Komoly problémákat okozott idehaza is a globális chiphiány, a magyarországi autógyártók üzemei is megszenvedik a kiszámíthatatlan beszállításokat, a termelésingadozás miatt a megrendelések teljesítése is teljesen felborult. Az MTI által készített körkép szerint az érintett vállalatok folyamatosan elemeznek és a termelés-szervezés átalakításával igyekeznek uralni a helyzetet, próbálják megtartani a dolgozói állományt is, ami nem feltétlen reagál jól a rugalmasságra, mindezt úgy, hogy tudják: a félvezető-ellátás problémája még hónapokig sújtani fogja az autóipart.
Megtartotta dolgozóit, részben árat emel a Suzuki
Csak idén a globális félvezető hiány miatt a Magyar Suzukinál nagyjából egy havi termelési darabszám esett ki, jelenleg egy műszakban folyik a termelés. Bonnár-Csonka Zsuzsanna kommunikációs vezető az MTI-nek elmondta: "Habár a vevői igények továbbra is magasak a modelljeink iránt, értékesítési terveinket kénytelenek vagyunk folyamatosan felülvizsgálni, és a legyártható darabszámokhoz igazítani. A hazai piacon még nem növekedett számottevően a várakozási idő, köszönhetően annak, hogy észlelve a várható nehézségeket az év első felében nagyobb készletekkel dolgoztunkk. Egyes ritkább felszereltségek esetében fordulhat elő kisebb csúszás, ugyanakkor az elkövetkező hónapokban - a magas vevői igények és az alacsony készletszintek miatt - a várakozási idő növekedésére kell számítani".
Összességében, a nemzetközi chiphiány okozta kiesés miatt 2021-ben az eredetileg tervezett 143 000 járműnél kevesebbet fognak gyártani Esztergomban, de a teljes csökkenés mértéke az alkatrészhiány utolsó negyedéves alakulásától függ. Mint ismeretes, a Magyar Suzuki 2020-ban 112 475 gépkocsit gyártott. A tavaly eladott 111 044 esztergomi gyártású Suzuki 87 százalékát exportpiacokon értékesítették. 2019-ben még 185 ezer itt készült autót adtak el.
Ahogyan más piaci szereplők, úgy a Magyar Suzuki sem látja pontosan, hogy meddig tarthat még az autóipar működése szempontjából meghatározó chiphiány. Folyamatosan figyelik és elemzik a piaci helyzetet a vállalat elektronikai alkatrész beszállítóival közösen, azon dolgozva, hogy a gyártás ellátása folyamatos legyen. Mindazonáltal, a nemzetközi helyzet következtében a gyártási költségek megemelkedtek, amelyek hatásait kénytelenek részben beépíteni az áraikba. Pláne úgy, hogy a munkabérek kifizetése folyamatos, a dolgozók havi béres elszámolásban vannak.
Extrém eset csak a Porsche-nál van
Az Audi Hungaria sincs másként: a félvezetők iránti megnövekedett igények az alkatrészszállítások kiesését vagy jelentős késését okozták, amik szintén jelentős hatást gyakoroltak a gyártó működésére. Emiatt az elmúlt időszakban több műszakot le kellett állítaniuk, jelenleg az Audi Hungaria motor- és járműgyártásában a gyártási program szerint zajlik a termelés - közölték. Ez természetesen tovább változhat, ugyanis az alkatrészellátási fennakadások következtében átmenetileg az alkatrészellátáshoz igazítják a termelést.
A konszern hangsúlyozta: Mindent megtesznek annak érdekében, hogy az alkatrészellátási hiányt a lehető leggyorsabban megoldják, és hatását a lehető legminimálisabbra mérsékeljék.
A munkaerővel kapcsolatban hangsúlyozták, hogy a félvezetőhiány miatti termelésingadozást rugalmas termelésszervezéssel orvosolják, ami miatt a határozatlan munkaszerződéssel rendelkező törzsállományának foglalkoztatása nincs veszélyben.
Az idei év gyártási volumenére szintén rányomja a bélyegét a félvezető-ellátás bizonytalansága, emiatt a pontos prognózisra azonban az állandóan változó körülmények miatt nem vállalkoztak. A vállalat korábbi tájékoztatása szerint tavaly 155 ezer 157 járművet készítettek Győrben, ez 9660 darabbal volt kevesebb, mint az előző évben. A chiphiány okán az autók megrendelésétől számított átfutási idő bizonyos modelleknél valóban megnövekedhet.
Az Audi Hungaria tájékoztatása szerint folyamatosan elemzik a történéseket, és szoros egyeztetésben állnak beszállítóikkal, a logisztikai partnerekkel és a konszern további gyártótelephelyeivel. A cég azzal számol, hogy a félvezető-ellátás helyzete a következő hónapokban is turbulens marad.
A márka magyarországi importőre, a Porsche Hungaria kommunikációs vezetője, Bujáki Zsolt az MTI-nek elmondta: "A chiphiány szétzilálta az értékesítésnél korábban vállalt precíz határidőket, a megrendeléstől az autók átvételéig korábban jellemző 8-12 hét akár négy héttel is növekedhet felszereltségtől függően, de extrém esetben ennél nagyobb csúszás is előfordulhat."
Szűkszavú a kecskeméti Mercedes-gyár
A beszállítói nehézségek okozta alkatrészhiány miatt hazánk harmadik autógyártója, a kecskeméti Mercedes-gyár 2021-ben már háromszor is kénytelen volt leállítani a termelését. A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. januárban, áprilisban és augusztusban is termelési szünetre kényszerült. Természetesen, a gyár rugalmasan alakította át a termelését, így szünet idejét karbantartási tevékenységekre és az új modell sorozatgyártásának előkészületeire használták fel.
A Daimler német autógyártó autói iránti kereslet ebben az évben is erős volt, olyannyira, hogy a cég második negyedéves gyorsjelentésében jelentős nyereségről számolt be, de - tekintve a félvezetők hiányát - a második félévben visszaeshet az értékesítés, a globális probléma pedig jövőre is éreztetni fogja hatását. A kecskeméti gyárban 2020-ban több mint 160 ezer autót gyártottak, 2019-ben még 190 ezret.