A kereskedők egyre nagyobb számban fogadják el a mobilfizetést, amely robbanásszerű elterjedés elé néz, s számtalan olyan felhasználót fog elérni, aki még soha életében nem próbálkozott a telefonjával vásárolni vagy fizetni. Az alkalmazások mind kényelmesebbek lesznek, s ezzel a készpénzforgalom jelentősen visszaszorulhat, hogy átvegye helyét a mobilpénz. A telefon, amely megokosodva először mindenféle tartalmat hozott el a tulajdonosához, most a pénztárcát is helyettesíteni fogja.
Okostelefonok és vásárlási szokások
A Deloitte legfrissebb tanulmánya szerint a mobiltelefonok befolyása gyorsan növekszik a kiskereskedelemben, s a hatásukra végbemenő bolti forgalom messze meghaladja a mobilkereskedelem értékét.
A mobilok jelenleg a kiskereskedelem bolti forgalmának 5,1 százalékára vannak hatással, ami 2012-ben 159 milliárd dollárnak felel meg. A kutatás első ízben tudta kimutatni a mobil tényező megjelenését, illetve az okostelefonok használatának hatását az üzleti eladásokban. Egyre több vásárló használja ugyanis készülékét termékkeresésre, ár-összehasonlításra vagy futtat más, a vásárláshoz kapcsolódó alkalmazást.
A Deloitte előrejelzése szerint a fogyasztók okostelefon-használatából fakadó mobilhatás növekedni fog a kiskereskedelemben, és 2016-ra eléri a 19 százalékot. Ez pedig azt jelenti, hogy a mobiltevékenység által befolyásolt eladások összértéke eléri majd a 689 milliárd dollárt. Összehasonlításképpen, a mobilkereskedelem teljes forgalma akkorra csak a 30 milliárd dollárt fogja túllépni.
A kutatás szerint az okostelefonos vásárlók közül 14 százalékkal többen döntenek a vásárlás mellett, szemben azokkal, akik nem használnak mobilt. Így aztán az okostelefon rendkívül fontossá válik a kiskereskedők számára, mert ezzel az eszközzel igen erős lökést adhatnak a hagyományos üzletekben történő vásárlásoknak, megerősíthetik kapcsolatukat a vásárlóikkal, növelhetik az elkötelezettséget és a lojalitást.
Az amerikai fogyasztók okostelefonos vásárlási szokásairól készített felmérésből az is kitűnik, hogy mekkora a készülék használatának valószínűsége a jövőbeni vásárlási döntések meghozatalakor. A válaszadók közel 48 százaléka jelezte, hogy telefonja hatással van vásárlási döntéseire az üzletben. Nem csoda, ha kimutatták, hogy az okostelefonok használata a vásárlás helyén vagy annak közelében a legintenzívebb. Az okostelefon-tulajdonosok 61 százaléka használja a készülékét az üzletben a vásárláshoz, 51 százalékuk pedig útban az üzlethez.
Amikor a megkérdezetteknek arra kellett válaszolni, hogy mikor volt az utolsó vásárlásuk, az okostelefonosok 72 százaléka jelezte: aznap. A kontrollcsoportban ez az arány csak 63 százalékos volt. Azaz az okostelefonosok gyakrabban vásárolnak. És ha elmennek vásárolni, kevésbé mennek haza üres kézzel. A sikertelen vásárlások aránya közöttük 22 százalék, az okostelefont nem használóknál viszont 59 százalék.
A mobilalkalmazások sokat számítanak a vásárlásban. A mobilos fogyasztók 37 százaléka használ valamilyen harmadik féltől származó vásárlást segítő applikációt, míg 34 százalékuk kifejezetten egy adott kereskedő alkalmazását használja.
Kasey Lobaugh, a Deloitte tanácsadó részlegének kereskedelmi csatornákkal foglalkozó vezetője kifejtette, hogy azok a kiskereskedelmi cégek, amelyek nem kötik magukhoz a vásárlókat speciális mobilalkalmazásokkal vagy célzott okostelefonokra alapuló promócióval, nyitva hagyják az ajtót a versenytársaiknak, hogy elérjék a fogyasztókat, akik éppen az eladás helyén vagy az üzletben tartózkodnak. A fogyasztókkal való kapcsolat kialakítása során meg kell érteni, hogy a mobilos vásárlók milyen módon hajlandók interakcióba lépni a különféle üzlettípusokkal a kontaktus formáját és a kínálás módját illetően a bolton belül és kívül. Továbbá testre kell szabniuk mobilstratégiájukat a vásárlók kívánságainak és tapasztalatainak megfelelően – mondta a tanácsadó cég vezetője.
Az okostelefon beszerzése döntő lépés a vásárlói szokások megváltozásában, ugyanis a tulajdonosa hamar rájön a készülék vásárlásban játszott hasznos szerepére. A Deloitte felmérése szerint a telefon használatba vétele utáni első hat hónapban az egyes boltokhoz, üzletekhez kötődő vásárlás 40 százalékkal megemelkedik. És ha egyszer a vevő hozzászokott a mobilasszisztenciához, már konzekvensen fogja használni a bevásárlási utak legalább 50-60 százalékában, az üzletek kategóriájától függően.
A mobilbefolyás a fiatalabb vásárlók között a legerősebb, ami a jövőre nézve azt jelenti, hogy a kereskedések törzsvásárlói egyre inkább fel lesznek szerelve okostelefonokkal. A Deloitte felmérése szerint a 14–34 éves korosztályban az okostelefon-tulajdonosok 67 százaléka használja vásárláshoz a készülékét. Az 55 százalék pedig állítja, hogy a készülék szolgáltatásai hatással vannak vásárlási döntéseire.
Már ma is gigaüzlet
A mobilfizetési tranzakciók értéke globálisan eléri a 171,5 milliárd dollárt 2012-ben, ami 61,9 százalékos növekedés a 2011-es 105,9 milliárd dollárhoz képest – a Gartner piacelemző cég szerint. A mobillal fizető felhasználók száma pedig meghaladja a 212,2 milliót, ami a tavalyi 160,5 millióhoz képest szintén igen jelentősen emelkedő trendet jelez.
Sandy Shen, a Gartner kutatási igazgatója kifejtette, hogy 2011 és 2016 között éves átlagban 42 százalékos növekedésre számítanak, s a periódus végére 448 millió felhasználó 617 milliárd dollár értékű fizetési forgalmat generál a várakozásaik szerint. „Ezzel már a megoldásszállítóknak lehetőségük lesz arra, hogy a helyi igényeknek megfelelően alakítsák ajánlatukat” – mondta a kutató.
A kanadai IE Market Research Corporation 50 ezer felhasználó bevonásával készített globális felmérése is igen nagy fejlődést jelez előre. A különféle technológiák (NFC, SMS, WAP, USSD stb.) és mobilfizetési tranzakciók (kereskedés, digitális termékek, jegyértékesítés, mobil pénzátutalás, számlakifizetés és mobilfeltöltések) mind gyors bővülést mutatnak. „Globálisan a mobilfizetési bevételek 47,2 milliárdról 998,5 milliárd dollárra emelkednek 2011 és 2016 között. Az éves növekedési ráta ebben az időszakban 83,7 százalékos” – fejtette ki Nizar Assanie, a cég kutatási elnökhelyettese. Szerinte a különféle kategóriák között a legnagyobb jelentőségük a digitális vásárlásoknak van, amelyek értéke a 2011-es 9,8 milliárdról 250,9 milliárd dollárra emelkedik 2016-ig. Ez a növekedés elsősorban az Észak-Amerikában és Nyugat-Európában meghonosodó digitálispénztárca-megoldásokhoz köthető.
A Gartner szerint a mobilfizetési szektorban az elmúlt két évben széttördelt piac, s rajta szétszórt szolgáltatások és megoldások voltak a jellemzők. A jövőben is csak pár globális játékosra lehet számítani, amelyek nagy ügyfeleket szolgálnak ki, és olyan tömegpiacokat, ahol a szabványos megoldások okoznak elégedettséget az ügyfeleknek. A technológiaszállítók nagy részének azonban egyre inkább a helyi igényekhez alkalmazkodó megoldásokkal kell előállniuk, amelyek megfelelnek a különféle technológiák ottani elérhetőségének, az alkalmazott és elfogadott üzleti modelleknek, a partnerek igényének és felkészültségének, méghozzá különböző szabályozási feltételek között.
Amíg a fejlődő országokban döntően az SMS marad a legfontosabb üzleti információhordozó, addig a fejlett piacokon, Észak-Amerikában és Nyugat-Európában a web/WAP platform, hiszen a mobilinternet széles körben elérhető, s a felhasználók elsősorban ezt használják vásárlásra. A Gartner becslése szerint Észak-Amerikában az összes tranzakció 88 százaléka, Nyugat-Európában pedig 80 százaléka ezen a módon zajlik majd 2016-ban. Az érintés nélküli NFC (Nier Field Communication) technológia térhódítása viszonylag lassú marad 2015-ig, de 2016-ban gyors növekedésnek indul.
„Az NFC-fizetés megváltoztathatja a felhasználók magatartását és a szükséges kooperációt a rendszert működtető felek, így a bankok, a mobilszolgáltatók, a kártyahálózatok és kereskedők között– fejtette ki Sandy Shen. – Még időre van szükség, amíg mindez kialakul, így 2015 előtt nem várható a technológia tömeges elterjedése. Ugyanakkor mind jelentősebbé válnak az NFC-tranzakciók a jegyértékesítésben (inkább, mint a kiskereskedelemben).”
Mit gondolnak a fejesek?
A vállalati vezetők is biztosra veszik, hogy a mobilfizetés négy éven belül a legfontosabb fizetési megoldássá válik – derült ki a KMPG felméréséből. A megkérdezett ezer vállalatvezető 46 százaléka szerint a mobilfizetés válik a meghatározó eszközzé 2013-ra. A pénzügyi, technológiai, kiskereskedelmi vagy telekommunikációs cégek vezetőinek döntő többsége – 83 százaléka – pedig egyenesen úgy véli, hogy a mobilfizetés meghatározóvá válik négy éven belül, de 9 százalék a saját területén már ma is megkerülhetetlennek látja ezt a fizetési formát.
„Úgy véljük, hogy az okostelefonok robbanásszerű elterjedése, és a felhasználás milliónyi lehetősége miatt a mobilfizetés sokkal gyorsabb elterjedésének lehetünk majd a tanúi, mint azt válaszadóink gondolnák” – fejtette ki Gary Matuszak, a KPMG technológiai, kommunikációs és szórakoztató területekért felelős vezetője. Szerinte a fizetési formák széles választéka kész az alkalmazásra, és néhány kulcsszereplő már közzé is tette mobilfizetési megoldását. A vásárlók érdeklődése a mobilfizetés iránt olyan mértékben növekszik, ahogy az egyes iparágak felkészülnek az ilyen alkalmazások bevezetésére.
A cégvezetők 85 százaléka állította, hogy vállalatuk mobilfizetési stratégiája már elkészült. A legfontosabb tényezőknek az adaptáció és a felhasználói befogadás szempontjából a következőket tartják: kényelem és elérhetőség (81 százalék), egyszerűség és könnyen kezelhetőség (73 százalék), biztonság (57 százalék) és alacsony költség (43 százalék). A vezetők szerint a biztonság jelenti a legnagyobb kihívást a fejlesztés alatt álló mobilfizetési stratégiáknál. Fontos tényező még a technológia maga és annak adaptációja, illetve a személyiségi jogok betartása.