Az insurtech kifejezés a biztosítás és a technológia angol megfelelőiből, azaz az insurance és technology szavak összevonásából született meg. Az insurtech megoldások már többféle újítással is próbára teszik a drága és rugalmatlan díjszabású, gyakran túlzottan bürokratikus hagyományos szolgáltatókat. A startupok legfőbb eszközei az kedvezőbb díjak, az egyszerűsített adminisztráció, az automatizált megoldások, valamint a személyre szabott szolgáltatások.
Okos eszközök, okos otthonok
Az insurtech piaci szereplők legmodernebb termékei az óriási adatbázisok kiaknázására épülnek. Az okostelefonok és okosórák például használatuk során egyre pontosabban nyernek ki egészségügyi adatokat. Egyes szolgáltatók képesek ezeket az adatokat is beépíteni árazásukba, személyre szabott biztosítást ajánlva ügyfeleiknek.
Az okos eszközök közül nem csak a hordozható készülékek segítik az insurtech megoldások térnyerését. Az okosotthon-rendszerek beépített szenzorait több szolgáltató is felhasználja már biztosítási események felismerésére. Egy betörés vagy egy árvíz esetén például a szenzorok képesek jelzést küldeni a szolgáltatónak, ezáltal automatikusan elindítva a kárbejelentést.
A parametria és a telematika
Az extrém biztosítási események kapcsán érdemes megemlíteni a parametrikus biztosításokat is. Ezek előre meghatározott feltételek teljesülése esetén automatikusan aktiválódó csomagok. Viharos területeken lehetne például olyan szerződést kötni, amely egy bizonyos szélsebesség átlépésével azonnal kifizeti a kártérítési összeget.
A járműbiztosításoknál a telematikai rendszerek jelentik az egyik legnagyobb újítást. Ezek a rendszerek okostelefonokat vagy speciális eszközöket használnak fel arra, hogy a biztosított vezetési stílusáról és a járműhasználat gyakoriságáról nyerjenek ki adatokat. Ezek birtokában a szolgáltatók képesek kedvezőbb díjakkal ösztönözni a biztonságos vezetést, továbbá használatalapú díjazással megnyerni a ritkábban vezető embereket.
Háttérrendszerek, üzleti modellek
Más vizekre evezve, a blockchain technológia sokaknak a kriptovaluták színes világára korlátozódik - de nem a biztosítási szektorban. A blockchain a biztosítóknál jellemzően a háttérrendszerekben jelenik meg. Leginkább a főkönyvmegoldások átláthatósága és időrendisége, valamint az okosszerződések által vezérelt automatizmusok segítik a folyamatokat.
Az üzleti modellek között észlelhető újítások közül meg kell említenünk a közösségi biztosítást. Ez a forma lehetővé teszi, hogy a biztosítottak különálló csoportot hozzanak létre. A csoport tagjai által befizetett díjak kizárólag a csoport biztosítási eseményeit fedezik. Így a tagok képesek pontosan megválogatni, mely cégek kockázatain kívánnak osztozkodni. Egy ilyen megállapodás akkor kedvez a tagoknak, ha nincs biztosítási esemény. Ilyenkor jellemzően nem kell további díjat befizetni, hiszen a kártérítési alap érintetlen marad.
A rekordok éve
Az említett trendek természetesen csak egy részét képzik a biztosítói szektor innovációinak. Hatásuk azonban megkérdőjelezhetetlen. Az insurtech startupok és vállalatok 2021-ben több, mint 500 tőkebevonást hajtottak végre. Ezek révén 15 milliárd dollárt meghaladó tőkével gazdagodtak. Mindkét érték rekord! Az insurtech lassan az egyik legsikeresebb fintech alszektorrá fejlődik - érdemes szorosan figyelni.
A Peak kutató és tanácsadó csapata minden hónapban átfogó körképet készít a fintech világ mozzanatairól, azok bankszektorra, biztosítókra, IT szektorra és kormányzati szervekre gyakorolt hatásairól. A tanulmányokban részletesen foglalkozunk az aktuális insurtech fejleményekkel is, amelyeket a lehetőségek és a fenyegetések szempontjából is elemzünk. A teljes körképpel, vagy annak egyes elemeivel kapcsolatban a felmerülő kérdéseket a science@peakfs.io email címre várjuk.
A Fintech Világa rádióműsor 'Az insurtech szektor' című adását itt hallgathatod meg >>>