Az Egyesült Államokban november negyedik csütörtökjén ülik meg az eredetileg vallásos jellegű, de azóta szekularizált hálaadás ünnepét, amelynek keretében az emberek kifejezik egymásnak köszönetüket az év során kapott javakért és jótettekért. A híres pulykalakomát követő nap, a fekete péntek (Black Friday) a karácsonyi vásárlási szezon kezdete az USA-ban. Az üzletek ezen a napon hosszabb nyitva tartással, kedvezményekkel és akciókkal próbálják becsábítani a vásárlókat, akik hosszú sorokban állva, akár órákon keresztül is hajlandók várakozni az áruházak előtt. Az elmúlt és a közelgő ünnep szellemiségével némileg ellenkezik ez a szokás, gyakran lehet hallani arról, hogy a tömeg önmagából kikelve küzd egy-egy leértékelt termék utolsó darabjáért. Mindenesetre elmondható, hogy a karácsonyi forgalom jelentős része ezen a napon realizálódik a tengerentúlon.
Sorban állás helyett kedvezmények
A tolakodásnak a webes vásárlás a legjobb alternatívája, a ComScore felmérése szerint a pénteki keresletnövekedés idén is megmutatkozott az internetes áruforgalomban. Az USA online fogyasztói költése november 27-én 11 százalékkal 595 millió dollárra nőtt a tavalyi év azonos napján mért 534 millióhoz képest, és a hálaadás napi számok is 10 százalékos erősödést mutatnak. Az adatok vizsgálatakor figyelembe kell vennünk, hogy 2008-ban meglehetősen visszafogottak voltak az online fogyasztók, de a tendencia ettől függetlenül előremutató. A fekete pénteken az Amazon, a Wal-Mart, az Apple, a Target és a Best Buy weboldalai voltak a legnépszerűbb internetes piacterek.
Követőket toboroznak
A kereskedők idén a közösségi hálózatokat, például a rövid szöveges üzenetek küldésére alkalmas Twittert is igénybe vették a fogyasztói érdeklődés növelésére. Az ingyenes mikroblog szolgáltatás segítségével pénteken több százezer vevő és eladó tartott eszmecserét a termékek vásárlásával kapcsolatban, a Best Buy például technikai támogatást nyújtott egy ügyfelének, míg a Mall of America tudatta az interneten kutató felhasználókkal, az áruház előtti parkolók beteltek, ezért máshol érdemes megállni a kocsival. A kommunikáció a legtöbb esetben kétoldalú volt, a kereskedők tudatosan használták a Twittert az ügyfelekkel való információcserére. Néhányan kedvezményeket ajánlottak azoknak, akik felvették az áruház üzenetláncát (tweet) sajátjaik közé. A Best Buy még tovább ment, a Twelpforce kísérleti program keretében a mai napig 2500 alkalmazottja válaszolt szinte azonnal körülbelül 25 ezer fogyasztói kérdésre.
Más kereskedők a Facebookon keresztül ajánlottak kedvezményeket a vásárlóknak. A Twitter előnye az információ gyors áramlásában realizálódik, ilyen szempontból verhetetlen a többi szolgáltatáshoz képest, egy komplexebb játék vagy kampány lebonyolításához azonban a beágyazható alkalmazásoknak, multimédiás tartalmaknak köszönhetően a Facebook alkalmasabb. A Best Buy például a Secret Santa programot használja erre a célra a világ legnépszerűbb közösségi oldalán.
Ingyenes és hatékony felület
A Twitter rendkívül népszerű a végfelhasználók körében, és úgy tűnik, az üzleti szféra is egyre nagyobb figyelmet szentel ennek az egyedi közösségi szolgáltatásnak. Az egyesült államokbeli shop.org, a Nemzeti Kereskedelmi Szövetség (National Retail Federation) tagja egy felmérést végzett, amelyben a vállalatok közösségi aktivitását vizsgálta. A válaszadók 47 százaléka mondta, hogy az ünnepek alatt többet fogja használni a szociális hálókat, több mint felük pedig újonnan létrehozott ilyen profilt vagy frissítette régi oldalát. A cégek akkor használhatják hatékonyan a közösségi szolgáltatásokat, ha egy minimális szintig befolyásolni, ellenőrizni és mérni tudják a csatornán keresztül folytatott ügyfélkommunikációt.