A Közeleg a felhőalapú kiberbűnözés kora című cikket Juhász Lajos a NAVIGATOR Informatika Zrt. vezérigazgatója kommentálja.
"A felhőalapú informatikai megoldásokat már a kezdetektől egyfajta bizalmatlanság övezi a vállalatvezetők körében, a kiberbűnözés és hasonló problémák megjelenése pedig erősíti a tévhiteket és bizalmatlanságot, valamint jó néhány informatikabiztonsági kérdést vet fel szolgáltatói és vállalati oldalon egyaránt. Tapasztalataink szerint a problémamegoldás kulcsa a megfelelően kiválasztott, vállalathoz illő felhőalapú rendszerben, valamint az informatikai szolgáltató felkészültségében rejlik.
A vállalatok részéről leggyakrabban elhangzó aggodalmak – az adat- és információvédelem, az üzembiztonságos adatforgalom és a megfelelőségi követelmények betarthatósága – a publikus felhővel kapcsolatban merülnek fel. A közép- és nagyvállalati szektor számára így az optimális megoldást a privát felhő bevezetése jelentheti, amelynek köszönhetően kezelhető szintre csökkennek a publikus szolgáltatásokkal kapcsolatos aggályok. A vállalatra szabott rendszer számos előnyt kínál a felhasználók számára, ám mind közül kiemelkedik, hogy a nyilvános felhő (private cloud) információbiztonsági szintje és rugalmassága jóval magasabb lesz az elérhető nyilvános felhőnél (public cloud), valamint a hagyományos, vastagkliens-megoldásokénál.
A privátfelhő-kiépítés szolgáltatói oldalon a vastagkliens-technológiához képest számos dologban más és más szemléletet követel a rendszer kiépítését végző szolgáltatótól, melynek során egyedüli garanciát jelenthet a többéves szakmai tapasztalat és a már sikeresen lezárt privátfelhő-bevezetések. A nagyvállalati informatikai rendszereket alapvetően vastagkliensre tervezték, és mivel a legtöbb vállalat különböző platformokat, alkalmazásokat és hardvereszközöket használ, a közös platformot biztosító virtualizáció után mindent újra kell értelmezni.
Egy felhőalapú rendszerinfrastruktúra üzemeltetése magas szintű üzemeltetési rendelkezésre állást és átfogó biztonsági intézkedéseket kíván meg a kiszolgáló oldaláról, hiszen a felhasználó (azaz: a kliens ) oldalán már megszokott üzemeltetési feladatok (például vírusvédelem, firewall, patch management, szoftverdisztribúciók, windows policy-k stb.) ezentúl teljes egészében a központi kiszolgálók térfelére tolódnak át.
A vállalatoknál működő szigetszerű, széttagolt és sérülékeny, hagyományos vastagkliens informatikai rendszerekkel szemben a privátfelhő-alapú architektúrák informatikai üzemeltetése központosított, és a karbantartási folyamatok túlnyomó többsége automatizált, ami rendkívül gyors reakcióidőt biztosít a detektált hibák feloldására. A virtualizált központi rendszerek sajátossága, hogy a közös fizikai környezetben megvalósított virtuális szerverek ugyanúgy működnek, mintha egymástól fizikailag is elkülönülő kiszolgáló eszközökként végeznék el feladataikat. A szigorú titkosítási módszerek alkalmazásának köszönhetően pedig a felhőben esetleg egymás mellé kerülő versenytársak adatai is maximális biztonságban vannak.
A szolgáltató pedig garantálja a lehető legmagasabb szintű szaktudást és támogatást, valamint a 99,99 százalékos rendelkezésre állást.Ha egy vállalat tapasztalt, jó referenciákkal rendelkező szolgáltatót választ, és igényeit pontosan rögzíti a szolgáltatói szerződésben, a vállalati adatok maximális biztonságban lesznek. A felhőalapú informatikai rendszer így a szigorú jogi és adatvédelmi szabályoknak megfelelni kényszerülő, főként pénzügyi, illetve jogi profilú vállalatok számára is kiváló megoldást jelent."