A számítógépes játéktörténet egyik legerőszakosabb, de egyúttal a játékos számára legnagyobb cselekvési szabadságot nyújtó, forradalmi megoldásoktól hemzsegő játéka a Grand Theft Auto: San Andreas. A Sony jó érzékkel felismerte a helyzetet és olyan szerződést kötött a Take2-val, hogy a jó fél évig csak PlayStation 2-re adja ki a programot. A dolog bejött. A játék 2004 októberében jelent meg PS2-re és sikerrel lehelt új életet a korosodó konzol gyengülő eladásaiba. Az PC-s és XBOX-os változat pedig 2005 május végén került az üzletekbe.
A történetben egy afroamerikai fiatalembert domborítunk, aki a gettó közepén él, és nem éppen jótét lélek. A történet során a legszolidabb bűncselekmény, amit elkövetünk majd, a biciklilopás lesz. A skála másik végén a tömeggyilkosság áll, és a köztes stációkból csak a kútmérgezés marad ki az életellenes cselekedetek közül. Az akció abszolút mértékben éles, nincsenek stilizált, "budspenceres" pofonok, kitakart, cenzúrázott jelenetek. A végeredmény egy erőszakos, de nagyon izgalmas és élvezetes játék.
Az Entertainment Software Rating Board (ESRB - a játékszoftverek korhatár besorolását végző amerikai szervezet) mégis a "tizenhét évnél fiatalabbaknak nem eladható" kategóriába sorolta. A PC-s változat kiadását követően megjelent az interneten egy nem hivatalos módosítás a játékhoz, ami láthatóvá és játszhatóvá teszi azt a mozzanatot, amit a program készítői az utolsó pillanatban kihagytak a történetből. (Ez egyáltalában nem szokatlan a játékprogramoknál. Egyszerűbb és veszélytelenebb bent hagyni a programkódot, de átugrani, nem használni, mintsem eltávolítani és aztán csodálkozni, hogy a játék fagy, kiakad.) Jelen esetben arról van szó, hogy a történetben módunk nyílik összebarátkozni az ellenkező nem képviselőivel, és hát... khmm... behatóbban is megismerni őket.
A hivatalos verzióban ilyenkor kívülről látjuk azt az épületet, ahol az "akció" zajlik, miközben félreérthetetlen hangok hallatszanak - némi kameramozgással dúsítva -, egyértelművé téve, hogy mi is folyik odabent. A nem hivatalos patch viszont elénk tárja a meztelen igazságot, és ritmusérzékünket is próbára teszi. Az Egyesült Államokban óriási botrányt kavart az ügy, a korábbi elnök felesége, jelenlegi demokrata szenátor, a flower-power generáció tagja, Hillary Clinton egészen odáig merészkedett, hogy kijelentse: a San Andreasban elrejtett szexjelentek ugyanolyan károsak az amerikai ifjúságra nézve, mint a cigaretta vagy az alkohol.
Tetszenek érteni? Mert én nem! Az nem baj, hogy van egy játék, ami élő egyenesben mutatja be az erőszakot, a drogozást, a bandaháborúkat, gyilkosságot, rablást, kerítést; csak úgy repkednek a szövegben "biccsek" meg a "fukkok". (DPersze a legszörnyűbb az, hogy nagyon valószínű, hogy egyfajta valóságot ábrázol.) Így megkaphatja a "17+" minősítést! Viszont ha már van benne egy kis rejtett, külön beavatkozással előcsalható pixelszex, az baj, abból "18+"-t kell csinálni!
A botrány számtalan pert szült, azok az aggódó szülők, akik az öldöklésben semmiféle kivetnivalót nem találtak, kétségbeestek a szexjelenet miatt. Vallási csoportok is beszálltak, de áruházláncok is levették a polcról a játékot, ami nem tett jót az értékesítésnek. Előzetes ítélet született, mely 35 dolláros visszautalásról, a GTA módosított változatára való cseréről, egyéb költségek megtérítéséről szólt. Persze a cég nem hagyta ennyiben, és úgy tűnik, hogy az illetékes New York-i bíróságon voltak olyan józanok, hogy belássák: a kiadónak vajmi kevés bűne van abban, ha a játékukat utólag valaki módosítja egy harmadik fél által készített program segítségével.
Bocsásson meg nekem a világ, de én így harmincon túl is azt gondolom, hogy a számítógépes játékokkal való időtöltés az egyik legjobb szórakozás. Eszem ágában sincs vitatkozni arról, hogy mit is kéne tenni az erőszakos játékokkal. Nem tisztem eldönteni, hogy mennyire károsak a zsenge korúakra, de csendben megjegyezném, hogy én még nem hallottam olyan esetről, amikor egy osztálytermi mészárlás után bárki is a fegyvergyártókat okolta volna, ellenben ha találtak az elkövető szobájában egy Quake kópiát, akkor máris megvolt a bűnbak, ami nekem fura.
A számítógépes játékok között több az erőszakos, mint a szelíd, ez tény. Azt hiszem, el kell fogadnunk, hogy ilyen az emberi természet. Több embert érdekel a "Láncfűrészes Hétvége IV", mint a "Öntözd meg a százszorszépeket 2: Locsolókanna újratöltve". A horrorfilmek is több nézőt vonzanak, mint a balett. Örömmel tölt el, hogy az ostoba perek honában is volt olyan felelős személy, aki képes volt objektíven mérlegelni egy ilyen teljességében abszurd ügyben is, az ügyet körülvevő felhajtás ellenére is.