Arra kértük Pap Gyulát, a Magyar Posta IT-fejlesztési és IT-üzemeltetési vezérigazgató-helyettesét, hogy avasson be az általa vezetett informatikai szervezeti egység jelenébe és jövőjébe.
Computerworld: A Magyar Posta kiváló példa arra, hogy a folyamatosan módosuló technológiai, szabályozási, gazdasági környezet miként kényszeríti változásra a cégeket. Az informatikát irányító vezető küldetésének mi a legfontosabb eleme egy ilyen, méretét tekintve hatalmas és változásban lévő vállalatnál?
Pap Gyula: A Magyar Posta annak ellenére, hogy állami nagyvállalat – csakúgy, mint a gazdaság számos más szereplője – változó piaci környezetben működik. Az ehhez való alkalmazkodás érdekében a vállalatnak meg kell újítania az ügyfelek számára rendkívül vonzó klasszikus szolgáltatáspalettáját. A modernizálás során elsősorban az ügyfélbarát, a postai szolgáltatások elérését és a tájékoztatást megkönnyítő módszerek kialakítására törekszünk.
Ebben az informatikai vezető szerepe, hogy a vállalat stratégiáját és üzleti terveit támogató fejlesztéseket vigyen véghez, valamint az, hogy a korszerű és költséghatékony megoldások kialakítása mellett mind termék-, mind fejlesztési szinten felkutassa azokat az új innovatív informatikai megoldásokat és módszereket, amelyek segíthetik az üzleti gondolkodást a vállalat termékstruktúrájának megújításában és új, alternatív konstrukciók kidolgozásában.
CW: Ha változik az üzlet, változnia kell az üzletet szolgáló informatikának is. Milyen stratégiai és architekturális irányokat követ ma a Magyar Posta informatikai szervezete?
PGY: Mint minden más nagyvállalat, a Posta vonatkozásában is kiemelt szerepet tölt be az informatika, erre alapozva tud egy szervezet működni és fejlesztéseket megvalósítani. Kiemelném a robusztus, üzletkritikus alkalmazásainkat, amelyek üzembiztonságának megvalósítása érdekében az elmúlt években komoly infrastrukturális beruházásokat hajtottunk végre. Ilyen kritikus alkalmazásnak tekinthető például az általános postai forgalmat kiszolgáló integrált postahivatali rendszer, amelynek elérhetőségét több mint 2200 postahelyre terjesztettük ki az elmúlt évek során, valamint a csomagokat nyomon követő intelligens küldemény logisztikai és a pénzforgalmi elszámoló rendszerünk.
CW: Miként éreztetik hatásukat a Magyar Postánál mint szolgáltató vállalatnál napjaink sokat emlegetett informatikai trendjei? Elsősorban a postai dolgozók esetleges sajáteszköz-használatára (BYOD), valamint a felhőalapú számítástechnikai megoldásokra gondolok.
PGY: Ami a trendeket illeti, az informatika súlya és szerepe napjainkban meghatározó. Nehéz pontosan nyomon követni a fejlődését, és nagyon bátor dolog bármilyen informatikai stratégiát vagy elképzelést hosszú távra előrevetíteni, mert ez idő alatt az iparágban paradigmaváltásra kerül sor. Éppen ezért inkább a középtávú tervezési ciklusok a jellemzőek ezen a területen. A Posta informatikai stratégiájában – amely levezethető a vállalat stratégiájából – megjelennek az Ön által említett korszerű szolgáltatások: a felhőalapú megoldások és a saját eszközök használata, bár ezekről mi egy kicsit másképpen gondolkodunk. A vállalat a kihelyezett és a privátfelhő közül inkább az utóbbit részesíti előnyben: egyes postai, és az anyavállalat által a cégcsoport számára biztosított szolgáltatásokat privátfelhőből nyújtjuk.
Nekünk elsősorban arra kell összpontosítanunk, hogy biztosítsuk a pontos információk 7x24 órás, helytől független elérését a dolgozóinknak. Nyilvánvaló, hogy ennek érdekében a jövőben elkerülhetetlen lesz a saját eszközök használata: a Posta már tett lépéseket ebbe az irányba, és szűk körben bevezette a saját eszközhasználatot, amit szigorú előírások szabályoznak.
CW: Milyen fejlesztéseket végeznek most, és mik a tervek a következő évekre?
PGY: Az informatikai fejlesztések jelentőségét felismerve a Posta menedzsmentje ebben az évben meghatározta a Posta e-Stratégiáját, amelynek megvalósítása az elkövetkezendő időszak kiemelt feladata. A Posta e-Stratégiájának fókuszában azok a fejlesztések állnak, amelyek biztosítják a hagyományos postai szolgáltatások más csatornákon, alternatív módon történő elérését. A projektek közül kiemelném a nemrégiben megjelent mobil üzleti alkalmazásunkat, amely Android és iOS platformon használható. Számos funkciója között az általános szolgáltatásokon túl megtalálható a csomagkövetés, a kapcsolódó iCsekk alkalmazás segítségével pedig lehetőség van a sárga és fehér postai utalványok befizetésére mobileszközökön keresztül.
Az alkalmazás működéséhez a csekkeket januártól kötelező jelleggel QR-kóddal látjuk el, az iCsekk app ezt olvassa be, és a korábban megadott bankkártyáról megtörténik a fizetés. Ugyancsak jelentős projektünk a postai POS terminálok cseréje, illetve az ezekkel kapcsolatos innovatív fejlesztések megvalósítása, melyek révén lehetőség lesz a sárga és fehér csekkek vásárlási tranzakcióval történő kifizetésére. Van egy másik mobilalkalmazásunk is, a Posta társadalmi szerepvállalásához kapcsolódó, mindenki által elérhető Postai Agora, amely 40 település felzárkóztatását megvalósító hasonló nevű, az európai unió társfinanszírozásával megvalósuló projekt kiterjesztése.
A projekt eredeti célkitűzésének keretében érintőképernyős kioszkokat helyeztek el hátrányos helyzetű kistelepüléseken található postahivatalokban, amelyek segítségével lehetővé vált az alapvető közigazgatási ügyekben való tájékozódás, az ügyek egy részénél pedig az ügyintézés elindítása is. A projekt megvalósítása során felmerült az az igény, hogy ezt a lehetőséget minden állampolgár részére is biztosítsuk, így a Posta erre reagálva megalkotta a már említett Postai Agora mobilapplikációját is.
További kiemelt eleme az e-Stratégiánknak a Hibrid kézbesítési és konverziós rendszer nevű szolgáltatásunk, amely a hatóságok és az állampolgárok közötti hivatalos levelezés szintén egy EU projekt keretében megvalósuló újfajta megoldása. A projekt kiemelt célja olyan hiteles kézbesítési szolgáltatások megvalósítása, amelyek lehetővé teszik a közigazgatás számára a címzett küldemények ügyfél rendelkezése szerinti hiteles kézbesítését akár elektronikus, akár hagyományos módon. Ez egy igen komoly előrelépés, amely egy teljesen más típusú ügyfélkapcsolatot fog megteremteni a közigazgatás és az állampolgárok között a Posta közreműködésével.
CW: A Magyar Posta a Magyarországi Vezető Informatikusok Szövetségének tagja. Miért érdemes e szövetség kötelékébe tartozni?
PGY: Mint már említettem, rendkívül nehéz lépést tartani a felgyorsult technológiai fejlődéssel, és minden szükséges információval naprakészen rendelkezni. Egy ilyen szakmai szervezet nagy segítséget nyújthat az eligazodásban, hiszen munkájában számos kiváló, komoly informatikai megoldásokkal rendelkező vállalat vesz részt. Kicseréljük a tapasztalatainkat, és megtaláljuk a közös hangot egymás hatékony szakmai támogatása érdekében. Itt a versenysemlegesség jegyében nem egymás vetélytársai, hanem partnerei vagyunk, és az információcsere a tagvállalatok üzleti érdekeinek tiszteletben tartásával történik. A VISZ lényege, hogy olyan szakmai fórumot nyújt, ahol az informatikusok szakmai körben beszélhetnek meg dolgokat, és cserélhetnek véleményeket, ismereteket.