A legalább havi rendszerességgel internetezők 14 százaléka használja az világhálót vásárlásra, viszont ennél lényegesen többen, a válaszadók 53 százaléka keres információt az interneten a vásárlásokat megelőzően.
A termékek után kutatók 79 százaléka a kulcsszavas keresőoldalakon keresztül próbál információt szerezni. Nagyon jellemző még, hogy a felhasználó közvetlenül ellátogat a termék vagy a gyártó honlapjára, illetve szakoldalakat és teszteket hív segítségül a vásárlás hatékonyabbá tételéhez.
A válaszadók 19 százaléka úgy gondolja, hogy a különböző fórumok is hasznos forrást jelenthetnek, ha valaki jobban meg szeretné tudni, mit érdemes vásárolni, illetve másoknak milyen tapasztalatai vannak az áhított termékről. Ugyanakkor 12 százalékuk e-mailben és üzenőszoftvereken keresztül próbál több információhoz jutni.
A felmérés szerint legtöbben műszaki cikkekről keresnek adatokat az interneten, de sokan kutatnak könyvek, zenei kiadványok, utazási szolgáltatások vagy számítógép-hardvereszközök után is.
Az online vásárlás iránti egyfajta távolságtartást mutatja az is, hogy a vásárlók elsősorban megrendelni szeretik a kívánt terméket vagy szolgáltatást az interneten, viszont fizetni jellemzően nem azon keresztül szoktak, bár az esetek egy részében erre lehetőségük sincs. A megkérdezettek 64 százalékára jellemző, hogy a készpénzes utánvételt részesítik előnyben, 38 százalékuk pedig noha az interneten rendeli meg a terméket vagy szolgáltatást, mégis a boltban fizet. A vásárlóknak csak töredéke, kevesebb mint ötöde használ bankkártyát a fizetéshez, a kuponos, mobiltelefonos vagy "prepaid" kártyás fizetés használatának aránya pedig elenyésző.
Ha már vásárolnak az interneten, elsősorban könyvet vesznek a netezők, de népszerűek még a műszaki cikkek, számítógép-hardvereszközök és a zenei anyagok is. A vásárlóknak megközelítőleg az ötöde vásárol, rendel ételt, de élelmiszer beszerzésére már csak 5 százalék használja az internetet.
Itthon népszerűtlen az online vásárlás
Habár nagyon kevesen használják az internetet vásárlásra, mégis egyre többen keresnek az interneten adatokat a kívánt termékről még a hagyományos vásárlás előtt - derül ki a Szonda Ipsos és a GfK Hungária kutatásának legújabb eredményeiből.
Hirdetés
Hirdetés