A Magyar Kormány által létrehozott Nemzeti Külgazdasági Hivatal (Hungarian Investment and Trade Agency – HITA) 2011. január 1-jével kezdte meg a működését. A Hivatal feladata egyrészt a külföldi cégek magyarországi befektetéseinek ösztönzése, másrészt a hazai kis- és középvállalkozások külgazdasági tevékenységének támogatása. Céljai közé tartozik a befektetői bizalom erősítése, a beruházások előmozdítása elsősorban a gazdaságilag hátrányosabb helyzetű térségekben. Főbb szolgáltatásai az üzletfejlesztési tanácsadás, tájékoztatás, felmérések készítése, kiállítások és üzletember találkozók szervezése, célzott partnerkeresés és a nemzetközi együttműködések elősegítése. A Hivatal tevékenységének kiemelten fontos eleme a kis- és középvállalkozások megerősítése, ezért támogatja és felügyeli a kkv-k fejlesztésére létrejött Enterprise Europe Network munkáját.
Computerworld: A hazai IT-cégek milyen segítséget kaphatnak a HITA-tól?
Bödőcs Róbert: Szervezetünk, a Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) feladata egyfelől a hazai kis- és középvállalkozások külgazdasági tevékenységének támogatása, másfelől a külföldi cégek magyarországi befektetéseinek ösztönzése. A Hivatal a Miniszterelnökség irányítása alatt álló központi hivatal.
A Nemzeti Külgazdasági Hivatal legfontosabb relációs fókuszai a Széchenyi-tervhez és a külgazdasági stratégiához igazodnak: a régi, tradicionális exportpiacok megtartása (Németország, környező országok) mellett célunk az új, dinamikusan fejlődő piacok meghódítása (Balkán, Kelet-Európa, Távol-Kelet).
A hazai cégeknek – köztük az ICT-cégeknek is – a HITA számos szolgáltatást nyújt. A kormányzati szférában egyedülálló módon, személyes kapcsolattartáson alapuló tanácsadással próbáljuk elősegíteni a magyar vállalatok külpiacra jutását. Ennek érdekében a céglátogatásokkal és cégfelmérésekkel a célunk, hogy minden ágazatban és minden régióban feltérképezzük a versenyképes, innovatív termékeket és szolgáltatásokat, amelyek exportját egyedi tanácsadással kívánjuk segíteni. Szolgáltatásainkból az ágazati tanácsadónk olyan, cégre szabott csomagot állít össze és javasol a vállalkozásnak, amely meglátásunk szerint a leghatékonyabban képes kielégíteni a felmerült üzletfejlesztési igényeket.
Az üzleti partnerkeresést úgy segítjük elő, hogy a cégfelmérések során szerzett információkat üzleti és innovációs partnerkereső adatbázisokba gyűjtjük, és nem csak a külföldi partnereknek ajánljuk ki, hanem egyéni igények szerint a célzott partnerkeresésben is segítünk. Mindemellett a nemzetközi együttműködéseket pályázati konzorciumokba való bekapcsolódás révén (FP7, EUROSTARS, Eco-innovation) segítjük elő.
Az úgynevezett KKV Akadémia a vállalkozások versenyképességének javítását célzó, átfogó, hagyományteremtő, 6 napos menedzsmentképzést nyújt külföldi előadók, elismert trénerek és sikeres magyar exportőrök közreműködésével. A tematika külpiac-orientált, olyan témákkal, mint a változásmenedzsment, piacelemzés, összefogás, innováció, marketing, finanszírozási kérdések és nemzetköziesedés.
Mivel a vállalatok egyedi stratégiai elképzeléseinek megvalósításához elengedhetetlen eszköz az egyedi kereskedelemfejlesztési pályázati támogatás, ezért ezt évről-évre meghirdetjük, továbbá a honlapunkról (hita.hu) elérhető országinformációs rendszer célországok szerint nyújt hasznos tudnivalókat a magyar vállalkozások, köztük az IT-területen tevékenykedő cégek számára. Az egyes országoknál az érdeklődők megtalálhatják a részletes országismertetőt, a Nemzeti Külgazdasági Hivatal által az adott relációban szervezett rendezvényekkel kapcsolatos információkat, hasznos linkeket, illetve aktuális üzleti lehetőségeket.
CW: Van-e kifejezetten hazai IT KKV-knak valamilyen külön program, ami a tevékenységüket segítené?
BR: Várhatóan 2013 őszétől, nemzetközi példákat alapul véve Magyarországon először a HITA fejlesztésében érhető el a magyar ICT cégprofilokat magában foglaló ICT Export Directory. A weblap célja a magyar ICT cégek promotálása a külpiacokon. A honlapon bármely magyar ICT-cég regisztrálhat az adatbázisba, melyen keresztül a későbbiekben külföldi lehetséges partnerek közvetlenül kereshetik meg. Az Export Directory első külföldi bemutatását a 2013. októberi GITEX kiállításon tervezzük.
A Nemzeti Külgazdasági Hivatal szervezésében és támogatásával a hazai ICT-cégek rendszeresen részt vesznek külföldi szakkiállításokon (Ennek részletes leírása a keretes szövegben olvasható: „Ágazati megjelenés”). Tavaly többek között ilyen volt a Közel-Kelet legnagyobb ICT kiállítása, a GITEX az Egyesült Arab Emirátusokban, emellett a CEBIT, Európa egyik legnívósabb, presztízs-értékű informatikai rendezvénye, melyen évek óta részt veszünk, valamint a CommunicAsia Szingapúrban idén júniusban. Minden évben szervezünk megjelenést további, témaspecifikusabb rendezvényekre is, ilyen például a barcelonai Mobile World Congress, vagy az évente más helyszínen megrendezésre kerülő TETRA World Congress.
Mindemellett az EU vállalkozásfejlesztési hálózata, az Enterprise Europe Network a szakkiállítások mellé rendszeresen szervez üzletember-találkozókat. Ilyenre mind a Mobile World Congress-en, mind a CEBIT-en sor került.
CW: Hogyan látják Önök a külgazdasági lehetőségeiket?
BR: Az ICT a magyar gazdaság domináns ágazata - a GDP 10%-át adja, ugyanakkor ennek 90%-át a Magyarországon jelen lévő multinacionális cégek hardverexportja teszi ki. A maradék 10 százalék a nagyobb hozzáadott értékkel bíró, sokkal gyorsabban növekvő szoftver- és szolgáltatásexportból származik, melyben fontos szerep jut a hazai kis- és közepes vállalkozásoknak és a már szép sikereket elért magyar startup cégeknek is. A KSH adatok alátámasztják az iparág dinamikus fejlődését: az ICT az egyetlen iparág, mely a válság éveiben is minden negyedévben növekedni tudott. A nemzetközi elemzések is azt mutatják, hogy az ICT-iparágnak vannak eredményei, a régión belül még mindig az élbolyhoz tartozunk.
Tapasztalataink szerint a magyar kkv-k külgazdasági lehetőségeinek kiaknázásához feltétlenül szükség van exportképes, innovatív termékre, kutatás-fejlesztésre, előrelátó menedzsmentre, hosszú távú tervezésre, átfogó piackutatásra és marketing tervre az adott célpiacra vonatkozóan, kitartó munkára a nemzetközi csatornák kiépítésének fázisában, kifejezetten exportfejlesztéssel foglalkozó munkatársra, tanácsadók bevonására. Mivel bizalmi termékről/szolgáltatásról van szó, fontos az állandó jelenlét a fontosabb célpiacokon, helyi partnerrel való együttműködéssel, disztribútor bevonásával, vagy önálló iroda nyitásával. Célszerű egyszerre 2-3 kiválasztott célpiacra fókuszálni, elsősorban azokra, amelyeken már rendelkezünk meglévő üzleti kapcsolatokkal, illetve a piackutatás szerint jó lehetőségeket rejtenek.
Ha a képzett szakembergárdánk, és a még mindig meglévő árelőnyünk – mely kettő önmagában már kevés lenne - kiegészül a fentiekkel, a magyar kkv-k külpiaci sikerei sem maradnak el.
Bemutatkozási lehetőségek a külföldi eseményeken
A kedvezményes bemutatkozási lehetőségek típusai az exportképes árualappal rendelkező vállalkozások számára a külföldi kiállításokon, szakvásárokon:
- Információs stand
A megjelenés szervezését, a standok tervezését, kivitelezését, üzemeltetését a HITA vállalja. A résztvevő magyar cégek elkülönített cégterülettel nem rendelkeznek. Többnyire 15-20 m2-es információs standon áruminták, prospektusok elhelyezésére van lehetőség. Előzetes egyeztetés alapján tárgyalások is szervezhetők. A kiállítók jelképes részvételi díj ellenében vesznek részt a rendezvényen.
- Ágazati megjelenés
A megjelenés szervezését, a standok tervezését, kivitelezését, üzemeltetését az ICT ágazati tanácsadók szervezésében a HITA vállalja. Önálló cégbemutatkozást, területet biztosító megjelenés a HITA standján. A kiállítók részvételi díj ellenében vesznek részt a rendezvényen.
- Multiszektoriális megjelenés
A megjelenés szervezését, a standok tervezését, kivitelezését, üzemeltetését a HITA vállalja. A résztvevő magyar cégek elkülönített cégterülettel nem rendelkeznek. Többnyire 15-50 m2-es standon áruminták, prospektusok elhelyezésére van lehetőség. A kiállítók jelképes részvételi díj ellenében vesznek részt a rendezvényen.
- Kollektív országmegjelenés
A megjelenés szervezését, a standok tervezését, kivitelezését, üzemeltetését a HITA vállalja. A cégek az igényes, egységes arculati elemekkel bíró magyar megjelenés égisze alatt, igényüknek megfelelő méretű és felszereltségű saját standon vesznek részt. A HITA kísérő rendezvények szervezésével (sajtótájékoztató, üzletember-találkozó, konferencia, cégprezentációk stb.), partnerbeterelő aktivitással is segíti az üzletileg mind hatékonyabb részvételt. A kedvezményes részvételi díjat a résztvevők a kiállítás-szervező részére fizetik.
Keleti nyitás a magyar IT-szektorban is
2013. június 18-21. között rendezték meg a CommunicAsia (http://www.communicasia.com) kiállítást Szingapúrban, amelyen a Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) idén első alkalommal kollektív magyar megjelenést szervezett. A CommunicAsia Ázsia legnagyobb telekommunikációs és informatikai kiállítása, mellyel idén egyszerre és azonos helyszínen rendezték meg az EnterpriseIT-t és BroadcastAsia-t. Az esemény, melyen mintegy 2000 kiállító jelent meg a világ 56 országából, több mint 50.000 látogatót vonzott. A magyar standon rendkívül sok érdeklődő fordult meg, a teljes régióból érkeztek látogatók és folytattak tárgyalást a kiállító vállalatok képviselőivel.