Erre a tanulmányra hivatkozott októberi blogbejegyezésében (Bringing the World in for Repairs - A Beginner's Guide!) Eric Duffaut, a Software AG ügyfélkapcsolati igazgatója (CCO-ja), arra sürgetve a felsővezetőket, hogy ébredjenek már fel, és nézzenek szembe a világot átformáló digitális átalakulás valóságával.
A digitalizáció - a dolgok internetén, vagy ha úgy tetszik, az ipari interneten keresztül - ugyanis lehetővé teszi a kormányzatoknak, a kutatóintézeteknek és a vállalatoknak, hogy szinte mindent folyamatosan monitorozzanak, és a mért adatok elemzésével nyert információk alapján optimalizáljanak, úgy válaszoljanak a polgárok és az ügyfelek igényeire, tegyenek eleget a környezetvédelem, a fenntarthatóság követelményeinek, hogy közben nyereségességüket se kelljen beáldozniuk. Más szóval úgy javíthatnak a világon, hogy azért nem kell nagy árat fizetniük. A legtöbb szervezet számára nyilván imponáló lehet ez a képesség, fogalmazott Duffaut, de az már kevéssé világos, hogyan tehetne rá szert.
Halogatás számokban
Októberben a Software AG megbízásából a Forrester Consulting is felmérést készített (Energize Your Digital Transformation: Seven Disciplines To Support Successful Digital Strategy), amely kimondottan arra kereste a választ hét szakterület mentén, hogy a vállalati IT-csapatok milyen prioritásokat állítanak fel, és hogyan optimalizálnak stratégiájuk kidolgozásában és megvalósításában. A Forrester 223 IT-szakemberrel készített mélyreható interjút a tanulmányhoz, melyben megállapította, hogy a hét diszciplína pozitív összefüggésben áll az üzleti siker számos tényezőjével - a digitális képességektől és jövőképtől kezdve a bevételek jelentős mértékű növeléséig.
A felmérés számos további figyelemreméltó eredménnyel szolgált. Az interjúk során a gyártó vállalatoknál dolgozó IT-szakemberek 75 százaléka mondta például, hogy a digitális ügyfélélmény kialakítását kiemelt vagy egyenesen kritikus prioritásként kezeli, de csupán 25 százalékuk optimalizálta technológiai környezetét, hogy valós időben válaszolhasson a digitális ügyfélélményből fakadó kockázatokra és üzleti lehetőségekre. A kereskedőcégek 67 százaléka az üzlet működési hatékonyságát tekinti kiemelt, illetve kritikus prioritásnak, de az ehhez szükséges optimalizálást egyelőre csupán 27 százalékuk végezte el. A pénzügyi szektor részéről pedig a bankok 64 százaléka mondta, hogy fiókhálózatán belül a hálózati adatkommunikáció optimalizálásának tulajdonít hasonlóan nagy prioritást, azonban mostanáig mindössze 19 százalékuk optimalizálta a fiókok működését támogató folyamatok összehangolását, automatizálását, felügyeletét és ellenőrzését.
Más szóval ez a néhány kiragadott példa is egyértelműen alátámasztja, hogy a vállalatok többsége tisztában van az üzlet digitális átalakításának fontosságával, és tesz lépéseket ennek érdekében, azonban a megvalósítás messze elmarad a megfogalmazott céloktól. Mindennek hátterében az áll, hogy a technológia, az emberek és a folyamatok kellően magas fokú integrálására mindeddig nem került sor a szervezetek többségénél, és ez óhatatlanul aláássa a digitális transzformációra tett erőfeszítéseket. A Forrester Consulting tanulmánya rávilágított, hogy az IT-osztályok nehezen birkóznak meg az átalakítással összefüggő teendők fontosság szerinti besorolásával. A válaszadók közel egyharmada mondta, hogy a digitális stratégia kialakításában a - rendelkezésre álló erőforrásokért - egymással versengő prioritások közötti egyensúly megtalálása jelenti számukra az egyik legnagyobb kihívást. Kiderült továbbá, hogy az üzleti és az informatikai oldal gyakran eltérően vélekedik a sikeres transzformáció előfeltételeiről, és egészen másképp ítéli meg a szervezet tényleges felkészültségét a digitális átalakulásra. Ösztönző hatása lehet ugyanakkor, hogy a Forrester Consulting a felmérés alapján azt is megállapította: a digitális stratégiával már rendelkező vállalatok 52 százaléka éves szinten 5 százalékot meghaladó bevételnövekedést ért el.
Szintfelmérő önkiszolgáló alapon
A Forrester Consulting tanulmánya rávilágított, hogy az egyes iparágak szereplői a digitális átalakulás folyamatának mely szakaszában járnak, valamint fényt derített arra, hogy előrehaladásuk vagy lemaradásuk milyen körülmények hatásával magyarázható. A felmérés ezért értékes betekintést enged a különböző vertikumokban alkalmazott bevált gyakorlatra - és alapul szolgált az online elérhető Digital Assessment eszközhöz is, amelyet a Software AG ugyancsak októberben, Innovation World Tour: Digital Business Days konferencia-körútjának New York-i állomásán jelentett be.
Az ingyenesen használható eszközzel, amely a http://digital.softwareag.com/ címen érhető el, a szervezetek önkiszolgáló módon, könnyen és gyorsan felmérhetik, milyen mértékben készültek fel a digitális átalakulásra. Az eredményt az eszköz összeveti az adott iparág más szereplőinek előmenetelével, valamint a legjobb gyakorlattal, majd hozzáférést ad a Forrester Consulting itt idézett teljes tanulmányához is.
A Digital Assessment Tool minden vállalatnak értéket ad, amely felméri digitális felkészültségét, még akkor is, ha nem indul el azonnal az átalakulás útján, írta Duffaut blogbejegyzésében. Megmutatja ugyanis, hogy az adott iparágban hol tartanak a transzformációban legjobban teljesítők, és az eredmények összevetésével segít jobban megérteni az üzleti értéket, amelyet a vállalatok a digitalizáción, a szállítókkal közös innováción keresztül érhetnek el.
Jelentős erőforrásokat fordított a Software AG arra, hogy az ügyfelekkel közösen megvalósított digitalizációs projektek tapasztalatait összegezve összeállítsa a felmérés kérdéseit, illetve megossza annak eredményeit a Digital Assessment eszközön keresztül, tette hozzá az ügyfélkapcsolati igazgató. Olyan átfogó kalauzt hozott létre, amellyel a vállalatok kezdőként is bátran a digitális átalakulás útjára léphetnek.
Kiterjedt kutatómunkája és ügyfelekkel szerzett tapasztalatai alapján a Software AG úgy véli, hogy a digitális transzformáció sikeres úttörői az alábbi hét kritikus területre fókuszálnak a működés átalakítása során:
Transzformáció - a több rendszeren átívelő folyamatok áramvonalasítása és összehangolása;
Integráció - a csatlakozások következetes kialakítása az IT-környezet egészében;
Adat - az eszközök milliárdjaira kiterjedő adatmodellek megértése;
Rálátás - az egész üzlet működésének valós idejű átlátása, amely lehetővé teszi a felmerülő kockázatok és lehetőségek gyors megválaszolását;
Alkalmazások - a több alkalmazáson és rendszeren átívelő folyamatok felügyelete és automatizálása;
Méretezhetőség - nagy adattömegek hasznosítása az üzlet javára, szofisztikált analitikai képességekre épülő folyamatok által;
Összekapcsolhatóság - az adatmegosztás megkönnyítése házon belül és azon kívül a nagyobb hatékonyság érdekében.
A Software AG által készített Digital Assessment Tool segítségével a szervezetek beazonosíthatják azokat a kritikus területeket, amelyeknek a legnagyobb figyelmet kell szentelniük, hogy a digitális átalakulással elérjék kijelölt céljaikat. Az eszköz megkönnyíti az egymással versengő prioritások rangsorolását, világos ütemterv készítését, és megoldásokat is javasol az IT-osztálynak, amelyekkel hathatósabban támogathatja a vállalatot a digitális átalakulás útján.
- Hét kulcsterületre kell összpontosítaniuk a vállalatoknak a sikeres digitális transzformáció érdekében - mondta Wolfram Jost, a Software AG technológiai igazgatója. - Digital Assessment eszközünk menet közben azzal segít, hogy testre szabott ajánlások mellett világos jövőképet vetít a szervezetek elé.