk kezelésének lehetőségét először a Laurel által kifejlesztett Laura kasszarendszeren teszik elérhetővé, amely már mintegy 5000 végponton működik országszerte. A későbbiekben egy kiegészítő modullal más rendszerekhez is illeszthető lesz az eBlokk.
Az egyik legfontosabb érv a papírmentes vásárlás mellett a környezetvédelem. Az elektronikus blokkal megtakaríthatjuk a pénztárgépszalagok gyártásához szükséges fát, olajat és vizet. Miután a környezettudatosságot a vásárlók is egyre többre értékelik, várható, hogy az innovatív megoldás népszerű lesz és gyorsan elterjed. A vevők számára további előny, hogy az eBlokkot később bármikor visszakereshetik, míg a hőpapírról hónapok múlva eltűnhetnek a betűk. Az eBlokk rendszere diszkréten kezeli az adatokat, a felhasználó beállíthatja, hogy ki férhet hozzá az információkhoz.
Az eBlokk világszerte újdonság, az Egyesült Államokban mintegy 2 éve működik hasonló rendszer. A tengerentúli tapasztalatok azt mutatják, hogy a vásárlók szívesen fogadják a kényelmes, újszerű megoldást. Magyarországon másképp fog működni a rendszer, mint az USA-ban, ott ugyanis minden üzletnél külön kell regisztrálni, és azt az applikációt használni, amely az adott boltlánchoz tartozik. Itthon elég lesz egy regisztráció az eBlokk központban, amelyhez a kereskedők is csatlakoznak, így egyszerű lesz a kezelés. Az első hazai prototípust május 5-én, Budapesten mutatták be, a Kereskedj Okosan! Retail konferencián.
Bessenyei István hozzátette: a rendszer elterjedését segíti, hogy a kereskedők is érdekeltek a bevezetésben. Az eBlokk ugyanis amellett, hogy szolgáltatás, értékes marketingfelület is, amelyen üzenhetnek vevőiknek és használatával a pénztárgépszalag költsége is csökken.