Az új ausztrál médiatörvény célja, hogy a Google és a Facebook fizessen a platformjaikon megjelenő ausztrál hírtartalmakért a helyi médiának. A Facebook vezetője az ausztrál kormány magasrangú tisztviselőinél lobbizott a médiapiacot szabályozó kódex miatt, ám mindhiába, nem tudta lebeszélni erről Josh Frydenberg kincstárnokot és Paul Fletcher tájékoztatási minisztert sem. "Ez nagyon építő jellegű megbeszélés volt, de... Mark Zuckerberg nem győzött meg arról, hogy változtassunk a döntésen" - mondta szűkszavúan Frydenberg.
Mindeközben a hírügynökségek szintén erőteljesen lobbiznak a platformokkal folytatott igazságosabb kereskedelmi megállapodásokért, miután a koronavírus okozta járvány miatt csökkentek a sajtóorgánumok reklámbevételei.
Mint ismeretes, az ausztrál kormány már hónapokkal ezelőtt felvetette, hogy kompenzáció fizetésére kötelezi a felületeiken megjelenő, sajtóorgánumokból átvett hírtartalmakért a Google-t és a Facebookot, valamint az ágazat további szereplőit is. Az Ausztrál Versenyjogi és Fogyasztói Bizottság (ACCC) által, másfél év alatt kidolgozott médiapiaci kódexet várhatóan már február közepén elfogadják.
A tech-óriások igazságtalannak tartják a jogszabályt. Kilátásba helyezték, hogy hatályba lépése esetén korlátozni fogják az ausztrál felhasználók számára a szolgáltatásaikat. A Facebook hat hónap haladékot kért arra, hogy közvetlenül felvegyék a kapcsolatot a médiacégekkel, és közvetlen megállapodásokat kössenek a kötelező előírások helyett.
A Google felvetette, hogy megszünteti a keresőmotorjához való hozzáférést Ausztráliában, a Facebook pedig azzal fenyegetőzött, hogy megfosztja az ausztrál felhasználókat attól a lehetőségtől, hogy külföldi és helyi híreket osszanak meg a Facebook-oldalaikon. Scott Morrison közölte, hogy a kormánya nem fog reagálni az effajta fenyegetésekre, és emlékeztette az internetes vállalatokat, hogy Ausztráliában a kormány hoz döntéseket. Korábban más országok, köztük Franciaország és Spanyolország is hasztalanul próbálkoztak hasonló módon az internetes óriások megregulázásával.
A fenyegetőzéseknek persze mindhiába, az ausztrál kormány már egyeztetett a Microsofttal a rivális keresőmotor alkalmazásáról. A redmondi cég figyelemmel kíséri az eseményeket, és igyekszik kiaknázni a piacszerzési lehetőségeket. Scott Morrison miniszterelnök Satya Nadellával, a Microsoft elnök-vezérigazgatójával tárgyalt, hogy amennyiben a szabályrendszer folytán gondok adódnak a Google szolgáltatásaival, akkor a Microsoft Bing keresője jó megoldás lesz.
A médiatörvény nemcsak a hírtartalmak megjelenítéséért ír elő fizetési kötelezettséget, hanem arról is szól, hogy a Google-nak és a Facebooknak információt kell szolgáltatnia a médiacégek számára a forgalmukat befolyásoló változásokról - például a hírranglista vagy a keresési algoritmus változásáról.
Az ellenzéki Michelle Rowland a múlt héten kijelentette, hogy a Morrison-kormánynak tisztában kell lennie azzal, mit jelentene a gyakorlatban a Google távozása az internet-felhasználók és a vállalatok számára, valamint azzal is számolnia kellene, hogy a törvény nem fogja teljes egészében megoldani az ausztrál média helyzetét.