Az üzleti agilitás egy viszonylag új menedzsmentirányzat, amelyet az utóbbi évek piaci zavarai hívtak életre abból a felismerésből, hogy az a cég, amelyik gyorsan alkalmazkodik, előnyt szerez. A kisebb, rosszabb tőkeellátottságú cégekre általában a zűrös környezet nincs jó hatással, s a hagyományos gazdálkodási módszerek alkalmazása mellett szinte biztosan labdába sem rúghatnak a kiterjedt hálózatokat vagy az egyes piaci szegmenseket termékeikkel és szolgáltatásaikkal szinte teljesen lefedő nagyvállalatokkal szemben. A nagy cégek ráadásul fejlett IT-infrastruktúrát is használhatnak az üzleti tevékenységük támogatására. A helyzet azonban változóban van az új technológiáknak és módszereknek köszönhetően. A nagyság ugyanis nem minden. A gyorsaság, rugalmasság, alkalmazkodókészség, azaz az agilitás is sokat, sőt egyre többet számít.
A kis és közepes cégek egyre több pénzt fektetnek üzleti intelligenciába (BI), amely a mobilitásban lévő előnyöket kihasználva a korábbiaknál olcsóbb és hatékonyabb működési folyamatokat eredményezhet. E fejlesztéseknek az a céljuk, hogy a vállalkozások minél válaszképesebb működést alakítsanak ki, gyorsabban reagáljanak a piaci változásokra, és a trendeket már a kialakulásuk kezdeti szakaszától képesek legyenek meglovagolni. Azaz az agilitás stratégiaeszköz e vállalkozások kezében. A „maradj friss” stratégia nem újkeletű, az eszközök viszont azok. Ray Kroc, a McDonald’s legendás vezére már több mint ötven éve közreadta egyik – azóta is gyakran idézett, s a vállalkozók alkalmazkodási kényszerét igen plasztikusan leíró – gondolatát: „Amíg zöld vagy, növekszel. Ha megértél, megrohadsz.”
Ha megértél, megrohadsz
Ha Kroc idejében lett volna BI, és létezett volna a fejlett mobiltechnológia, egészen biztosan felhasználta volna azokat a vállalkozás, például a kis cégek kezébe adott franchise-ok előremozdítására. A kkv-k számára mindig alapvetően fontos a beruházásaik megtérülése, s ez alól az informatikai és kommunikációs beruházások sem jelentenek kivételt. A megtérülési ráta növelésére és a felhasználónkénti teljes életciklusra vetített költségek (TCO) csökkentésére a BI-eszközök használatának kiterjesztése és különféle feladatokra való adaptálása jó megoldásnak számít. De ez nem olyan egyszerű. A szoftver fajlagosan drága lehet, ha csak kevés felhasználó tudja igénybe venni. És az IT-források sem mindig elégségesek, hogy a BI-eszközök használatát kiterjesszék minden területre, ahol értelmesen lehetne alkalmazni őket.
Akkor mégis hogyan juthatnak hozzá a kis cégek a számukra oly fontosnak tűnő eszközökhöz annak kockázata nélkül, hogy egy ilyen beruházás túlterhelné és elsüllyesztené a vállalkozást? A választ a mobiltechnológia adhatja meg.
A BI-t a mobil megoldásokon keresztül egy szélesebb felhasználói bázis számára elérhetővé tenni számszerűsíthető üzleti előnyöket hozó folyamat a vállalkozás belső és külső folyamatait tekintve, mert miközben csökken a felhasználónkénti TCO, a megtérülési mutatók is javulni fognak. A döntések már kezdetben is sokkal gyorsabbak lesznek. Az Aberdeen Group piackutatóinak megállapítása szerint azok a szervezeti vezetők, akik mobil BI-t használnak, csaknem egyharmad annyi idő alatt képesek döntéseket meghozni, mint akik nélkülözik az ilyen támogatást.
Ez lehetővé teszi a kis cégeknek a gyorsabb előrehaladást és az agilitásuk tőkére váltását. A mobil BI ugyanis a hasznos vagy kritikus információkhoz való hozzáférést bárhol és bármikor lehetővé teszi, s a vezetők megalapozott operatív döntéseket értekezletek szünetében vagy utazás közben is hozhatnak anélkül, hogy egy hálózatra kapcsolódó számítógépet vennének igénybe a BI eléréséhez.
Ha a mobil BI-t már telepítették, az Aberdeen állítja, hogy a hozzá kötődő kultúra elkezd fejlődni, kiterjedni a vállalaton belül, s a mobil BI a másik, a külső lábát is gyorsan megnöveszti a piaci verseny hatására. A kutatócég adatai szerint mobil BI-felhasználók majdnem kétszer akkora valószínűséggel számíthatnak gyors válaszra az információkéréseik nyomán, mint azok, akik nem használnak ilyen eszközt.
Az agilis nyer, nem a nagy
A tervezésük és kialakításuk miatt a mobil BI-megoldások viszonylag kevés végfelhasználói képzést kívánnak. A jelentések és az információkat megmutató képernyők általában automatikusan a mobileszközökhöz alkalmazkodnak, ami különösen hasznos a kkv-knek, mert nem kell az amúgy is szűkös forrásokat az üzletiintelligencia-eszközök mobilon való megjelenítésére fordítani. Emellett ezek a mobilalkalmazások megkönnyítik a végfelhasználóknak, hogy kérdezzenek másokat és válaszoljanak a nekik feltett kérdésekre az adatelemzések alapján, s így nem szükséges külön jelentést készíteni minden egyes üzleti eseményről.
Továbbá a belső hatékonyság növelésén keresztül a mobil BI a vevői elégedettséget átlagosan 13 százalékkal növeli. Erre azért van lehetőség, mert a terepen dolgozó értékesítők vagy szerelők azonnal képesek válaszolni az ügyfelek kérdéseire és reagálni kéréseikre. A kkv-k vezetői ezért joggal érezhetik, hogy a piaci érzékenységük növekedése olyasfajta versenyelőnyt jelenthet, amely lehetővé teszi, hogy új ügyfeleket szerezzenek.
A mobileszközök professzionális üzleti felhasználása tehát növeli a termelékenységet és a hatékonyságot, de különösen alkalmas az értékesítési tevékenység javítására. A kereskedők ugyanis az okostelefonok és tabletek segítségével elérhetik, megszerezhetik és megoszthatják az adatokat, amelyek közelebb visznek az üzlethez és elégedettebbé teszik a vásárlókat. A menedzserek pedig könnyedén követhetik az értékesítési folyamatok változását, és valós idejű képük lesz a kereskedelmi részleg teljesítményének alakulásáról.
A mobileszközök azonban nemcsak az értékesítéskor használhatók fel eredményesen, hanem a munkafolyamatok javításában, sőt automatizálásában, az ügyfelekkel való hatékony és célirányos kommunikációban a CRM-adatbázis folyamatos fejlesztésén, és különösen a kulcsügyfelekről szóló információk megosztásán keresztül. Emellett a céges együttműködés javítható a naptárak szinkronizálásával (benne a felbukkanó üzleti lehetőségek, vagy az üzletileg megcélzott személyekkel való kapcsolatfelvétel lehetséges helyének és idejének megosztásával), vagy csökkenthetők az oktatási, továbbképzési költségek, mert átadhatók az új módszerek anélkül, hogy a terepen dolgozó munkatársakat feltétlenül vissza kellene rendelni egy rövidebb fejtágító miatt is.
Az okostelefonok és tabletek rohamtempóval veszik át a laptopok, és különösen a notebookok helyét, mert az emberek nagy többsége mozgás közben is élvezni akarja az informatikai szolgáltatások előnyeit és kényelmét. Ezért nyilvánvaló, hogy ez az elsöprő trend erős hatással van a versenyképességre. A mobilitás növeli az alkalmazkodóképességet, az agilitást, de egyben felvet egy olyan alkalmazkodási problémát is, amelyet a vállalatoknak meg kell oldaniuk, ha a trendben rejlő előnyöket ki akarják használni. A legkülönfélébb eszközöket és egy ugrásszerűen növekvő applikációs portfóliót kell ugyanis menedzselniük a vállalatok informatikai szakembereinek. Ez persze azt is felveti, hogy az adatokat, az alkalmazásokat, és magukat az eszközöket is biztonságban kell tartani, végül a mobiltechnológia eluralkodása miatt át kell alakítani az üzleti és működési modelleket anélkül, hogy az jelentősebb zavart okozna az értéktermelési folyamatban.
Az óriások mennek a kicsik után
A Touche Tohmatsu Limited (DTTL) által napokban megjelentetett „Resetting Horizons: Human Capital Trends 2013” (A horizontok újrakalibrálása: emberi erőforrás-trendek 2013) című globális felmérés legfontosabb megállapításai is a rugalmasság fokozására helyezik a hangsúlyt. Ezek szerint a vezetés következő generációjának jellemzőiről megállapítja, hogy a (megkérdezett) szervezetek 84 százaléka szerint a következő időszak vezetőinek képzése fontos ugyan, de közben a szervezeteknek meg kell találniuk egy új vezetési modellt az agilitás korszakára. A válaszadók 87 százaléka pedig úgy véli, hogy a mai gyorsan változó környezetben a szervezeteknek adaptálniuk kell egy új látásmódot, és sokkal eredményorientáltabbá kell válniuk.
Megállapítják továbbá: az üzleti tevékenység különböző szintjein tapasztalható, hogy a szervezetek képtelenek megfelelő kritikus pozíciókat felvenni, ez a helyzet pedig azt kívánja meg, hogy a cégek újrafókuszálva építsenek képességeket, s ne csak úgy megtalálják őket.
A tanulmány konklúziója szerint a gazdasági bizonytalanság továbbra is része az üzleti környezetnek, de ahelyett, hogy csupán reagálnának a változásra, a szervezeteknek úgy kell az átalakulás hasznát venniük, hogy abból üzleti előnyük származzék. „Egy olyan világban, amely gyorsan változik, nemcsak ésszerű előre vetíteni és kihasználni a következő trendet, de bizonyos esetekben káros, ha nem így járunk el” – mondta Brett Walsh, a DTTL humán tőkével foglalkozó részlegének globális vezetője.
Azaz a vállalati vezetők szerint az agilitás globális trenddé válik, amely meghatározza az üzleti szervezetek sorsát. Ha melléképzeljük a mobilitás szintén globális trendjét s e kettő egymásra hatását, világossá válik, ha addig nem tettük, gyorsan terveket kell kovácsolnunk, hogy megfeleljünk nekik. Már persze ha élni és versenyezni akarunk.