Minden eddiginél kritikusabb, az üzlet puszta fennmaradását is veszélyeztető kihívásokkal szembesülnek napjainkban az informatikai vezetők, akik a világjárvány körülményei között küzdenek, hogy a működés technológiai környezetével segítsék a szervezetek életben tartását vagy újraélesztését. A vállalatokat kíméletlen stressztesztnek alávető járványhelyzetben végképp a figyelem középpontjába került a hibrid felhő és a mesterséges intelligencia (AI), amely már a válságot megelőzően a digitális átalakulás hajtóerejének számított, és az IBM megoldásainak is technológiai magja.
- Sok vállalat digitális átalakulása fordulópontjához ért a Covid-19 pandémia hatására, mivel a válság okozta megrázkódtatásra és bizonytalanságra a szervezetek már folyamatban lévő transzformációjuk felgyorsításával válaszolnak, mondta Arvind Krishna, az IBM vezérigazgatója a május elején kétnapos élő online eseményként megtartott Think Digital 2020 konferencia nyitóelőadásában. - A világjárvány példátlan tragédia, ugyanakkor lehetőség is új megoldások fejlesztésére, munkamódszerek kidolgozására és a partneri együttműködések kiszélesítésére, amelyek nemcsak a mostani helyzeten fogják átsegíteni a vállalatokat és ügyfeleiket, hanem hosszú távon is értékesnek bizonyulnak. Ma azt jósolom, hogy minden vállalat AI-vállalattá fog válni, nem azért, mert megteheti, hanem azért, mert nem tehet majd másképp.
Az International Data Corporation prognózisában (IDC FutureScape: Worldwide Digital Transformation 2020 Predictions) szintén azt vetíti előre, hogy a mesterséges intelligenciára támaszkodó vállalatok 2024-ben már 50 százalékkal gyorsabban tudnak majd válaszolni az ügyfelek igényeire, a versenytársak lépéseire, a törvényi szabályozás változásaira és más fejleményekre, mint az AI-t nem használó piaci szereplők.
Think Digital konferenciáján az IBM ehhez mesterséges intelligenciára épülő újabb képességek és szolgáltatások sorát jelentette be, amelyekkel az IT-vezetők automatizálhatják és a megrázkódtatásokkal szemben ellenállóbbá tehetik az informatikai infrastruktúrát, miközben az üzemeltetés költségét is csökkenthetik.
Javasol és érvel a műveleti AI
Az IBM Watson AIOps mesterséges intelligenciájával a vállalatok valós időben, automatikusan észlelik, diagnosztizálják és orvosolják az IT-infrastruktúra működésében jelentkező rendellenességeket, így elejét vehetik a váratlan eseményeknek, amelyek megítélésüket és bevételeiket is kedvezőtlenül érintenék. Az infrastruktúra automatizálása mellett a Watson AIOps segítségével az IT-vezetők jobban feltárhatják az összefüggéseket, pontosabb terveket, előrejelzéseket készíthetnek, ellenálló, gyors reagálású, intelligens hálózatokat építhetnek, amelyek hosszú távon is megbízhatóan működnek, mondják az IBM-nél.
Teljes informatikai környezetükben automatizálhatják az infrastruktúra üzemeltetését az új megoldással, mivel a Watson AIOps a Red Hat OpenShift konténerplatformjára épül, így minden felhőben, hibrid felállásban is jól érzi magát, és együttműködik napjaink elosztott munkakörnyezeteivel, közöttük olyan technológiákkal, mint a Slack és a Box, valamint a hagyományos IT-monitorozó eszközökkel, például a Mattermost és a ServiceNow megoldásokkal.
Az IBM a kibocsátás részeként bejelentette Accelerator for Application Modernization with AI megoldását is. A Cloud Modernization szolgáltatásban megjelenő új képesség mesterséges intelligenciával segíti a vállalatokat az alkalmazásmodernizálás ráfordításainak csökkentésében, illetve hatékony eszközöket ad a korszerűsítés teljes folyamatának optimalizálásához.
Akárcsak a Watson AIOps, az Accelerator for Application Modernization alaptechnológiáinak fejlesztését is az IBM Research vezette. Az Application Containerization Advisor (ACA) AI-képességeivel például nemcsak javaslatokat ad az alkalmazások konténerezéséhez, hanem a megvalósíthatóság, a komplexitás és a kockázatok jobb felmérésében és megértésében is segíti az IT-osztályt, mivel el tudja magyarázni, mit miért ajánl. A Candidate Microservices Advisor (CMA) a hagyományos, monolitikus alkalmazások forráskódjában automatikusan felkutatja a mikroszolgáltatássá alakítható részeket, a Modernization Workflow Orchestrator (MWO) pedig szimbolikus érvelésre képes intelligenciájával lépésről lépésre megtervezi egy adott alkalmazás korszerűsítésének folyamatát. Az eszköz a természetes nyelvi feldolgozás (NLP) és a gépi tanulás (ML) technológiáit is beveti, és folyamatos tanulással idomul a vállalatnál előnyben részesített szoftvermérnöki gyakorlathoz.
Az üzleti dokumentumokat elemző Watson Discovery, valamint az emberi nyelven, írásban és szóban kommunikáló Watson Assistant virtuális asszisztens NLP-képességeinek jelentős részét is az IBM Research fejlesztette. Az IBM márciusban jelentette be, hogy érvelő algoritmusokon dolgozó Debater projektjéből fejlett NLP-képességeket ültet át Watson mesterséges intelligenciájába. A Watson Discovery, Watson Assistant és Watson Core Services szolgáltatások az emberi beszédet és az azt rögzítő szöveget már páratlan pontossággal, finom árnyalataiban értik, fejlett véleményelemzéssel például nemcsak a hangulat, az érzelmi töltet változását, hanem az ironizálást, az egyes szavak jelentését megváltoztató kifejezéseket is felismerik és értelmezik. Watson így például nagy mennyiségű dokumentumból villámgyorsan kivonatokat, összefoglalókat készít, és az információk osztályozásával értelmes témaköröket javasol mélyebb elemzések készítéséhez.
OpenShifttel a hálózatperemen
Létfontosságúvá váltak a nyílt technológiai architektúrák a vállalatok életében, ez egyértelműen bebizonyosodott a világot sújtó járványhelyzetben, mondta Jim Whitehurst, az IBM elnöke a konferencia nyitóelőadásában. - Az üzletnek fel kell rá készülnie, hogy a folytonos működés érdekében mindenkor, a Covid-19 okozta megrázkódtatáshoz hasonló válságok idején is agilis gyorsasággal és rugalmassággal oda irányíthassa át IT-munkaterheléseit, alkalmazásait és felhasználóit, ahol szükség van rájuk, a vállalati adatközponttól és irodától kezdve a felhőn és otthoni irodán át a peremhálózatig.
Az 5G hálózatok kiépülésével és a szolgáltatások elindulásával a szervezetek immár a hálózat peremén is olyan mesterséges intelligenciára és automatizálásra támaszkodó alkalmazásokat vezethetnek be, mint például a katasztrófaelhárítás, a robotokkal végzett távműtétek vagy az önvezérlő járművek biztonságos közlekedéséhez szükséges képességek működtetése. Fontos előrelépés ez, mert a hasonló alkalmazások valós idejűséget követelnek, adataik nem továbbíthatók a központi felhőbe, az akár milliszekundum alatti válaszidőket peremhálózati feldolgozással szükséges elérni. Az IBM-hez tartozó Red Hat OpenShift konténerplatformján az alkalmazások a házon belüli adatközpontban, a nyilvános felhőkben és a peremhálózatokon egyaránt könnyen bevezethetők, futtathatók és menedzselhetők. A nyílt forráskódú Kubernetes technológia nagyvállalati kiadásaként az OpenShift egyszerűvé teszi a munkaterhelések menedzselését különböző szállítóktól származó eszközök hatalmas tömegén. Segítségével a távközlési cégek is olyan szolgáltatásokat vezethetnek be, amelyekkel a vállalatok bármely iparágban kiaknázhatják a peremhálózati megoldások lehetőségeit, analitikai és AI-alkalmazásaikat az adatok keletkezési helyéhez közel vihetik.
A Red Hat OpenShift platformra épülő Watson AIOps mellett az IBM új peremhálózati megoldások sorát jelentette be idei konferenciáján. Egyikük, az IBM Edge Application Manager például távolról, automatikusan felügyeli az AI-, analitikai és IoT-munkaterheléseket, amelyek állapotát valós időben elemzi, méghozzá igen nagy méretekben, mert segítségével egyetlen adminisztrátor akár tízezer peremhálózati node-ot is biztonsággal menedzselhet. Ez az első megoldás, amely az IBM által indított nyílt forráskódú Open Horizon projekt technológiáira épül.