A Google üstökösszerű felemelkedése bizonyára mindenki előtt ismert, de az talán kevéssé, hogy miért is nem az alapítók irányították egy évtizeden keresztül (2001-2011) magát a vállalatot. Mint minden kezdő vállalkozásnak, a Google-nek is szüksége volt tőkebevonásra a továbbfejlődésre, ez azonban – érthető okokból - nem mehetett végbe anélkül, hogy a befektetők ne szabtak volna néhány szabályt. Ezek egyike volt, hogy a céget egy (el)ismert szakember - a Sun Microsystems-nél és a Novellnél tapasztalatot szerző öreg róka, Eric Schmidt - irányítsa, kivéve a közvetlen ellenőrzést Page és Brin kezéből. A tőketulajdonosok ugyanis nem bíztak az akkor még túlságosan fiatalnak tartott alapítópárosban annyira, hogy rájuk merték volna hagyni a több milliárd dollárnyi invesztíciót.
Visszatérve cikkünk témájához: a vezető(vissza)váltás tavaly megtörtént, Larry Page pedig az elmúlt év fejleményeit egy hosszú levélben foglalta össze. Írt a Google sikereiről, egyben rámutatott a céggel kapcsolatos kihívásokra is.
Még több személyes adatot!
Page értekezése szerint webes keresőjük jóval hatékonyabb lehetne, ha többet tudnának a monitor előtt ülőről (nem véletlen a Google+ folyamatos „nyomása”). Azt ugyanakkor elismeri, hogy ez komoly konfliktust jelent a felhasználók személyes szférájának védelmével, amit a Facebook is csak úgy tudott áthidalni, hogy ezeket az adatokat önkéntesen adják meg felhasználói. Ezt a hiányosságot hivatott kiiktatni a privacy policy-ben nemrég történt változás, melynek során az egyes Google szolgáltatások adatait összekapcsolta a vállalat. Komoly felháborodással járt mindez az internetezők részéről; csak az USA-ban 36 tagállam államügyésze írt közvetlenül levelet a webes óriásnak, kifejezendő aggályaikat az adatkezelés változásával kapcsolatban.
Kihívást jelent Page szerint az is, hogy a Google végérvényesen nagyvállalattá vált, és mint ilyen, vesztett korábbi rugalmasságából, változásokra való gyors reagáló készségéből. A CEO úgy véli, hogy a megoldás kulcsa a szeretetben rejlik: „A legtöbb nagyvállalatot nem szeretik eléggé. Mi viszont mindig is azt akartuk, hogy a Google olyan cég legyen, ami megérdemli, hogy szeressék.” Ezzel mintegy visszaköszön a vállalat filozófiáját leíró „Don’t be evil!” jelmondat.
Kitért levelében a Motorola felvásárlása kapcsán a Google elé tárult kihívásokra is. Természetesen az így megszerzendő szabadalmak jelentették a fő vonzóerőt az akvizícióban, de Page egy fél mondat erejéig sejtetni engedte, hogy kézzelfogható eszközök létrehozására is sor kerülhet, természetesen az Android vonalat erősítve. Emellett igyekezett megnyugtatni gyártópartnereiket, hogy továbbra is számítanak rájuk, mint a platform sikerének kulcsfiguráira.
A legfontosabb projektek
A CEO szerint idén a következő területek lesznek a legfontosabbak: természetesen a webes a keresés, a Google+, az Android, a Chrome, a Youtube és az AdSense. Néhány szám, ami ezek jelentőségét támasztja alá: naponta átlagosan 850 ezer androidos készüléket aktiválnak, több mint 200 milliós a Chrome böngésző felhasználói tábora, míg a Gmail 350 millió userrel dicsekedhet. Page szerint már 100 millió felett a Google+ aktív felhasználóinak száma, mely egyébként már 120 szolgáltatással van integrálva, beleértve a keresést, a Youtube-ot és az Androidot is.
És noha az elmúlt időszakban több, már nem igazán fényesen muzsikáló projektet is lelőtt a Google, Page még mindig fontosnak tartja a furcsa, szokatlan elképzelések cégen belüli támogatását. Szerinte csak kevesek eléggé őrültek ahhoz, hogy valami igazán nagyot alkossanak.