A hagyományos pénzügyi szektor jellemzően lakossági és nagyvállalati ügyfelei kiszolgálását helyezi előtérbe, ezáltal rendre elhanyagolja a kis- és középvállalkozásokat (KKV) cégméretre és tevékenységre optimalizált megoldások tekintetében. Ez a globális és hazai szektorra éppúgy igaz, pedig a KKV-k szerves részét képzik minden gazdaságnak.
Az Európai Unióban a vállalkozások 99 százalékát teszik ki a KKV-k, számos szektorban megtalálhatók, körülbelül 100 millió embert alkalmaznak, valamint az EU GDP-jének több, mint felét nekik köszönhetjük.
Magyarországon is hatalmas a jelentőségük, a Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján a magyar vállalkozások több, mint 90 százaléka mikro-, kis- vagy középvállalkozás. Gazdasági hozzájárulásuk a működő vállalkozások teljes hozzáadott értékének 46,7 százalékában, nettó árbevételének 41,2 százalékában és a nemzetgazdasági beruházások 32,1 százalékában nyilvánult meg.
A fintech szektor jelentős része teljes tevékenységét a KKV-k kiszolgálásának szenteli, hogy betöltse a hagyományos pénzintézetek és szolgáltatók által hagyott űrt. Úgy tűnik ezen cél elérésben több vállalat is jó úton halad, ezt az idei év több száz millió dolláros tőkebevonási fordulói, valamint több milliárd dolláros értékeltségei is alátámasztják.
A legnagyobb és legsikeresebb KKV megoldásokat kínáló fintech cégek egyértelműen a költségkezeléssel foglalkozó vállalkozások. A versenytársak tevékenysége nagyban hasonlít, jellemzően vállalati költségkártyákat bocsátanak ügyfeleik alkalmazottainak rendelkezésére, majd a kártyákon véghez vitt tranzakciókat összesítik egy központi elemző felületen. Ezt az alap szolgáltatást persze különböző hozzáadott funkciókkal is ellátják, hogy differenciálják magukat a többi szereplőtől. Ilyen funkciók például az automatikus ÁFA visszaigénylés, a kártyákra épített cashback és az automatikus számlázás is.
Idén óriási összegeket vontak be a költségkezelési megoldásokat nyújtó fintechek. Az amerikai Brex áprilisban egy 425 milliós, majd októberben egy 300 millió dolláros tőkeinjekciót kapott, utóbbival a vállalat értéke 12,3 milliárd dollárra ugrott. Európa sem maradt ki a finanszírozási lázból. Például mind a Pleo és a Payhawk is több, mint 100 millió dollárt vont be idén, ami által értékeltségük megugrotta az egymilliárd dolláros küszöböt.
Nem véletlenül ilyen sikeres a költségkezelés területe. A KKV-k nagy része az adminisztrációs és dokumentációs teendőket jelöli meg, mint az egyik legnagyobb működési kihívásukat. Ugyanerre a problémára nyújtanak megoldást a bérszámfejtő fintechek, melyek nem a vállalati kiadásokra, hanem az alkalmazottakra helyezik a hangsúlyt. A Rippling és a Remote is így jutott több száz millió dollár külső forráshoz és egymilliárd dollárt meghaladó értékeltséghez. Természetesen tevékenységük nem merül ki a bérszámfejtésben, az általuk kínált szolgáltatások között további alkalmazott onboarding, jutalmazási és további HR folyamatok is megtalálhatók.
Végül a fintech szektor a KKV-k legnagyobb növekedési akadályára, a külső finanszírozás hiányára is nyújt megoldást. Rengeteg empirikus tanulmány állapította már meg, hogy a hagyományos pénzügyi szektor nem nyújt megfelelő mennyiségű hitelt a KKV-k számára, melynek következtében erősen limitált ezen vállalkozások növekedése. A KKV fókuszú neobankok és a szakosodott hitelező fintechek egyre több hitelt nyújtanak, aminek köszönhetően ügyfeleik mellett ők is egyre csak nőnek. Részben így lett ismert név az Aspire Ázsiában, így tudott több milliárd fontos hitelállományt felépíteni a Funding Circle, valamint éppen ezért vásárolta fel az American Express a Kabbage-et 850 millió dollárért.
A Peak kutató és tanácsadó csapata minden hónapban átfogó körképet készít a fintech világ mozzanatairól, azok bankszektorra, biztosítókra, IT szektorra és kormányzati szervekre gyakorolt hatásairól. A tanulmányokban részletesen foglalkozunk a fintechek által bevezetett leginnovatívabb KKV megoldásokkal, melyeket termékfejlesztési meglátásokkal is kiegészítünk. A teljes körképpel, vagy annak egyes elemeivel kapcsolatban a science@peakfs.io email címre várjuk a felmerülő kérdéseket.