Több mint öt éve érkezett a Duna Elektronika Kft-hez, korábban pénzügyi cégnél dolgozott informatikai vezetőként Szekeres Tamás, a professzionális szolgáltatások üzletág vezetője.
Computerworld: Milyen kihívásokkal néz szembe manapság az IT-szakma?
Szekeres Tamás: Céginformatikusként néhány évente jön el az ember életében az a pillanat, amikor az elavult rendszert korszerűbbre, hatékonyabbra cserélheti. Nagy felelősség van a vállán, mert ideje nagy része évekig a jól megismert rendszer életben tartásával és felhasználói igények kielégítésével telik. Ez idő alatt sokat változik a piac. Természetesen nyomon követhetők a trendek oktatásokon, gyártói workshopokon, de kipróbálni azokat legföljebb épített "homokozóban" lehet. Nagyvállalatoknál jobb a helyzet, mert a mérnökök specializálódhatnak egyes területekre, de náluk is előfordul, hogy erőforráshiányba futnak egy-egy munka alkalmával, vagy szükség van olyan új területet érintő kompetenciára, ami addig nem volt meg náluk. Ekkor jöhet szóba olyan rendszerintegrátor cég, mint a Duna Elektronika Kft.
Szekeres Tamás, Duna Elektronika
CW: Mi a Duna Elektronika erőssége?
SZT: Közel három évtizedes fennállása alatt sokat változott az informatika, de folyamatosan meg tudott újulni. Ügyfeleinket évek vagy évtizedek óta elégedettséggel támogatjuk. Az informatikai piacot folyamatosan vizsgáljuk, igyekszünk az irányoknak megfelelő vezető gyártókat és azok termékeit kiválasztani, azokból szakértői tudást szerezni. Mérnökeinket folyamatosan képezzük, a gyártóktól kapott megoldásokból szakmai kompetenciát építünk.
CW: Mit javasol azoknak a cégeknek, amelyek rendszerbővítés vagy frissítés előtt állnak?
SZT: Nagyon fontos az igények minél pontosabb meghatározása. A tervezéshez, méretezéshez tisztában kell lenni a jelenlegi rendszererőforrás-, és kapacitásigénnyel, valamint a cég tervezett növekedésével. Vannak nagyon jó gyártói megoldások, amelyekkel mérni lehet a rendszer teljesítmény-felhasználását. Javasoljuk továbbá, hogy a cég vezetőségével karöltve határozzák meg a rendelkezésreállási igényeket. Érdemes szembeállítani a beruházásra szánt tőkét az esetleges leállás miatt bekövetkező árbevétel-kieséssel. Tapasztalatunk alapján itthon hatványozottan nehezebb a tervezés, mert az eszközök átlagos élettartama a nyugati példákhoz képest 20-30 százalékkal hosszabb. Amikor a pénzügyi tervezés folyik, érdemes a TCO-ba a hardver- és szoftverköltségek mellett az üzemeltetéshez szükséges költségeket is beleszámolni. Idetartozik a szerverszoba rezsiköltsége és a szakértelem díjazása is. Minél komplexebb a rendszer, annál szerteágazóbb tudású (storage, hálózati, IT-biztonsági, Microsoft, Linux, alkalmazástámogató stb.) szakemberre vagy szakemberekre van szükség. Ebben a kontextusban versenyképes lehet egy hiperkonvergens, hibrid- vagy publikus felhős megoldás is. Ezen információk birtokában már könnyebben lehet megkeresni a megfelelő megoldást.
CW: Milyen kihívások elé állítja az érkező GDPR-szabályozás az informatikát?
SZT: Úgy tapasztalom, hogy a nagy vagy multinacionális cégek már korábban nekiláttak a felkészülésnek, viszont a magyarországi cégek vezetői csak pár hónapja kezdtek érdeklődni rendszerük, szabályzataik felülvizsgálata iránt. A felkészülés még mély szakértői tudás mellett is több hónapot vehet igénybe. Javasoljuk, hogy tegyék meg az első gyakorlati lépést a megfelelőség elérése érdekében. Az informatikában az adatok tárolására, felhasználására, mentésére, ezeknek a szabályozására kell helyezni a hangsúlyt. Ezen az új területen is otthonosan mozgunk évek óta. Legyen szó penetrációs tesztről, DRP-, BCP-szabályozásról vagy akár egy GDPR-ready felhőmegoldás implementálásáról.
CW: Mikor érdemes külső szolgáltatót bevonnia az ügyfélnek?
SZT: Az új rendszer bevezetése előtt már a tervezési fázisban javasoljuk az informatikai partner bevonását, de lehet olyan helyzet, amikor átmenetileg vagy folyamatosan szükség lehet plusz erőforrásra, speciális szaktudásra, esetleg tartalék munkaerőre. Tisztában vagyunk azzal, hogy Magyarországon ma nehéz megtalálni a megfizethető, jó szakértői munkaerőt.
Az informatika olyan mértékben szőtte át az életünket, hogy azok a cégek maradnak életben, amelyek hatékonyabban és gyorsabban tudnak reagálni az üzleti igényekre. Ezekhez elengedhetetlen olyan rugalmas informatikai rendszert építeni, ahol az IT nem támaszt korlátokat, nem gördít akadályokat az üzleti igények kiszolgálása elé.
Ügyfeleink növekvő száma és árbevételünk folyamatos növekedése a bizonyíték arra, hogy azok a cégek, amelyek bizalmukat belénk fektetik, elégedettek, mert hosszútávon tudunk értéknövelt megoldást és szolgáltatást adni számukra.