Névadója az IBM első elnök-vezérigazgatója, már négyéves korában tévés vetélkedőben lépett fel, világbajnok lett logikai játékokban, mára pedig autót vezet, orvosoknak segít, nyolc nyelven beszél. Tudománya része a gépi tanulás, a neuronhálózatok használata, a beszédfelismerés, az érzelemnyilvánítások értelmezése - hogy csak néhányat emeljünk ki a kognitív számítógép képességei közül. Az IBM szerint ugyanis Watson az emberekhez hasonlóan értelmezi a világot: érzékelés, tanulás és tapasztalat útján. Képes másodpercenként 800 millió oldalt elolvasni, tengernyi adatot elemezni, értelmezni, azok alapján elméletet felállítani, és mindezekből tanulni - foglalja össze a fejlesztés vezetője, Steve Abrams.
Roger Kay, az Endpoint Technologies vezető elemzője szerint azonban Watsont kognitív számítógépnek nevezni túlzás: valójában a gép csupán rendezi az információkat, majd természetes nyelven interpretálja az eredményt. Kognitívnak szerinte Watson annyiban nevezhető, hogy a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás segítségével képes pillanatok alatt átfésülni adatbázisát a megfelelő választ megkeresve.
Időjós és úrvezető
2014-ben hozta létre az IBM a Watson Csoportot New Yorkban, a következő évben Bostonban nyílt meg az egészségügyi, Németországban a dolgok internetével foglalkozó részleg. Ma már számos fejlesztőpartner fér hozzá a felhőn keresztül, és legalább harminc alkalmazásprogramozási interfész (API) érhető el hozzá. Tizenhét iparág 550 fejlesztője dolgozik azon, hogy a kognitív alkalmazások számát gyarapítsa, a Watson fejlesztői felhőben pedig egymilliónál több fejlesztő van jelen, akik számára az IBM 100 millió dolláros alapot rakott össze.
Egyikük, az OmniEarth terve, hogy Watson képfeldolgozási kapacitásaira építve műholdas és légi felvételekből állítson fel vízellátási szükségletekkel kapcsolatos prognózisokat. A gépi tanulás órákról percekre csökkenti a képfeldolgozás idejét olyan körzetekben is, amelyekben természetes tavak, belvizek és luxusvillákhoz tartozó úszómedencék egyaránt találhatók. Ezen a nyáron lépett be a felhasználók táborába a Macy's - számolt be róla amerikai testvérlapunk. Az áruházlánc Watson-alapú webes szolgáltatással segít eligazodni vevőinek az üzletekben. Helymeghatározás és beszédértés áll a háttérben, a vevő pedig személyre szabott kiszolgálást kap - egyelőre tíz, a tesztben résztvevő áruházban. A Watson-felhasználók közé sorolható az önvezető járműveket gyártó Olli, az IBM által nemrég felvásárolt The Weather Company és például számos egészségügyi szolgáltató.
A napokban jelentette be az IBM, hogy 200 millió dollárt fektet müncheni Watson Internet of Things központjának fejlesztésébe, ugyanennyit a blokklánc- és egyéb adatvédelmi megoldásaihoz kapcsolódó IoT-szolgáltatásokba. A müncheni Watson IoT Collaboratories olyan technológiákat kínál, amelyekkel többek között IoT-megoldásokat fejleszthetnek, üzleti modelleket és szolgáltatásokat tesztelhetnek a vállalatok. Új Watson-ügyfélként mutatkozott be a Schaeffler autóipari beszállító, amely adatok millióit elemzi majd a gyártás és a döntéshozatal gyorsítása érdekében; a holland székhelyű Aerialtronics, amelynek drónja az IBM Watson IoT cloudból nyert kognitív képességekkel rendelkezik és a philadelphiai Thomas Jefferson Egyetemi Kórház, amely az IBM Watson IoT-platformhoz kapcsolódó, kognitív képességekkel rendelkező kórházi szobák kialakításán dolgozik, hogy a betegek a jövőben egyszerű szóbeli utasításokkal irányíthassák a világítást, az ablakredőnyöket, kérdéseket tehessenek fel a kórházi berendezésekkel és kezelőorvosukkal kapcsolatban.
Érti a szándékot
Abrams szerint fő törekvésük, hogy olyan fejlesztők számára is "fogyaszthatóvá" tegyék Watson képességeit, akik nem mélyültek el a gépi tanulás és a mesterséges intelligencia rejtelmeiben. Watsont ugyanis úgy tervezték, hogy megértse a kijelentés mögötti szándékot. Például, ha a Hilton szállodákban alkalmazott Connie robottól azt kérdezi a vendég, hogy "mikor kéne elhúznom innen a csíkot", azt Watson úgy értelmezze: "mikor kell kijelentkeznem".
Az IBM-nél sokat várnak a kognitív számítógép fejlesztésétől, olyannyira, hogy azt nem pusztán számítástechnikai, de üzleti értelemben is kulcskérdésként kezelik - foglalja össze a Computerworld. - A digitalizáció korában minden iparágnak megvan a maga Ubere, Teslája, úgyhogy a kérdés az, mivel tűnünk ki mi - fogalmazott Ginni Rometty, az IBM vezére. A várakozása érthető, hiszen a kognitív számítástechnika piaca 2020-ra - legalábbis az Allied Market Research szerint - eléri a 13,7 milliárd dollár forgalmat. Persze a tortából mások is kérnek. Roger Kay, az Endpoint elemzője állítja, hogy Watson mását még sokan elkészítik, de - ismeri el - az elsősége és fejlettsége vitathatatlan.