A hazai vállalkozások még mindig nem elég bátrak a nemzetközi sikerhez. Ez a szemlélet - nagyon kevés kivétellel - általánosítható ez egész kelet-európai régióra is. A környező országok többségében a rendszerváltás után elindult valami, de a hazai vállalkozók úgy tűnik nem képesek kihasználni a viszonylag alacsony munkabérek és a relatív jól képzett munkaerő kínálta lehetőségeket.
A technológiai eszközök piacán úgy tűnik nem is nagyon akar senki versenyezni a legnagyobbakkal, legalábbis itt Európában nem. Ázsiában, úgy tűnik, másképp gondolkodnak a cégstratégák. A napokban már komoly eredményekről beszámoló 2007-ben alapított tajvani Ikon7 vállalkozásának sikerét egy meglepő stratégiai döntésre építette. A csekély gyártókapacitással és tőkével induló cég elsődleges célnak tekintette a kelet-európai piacokra való belépést közepes árfekvésű, de jó minőségű termékeivel.
A válság ugyan rontott a kelet-európai országok vásárlóerején, de a cég az elmúlt két évben mégis képes volt továbbfejleszteni termékpalettáját. A kezdetben szűk választék ma már lényegesen szélesebb, illetve megjelentek a kínálatban azok az eszközök is, amelyek minősége messze meghaladja a korábbi belépő szintet, illetve a középkategóriát.
A gondosan kiépített viszonteladói hálózatot egy bécsi központból szolgálják ki, s a cég elfogad viszonylag kistételű megrendeléseket is, hiszen a szállítási költségek így nem terhelődnek az egyes megrendelésekre, hanem eloszlanak az összes forgalmazott termékre.
A két éve alapított cég jelenlegi tervei szerint hamarosan belép a közép és dél-amerikai régió piacaira is, és ha tervei jó ütemben valósulnak meg a későbbiekben globális vállaltként szándékoznak majd működni.
A rugalmasságukra jellemző, hogy a termékeik a megcélzott országok nyelveire lokalizált formában jutnak el a felhasználókhoz, így a nyelvi nehézségek sem akadályozzák az installálást, illetve, hogy a forgalmazó országokban saját honlapon hirdetik új termékeiket.
A jó stratégia része a különböző design versenyeken való megjelenés is, amelynek eredményeképpen az elmúlt évben kér díjat is begyűjthetett a cég.
Az internetes tevékenységük nem csak a weblapjukra koncentrál, igényes termék bemutató filmekkel vannak jelen a Youtube-on is, ami már magában is meglepő.
Valószínűleg érdemes lenne megtanulni az Ikon7 taktikáját, mert számos esetben a hazai termékek azért nem lesznek sikeresek nemzetközileg, mert a piaci bevezetésük nem eléggé jól tervezett. A megcélzott országokat rosszul kiválasztva, még hatalmas marketinggel sem vagyunk képesek belépni az adott piacra, illetve a jó termékeinket gyenge marketing támogatással képtelenek vagyunk a vásárlókig eljuttatni.
A kis tajvani cég üzenete jelentős lehet számunkra is, talán érdemes lenne a saját szomszédságunkban körül nézni, hátha van még valami keresni valónk a határainkon túl is, európaiként.